سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اولویت اول بودجه سال۱۴۰۳ شهرداری تهران حمل و نقل و گسترش ناوگان عمومی حمل و نقل تعیین شد اما نظر من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر این است که بحث‌های ایمنی و مدیریت بحران شهر باید به لحاظ تخصیص بودجه مورد توجه قرار گیرد.

آتش گاندی

علیرضا نادعلی در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به حضور به‌موقع نیروهای سازمان آتش‌نشانی در این حادثه گفت: پنج‌شنبه شب اتفاق خطیری در بیمارستان گاندی تهران افتاد و تصاویری که همه در فضای مجازی مشاهده می‌کردند، نشان می‌داد که شعله‌های‌آتش در حال بلعیدن بیمارستان است ولی خوشبختانه با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشان در محل حادثه به طورکلی صحنه عوض شد.

او درباره اینکه چرا این آتش‌سوزی به سرعت ابعاد گسترده پیدا کرد، گفت: آتش از ناحیه ساختمانی که هتلینگ بیمارستان بود آغاز شده بود ولی چون نمای بیمارستان برخلاف موازین ایمنی اعلام شده از سوی شهرداری از کامپوزیت ساخته شده بود، متاسفانه آتش روی نمای ساختمان به سرعت گسترش پیدا کرده بود و عملا حادثه بدی در شرف وقوع بود. با این حال به لطف خدا با میزان تجهیزاتی که آتش‌نشانی به امکانات این مجموعه اضافه کرده بود، فضای خیلی خوبی برای خاموش کردن آتش فراهم شده بود و این نشان می‌دهد که عملا بودن و نبودن چنین امکاناتی، تجهیز یا عدم تجهیز آتش‌نشانی به این امکانات و کمتر یا بیشتر هزینه کردن برای مجموعه ایمنی و امور بحران شهر، در مدیریت چنین حوادثی تفاوت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

سخنگوی شورای شهر با بیان این‌که در حادثه بیمارستان گاندی بعد از مهار آتش و لکه‌گیری‌های نهایی، ساختمان دچار ریزش نشد، بر ضرورت تامین امکانات برای بازدهی بهتر سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد و افزود: ماجرای آتش‌سوزی بیمارستان گاندی نشان داد تجهیز آتش‌نشانی از جمله مواردی است که یکبار برای چند سال کفایت نمی‌کند و آخرین تجهیزاتی که در مجموعه‌های نمایشگاهی دنیا در حال ارائه است باید به طور دائم و مستمر برای استفاده در کلانشهرها و شهرهای بزرگ ما تهیه شود تا در مدیریت حوادث این‌چنینی اختلالی ایجاد نشود. این موضوع به‌ویژه برای پایتخت که امروز از حد یک کلانشهر فراتر رفته، ابرشهر محسوب می‌شود و در حد یک کشور است، باید بسیار ضروری‌تر و حیاتی‌تر دیده شود و شایسته است که در برنامه و بودجه هرسال، توجه ویژه‌ای به این موضوع معطوف شود.

مشکلات صنفی و معیشتی ‌آتش‌نشان‌ها مورد توجه باشد

نادعلی همچنین درباره دشواری کار نیروهای آتش‌نشانی گفت: نکته‌ای که من به واسطه حضور مستقیم در بسیاری از عملیات‌های مهم اطفای حریق پایتخت به وضوح با آن مواجه بودم این است که شرایط آتش‌نشانان ما در عملیات‌های اینچنینی کمتر از شرایط جنگی نیست؛ یعنی ایثار و از جان‌گذشتگی که از خود نشان می‌دهند و زجری که در اوج حرارت کنار آتش می‌کشند در حدی است که در برخی موارد وقتی از ‌آتش خارج می‌شوند باید مستقیم به بیمارستان اعزام شوند و حقیقتا اگر کسی شاهد این وضعیت باشد متوجه می‌شود که جایگاه این بچه‌ها چگونه است.

او رسیدگی به مشکلات صنفی و معیشتی آتش‌نشانان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: در اوایل دوره ششم مدیریت شهری بچه‌های آتش‌نشان از لحاظ مسائل صنفی، حقوق و مسکن مشکلات زیادی داشتند که یک‌بار با حضور در شورا مباحث خود را مطرح کردند. درآن زمان، هم شهردار تهران و هم معاون خدمات شهری برای رسیدگی به مشکلات آنها وقت گذاشتند و تغییراتی در این زمینه اتفاق افتاد اما در این زمینه باید استمرار وجود داشته باشد.

نادعلی ادامه داد: باید وقت و انرژی بگذاریم تا آنچه که باید در قانون تصویب شود و آنچه که باید در عمل پیاده شود روی زمین نماند و در این زمینه استمرار لازم است، یعنی رضایت شغلی بچه‌های زحمتکش ما که جانشان کف دستشان است برای ما مهم است و باید مهم‌تر هم باشد، به طوری‌که دائما به وضعیت معیشتی و مشکلات آنها توجه ویژه شود تا جوانمردان جان ‌بر کفی که می‌خواهند در این صحنه‌ها حضور داشته باشند برای حضور در صحنه انگیزه لازم را داشته باشند.

لزوم توجه به مسائل ایمنی و اجتماعی در بودجه ۱۴۰۳

نادعلی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع ایمنی در بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به برنامه چهارم اولویت یک بودجه سال آینده شهرداری تهران حمل و نقل و گسترش ناوگان عمومی حمل و نقل تعیین شد اما نظر من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر و نه به عنوان سخنگوی شورا، این است که بحث‌های ایمنی و مدیریت بحران شهر باید به لحاظ تخصیص بودجه در بودجه سال ۱۴۰۳، مورد توجه قرار گیرد. همچنان که مباحث نرم‌افزاری شهر مثل مسائل اجتماعی نیز باید مورد توجه باشد چون یک ‌بعدی‌نگری، حتما شهر را دچار ضرر خواهد کرد.

به گفته نادعلی، ایمنی می‌تواند یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در سال آینده باشد اما باید دید این اولویت در بودجه شورا هم لحاظ می‌شود یا خیر.

کد خبر 827771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha