سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استعمال دخانیات و در معرض دود سیگار قرار گرفتن خطر ابتلا به دیابت را چند برابر می‌کند.

خبرگزاری اتریش از وین گزارش داد، انجمن دیابت اتریش (ÖDG) روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، جوانانی که خودشان سیگار نمی‌کشند و در معرض دود دخانیات قرار می‌گیرند، چهار برابر بیش از حد معمول متاثر از سندروم متابولیک هستند و امکان ابتلای آنها به بیماری پیچیده مرض قند وجود خواهد داشت.

بر اساس تازه‌ترین بررسی‌ها نوجوانانی که سیگار می‌کشند شش برابر بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

به گفته ÖDG بزرگسالانی که سیگار می‌کشند دو برابر بیشتر مبتلا به دیابت می‌شوند. زنان و جوانان به ویژه در معرض این خطر هستند و به همین خاطر این انجمن خواستار ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی شده است.

دود سیگار موجب می‌شود غیرسیگاری‌هایی که مرض قند دارند و همچنین افراد سالمی که دخانیات استعمال می‌کنند، در معرض گرفتگی سرخرگی قرار بگیرند.

هرمان توپلاک، از کلینیک دانشگاه گراتزر تاکید کرد، مطالعات متعدد نشان می‌دهد ترک سیگار در کاهش این مخاطرات موثرتر از داروهای درمانی دیابت هستند.

دیابت می‌تواند پیامدهای سختی همچون سکته قلبی، سکته، بیماری کلیوی، کوری یا قطع عضو داشته باشد. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری و وخیم شدن بیماری را دو تا چهار برابر می‌کند. یک خطر دیگر سیگار کشیدن، تقسیم نامناسب چربی در بدن است که موجب ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا می‌شود.

کد خبر 82733

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز