طی هفته اخیر رسانه های غربی هیاهوی بزرگی درباره حضور پهپادهای ایرانی در سودان راه انداختند. ادعایی که نه تایید نه تکذیب شده است.

پهپادهای راهبردی که ارتش امروز رونمایی کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، البته باید به این نکته اشاره کرد که خبر آنها مبنی بر اینکه پهپاد های مهاجر ۶ را در سودان رصد کرده اند، نه تایید نه تکذیب شده.

ولی اگر به خبرهای مغرضانه اینها توجه داشته باشید می بینید اینها ایران را متهم می کنند که با فروش این پهپاد ها به ارتش سودان به جنگ افروزی در این کشور کمک می کند.

این در حالی است که جنگ داخلی سودان بیش از دو سال است که راه افتاده و دلیل اصلی اش خودداری غرب از انجام تعهدات خود نسبت به سودان ودخالت های خارجی در این کشور می باشد و هیچ ربطی به ایران ندارد.

اصل ماجرا در این است که زمانی که نظامیان سودان بر علیه رئیس جمهوری وقت این کشور کودتا کردند وعده وعید هایی از کشورهای غربی دریافت کردند که اگر روابط خود با ایران را قطع کنند و با اسرائیل رابطه برقرار کنند کمک های سخاتمندانه ای از غرب وبرخی کشورهای عربی دریافت خواهند کرد و اینها به آنچه از آن به عنوان پیمان ابراهیمی نام برده می شد پیوستند اما پس از پیوستن آنها به این پیمان، آنگونه که همه کارشناسان در آن زمان به استناد عملکرد تاریخی ایالات متحده و غرب تاکید داشتند، سودان هیچ کمکی دریافت نکرد و بر عکس اوضاع این کشور بسیار نابسامان تر هم شد.

شاید برخی ندانند اما سودان یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان از لحاظ منابع خدادادی بوده و کشورهای غربی به بهانه های مختلف به دنبال تجزیه آن بودند و هستند و در برهه ای سودان جنوبی که دارای منابع نفت و گاز سرشار است را از سودان جدا کردند واهالی سودان جنوبی تصور کردند که با جدایی از سودان منابع کشور از آن آنها خواهد شد اما در نهایت فقر آنها چند برابر شد و همه منابع آنها امروزه توسط غرب در حال سرقت است.

امروزه آنها دوباره به دنبال آن هستند که مناطقی سودان که منابع بالای طلا ولیتیوم ومس و... دارد را از سودان جدا کنند و نیروهای موسوم به واکنش سریع هم این ماموریت را به عهده دارند.

کافی است به حامیان نیروهای موسوم به واکنش سریع و عملکرد آنها در کشورهای دیگر نگاه کنید تا متوجه ماجرا شوید.

در این بین وپس از مصالحه ایران و عربستان سعودی دولت سودان تصمیم گرفت که روابط خود با ایران را برگرداند و همین مساله شده خار چشم غربی ها.

پس از لغو تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران این کشور مانند دیگر کشورهای جهان مجاز می باشد که تسلیحات تولیدی خود را به هر کشوری که خریدار باشد بفروشد، اینکه ارتش سودان از ایران پهباد خریداری کرده باشد به معنای دخالت ایران در امور داخلی سودان به حساب نمی آید، سودان کشوری مستقل است و ایران هم یک فروشنده.

امروزه بخش های بزرگی از تسلیحاتی که در جنگ داخلی سودان استفاده می شود، مخصوصا آنهایی که توسط یگان های واکنش سریع استفاده می شود، تولید کشورهای غربی می باشد و اگر بنا است کسی به دلیل فروش این تسلیحات در حال دامن زدن به جنگ در سودان باشد این کشورهای غربی می باشند که این کار را انجام می دهند.

راستی بسیاری گزارش ها درباره اینکه فاسدین اوکراین سلاح هایی که کشورهای غربی که برای جنگ با روسیه به آن فروخته بودند را در بازارهای سیاه فروخته اند و از سودان سر در آورده اند هم منتشر شده.

اوکراینی ها حتی سلاح هایی که از شوروی سابق در اختیار دارند را نیز در بازارهای سیاه می فروشند.

بد نیست رسانه های غربی به این نکته نیز توجه کنند.

سلاح هایی که با پول مالیات دهندگان این کشورها به اوکراین ارسال می شود سر از جنگ های دیگر در می آورد.

به هر حال آنچه مسلم است این می باشد که اگر ایران به ارتش سودان تسلیحات فروخته باشد بیش از اینکه در راستای تشدید تنش ها دراین کشور باشد موجب بالا بردن توان رزمی ارتش مشروع و قانونی سودان می شود و موجب آن می شود که سریعتر امنیت و ثبات به این کشور برگردد و جلوی نقشه های کشورهای غربی برای تجزیه سودان را می گیرد.

به همین دلیل هم می باشد که غربی ها ناراحت هستند.

کد خبر 828413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • سپهری IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    37 3
    ظاهرا اروپا و آمریکا نقل و نبات به اکراین و اسرائیل و کشورهای درگیر در جنگ آفریقا و آسیا و خاورمیانه می دهند و ایران شده آدم بده .
  • سمیه IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    35 6
    ایران باید هسته ای بسازد تا برای همیشه بازدارندگی برای خودش ایجاد کند
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    33 8
    آگه ایران صلاح فروخته خوب کرده هر کشوری بخواد بازم می فروشیم عین خود آمریکا و غرب
    • محسن IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      14 2
      ایران‌باید هسته‌بسازه‌دیگه‌بسه‌‌باید‌اقتدارداشته‌باشه
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    24 3
    ایران خدا برایش قوت بده باید هم موشک وماشین هواپیما همه چیز صادر کند آمریکا چشم سبز حسادت می کنند جلو پیشرفت ایران را بگیرن
  • محمود IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    23 4
    به اونا چه ربطی دارد
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    13 9
    غرب .از ترس روسیه و ایران عربستان تا الان توش فتنه نکرده و دسیسه .وگرنه عربستان رو خورده بودن...خودشونم میگن.مراوده ایران و عربستان هر روز بیشتر و بهتر میشه.به قول خودشون شرافت عربی اجازه نمیده ما بد عهدی کنیم با کشور ایران .هر چند روابط ایران و ترکیه و پاکستان نمونه ایی هست از همسایگی و برادری محکم که هرگز اجازه نمیدن کسی بینشون نفاق و دسیسه کنه...اونا خوب غرب رو می‌شناسن که تا مصرفه دوستن البته تو دوستی هم نیرنگ میکنن.ونصرفه دسیسه...باز ب روس ها .هر چند اونام فکر مردم و دلسوزی کشورشون باید باشن..اما روسا وقتی دوستن دیگه دوستن‌مثل انسان دنبال تجارت و منافع هستن.دغل نمیکنن.مثل غرب
  • سرباز وطن IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    19 2
    اینا همه سوزش شون بخاطر اینه که ارتش سودان و دیگر کشورهایی که بطور رسمی و غیر رسمی شدن مستعمره غربی ها یه تکونی به خودشون بدن و نذارن منابع شون رو غارت کنند وغربیا باعث و بانی این آگاهی و حفاظت از منابع سودان توسط ارتش ملی خودشون رو ایران میدونن به عبارتی هیچ کشوری حق نداره هیچ حرکتی در جهت مخالفت با اهداف کثیف غربی ها انجام بده چه نظامی چه سیاسی چه اقتصادی و اجتماعی و...
  • علی اصغرشجاع IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    17 0
    خدالعنت کند امریکاوغرب را که هر چه خون وخونریزی است رد پای غرب وامریکا دیده میشه
  • US ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    5 10
    البته سودش به جیب آقازاده ها میرود
  • احمد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    9 5
    به نام خدا غرب واقعا پروو وقیحند تنها باید گفت مرگ بر امریکا+انگلیس+آلمان+فرانسه+کانادا+اسراییل+کسانی که غرب را خداتصورمیکنند وخود را خوار وذلیل میبینند خاک برسرهمشون
  • ناشناس IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    6 5
    ایران مگه دیوانه باشه به سودان پهپاد بفروشه ،مستقیم سر از عربستان در میاره
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      در جنگ اوکراین معلوم شد دیوانه ی بیش نیست چرا که بهترین موقعیتی بود که ایران میتونست نفت وگاز ش رو به اروپا وصل کنه ولی یه عده روس پرست باعث تحریم بیشتر شدن