پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ای که با قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب شده است، در ادامه پرتاب‌های موفق یکی دو سال اخیر سازمان فضایی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

ماهواره

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: ماهواره که در برخی رسانه‌ها از آن با نام ثریا یادشده است، با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

جایگاه جدید در فضا با ثریا

دیدگاه‌های خارجی

بنجامین جکسون تحلیلگر حوزه فناوری نشنال‌ورد در گزارش خود درباره دستاورد تازه فضایی ایران، تأکید کرده‌است این اقدام ازسوی ایران نشان‌دهنده دستیابی ایران به پیشرفت‌های قابل‌توجه دراین حوزه ‌است.
رسانه‌های صهیونیستی معتقدند گام‌های روبه پیشرفت ایران در حوزه فضایی، سبب افزایش توان راهبردی ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خواهد شد.
ناظران بین‌المللی معتقدند تحریم‌های غربی نه‌تنها در ناتمام گذاردن فعالیت‌های ایران در حوزه فضایی موفق نبوده، بلکه در ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعا شده‌است که «توسعه وسایل پرتاب ماهواره ازسوی ایران به‌صورت بالقوه می‌تواند با توجه به فناوری مشابه، جدول زمانی این کشور را برای توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما تسریع کند.»
تحلیلگران پایگاه تخصصی «آی. اس. پی‌تودی» معتقدند «ایران همچنان به ارتقای توانمندی‌های خود در فضا متعهد بوده و آماده است در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری داشته باشد.

بازتاب جهانی پرتاب موفقیت‌آمیز ثریا

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز: فرستادن ماهواره دراین مدار یعنی اینکه آنها می‌توانند این موشک‌ها را در هر کجایی از دنیا که می‌خواهند، فرود بیاورند.
پایگاه خبری آمریکایی ای. بی. سی‌نیوز: ایران ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرد که بخشی از برنامه مورد انتقاد غرب است.
خبرگزاری روس اسپوتنیک: این نخستین‌بار است که ماهواره ساخت ایران با موفقیت در مداری بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد.
شبکه لبنانی المیادین: ایران به سرعت در مسیر پیشرفت در زمینه هوافضا حرکت کرده و علاوه‌براین پرتاب، ۲ ماهواره دیگر را نیز در سال‌های ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۲ با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرده بود.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس: پرتاب موفق ماهواره ایران به بالاترین مدار، سبب نگرانی غرب بابت بهبود برنامه موشک‌های بالستیک تهران شده‌است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز: ایران ماهواره ثریای خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. این اقدام احتمالا نگرانی‌های غرب درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.
شبکه هندی ویون نیوز: سپاه پاسداران ایران یک ماهواره تحقیقاتی را به فضا پرتاب کرده تا نقطه عطف جدیدی برای برنامه هوا فضای ایران باشد.

کد خبر 827745
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha