مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بیست و دومین ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران در وردآورد منطقه ۲۲ افتتاح شد، گفت: اطلاعات این دستگاه‌ها به‌روز و لحظه ای و بدون دخالت عامل انسانی است و شهروندان بابت اطلاعاتی که براساس این دستگاه‌ها منتشر می‌شود، مطمئن باشند.

گزارش تصویری از تداوم آلودگی هوا در تهران

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مهدی پیرهادی در آیین رونمایی از دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوا در منطقه ۲۲ که صبح امروز -شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲- برگزار شد، گفت: در شهر تهران بیش از دو دهه فرایند پایش کیفیت هوا با سنجش آلاینده‌های گازی مونواکسید کربن اکسیدهای نیتروژن دی اکسید گوگرد و ازن در کنار ذرات معلق کوچک تر از ده میکرون انجام شده و البته بیش از یک دهه آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵میکرون نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

او افزود: باید در مواقعی که تغییرات خاصی در کیفیت هوا به علت شرایط جوی متغیر روی می‌دهد و به ویژه هنگام بروز شرایط ناسالم امکان ارائه گزارشی از آخرین ساعات فراهم باشد تا مردم بتوانند با توجه به آخرین شرایط از نظر کیفیت هوا تدابیر لازم را بگیرند، از سال ۱۳۹۵ در سامانه آلودگی هوا متعلق به شرکت کیفیت هوا اطلاعاتی تحت عنوان شاخص «هم اکنون» ارائه شده است.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش‌ها طی سالیان گذشته در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، نبود امکان شناسایی به روز شده عاملان اصلی ایجاد این بحران است، توضیح داد: همواره در فصل آلودگی هوا متهمان مختلفی مورد اشاره قرار می‌گرفتند بدون اینکه سهم هر کدام از آنها در ایجاد این بحران شناسایی محاسبه و ارائه شده‌باشد. در واقع اطلاعات جدیدی در دسترس نبود که به وسیله آن بتوان مشخص کرد کدام منابع آلاینده بیشتری در شهر تهران تولید می‌کنند و هر کدام چه مقدار در کل آلودگی تولیدی در شهر تهران سهم دارند چراکه دومین گام اصلی در مدیریت کیفیت هوا یعنی تهیه سیاهه انتشار شناخته می‌شود که برای شهر تهران به روزرسانی نشده بود. هدف از تهیه سیاهه انتشار، کمی سازی مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع آلاینده، مختلف شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی‌های گوناگون و اثرسنجی سناریوهای مختلف کاهش آلودگی هوا است.

افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران تا پایان سال

سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این برنامه گفت: امروز دومین ایستگاه منطقه ۲۲ آغاز به کار می‌کند؛ به این علت که منطقه ۲۲ یکی از ورودی‌های اصلی شهر تهران و از عوامل مهم تاثیرگذار بر آلودگی پایتخت است این ایستگاه راه اندازی شده است.

او ادامه داد: از عوامل مهم آلودگی هوای تهران منابع خارج از شهر هستند و بررسی حجم این آلاینده‌ها تاثیر گذار است تا میزان غلظت آلاینده‌ها و منابع ورودی به تهران را بشناسیم. از این جهت در غربی‌ترین نقطه تهران ایستگاه وردآورد را نصب کردیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه ۲۲ ایستگاه در سطح شهر تهران مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است و مجموعا ۳۶ ایستگاه سنجش در سطح شهر تهران داریم، گفت: تا پایان سال تعداد ایستگاه‌های مربوط به شهرداری تهران به ۲۵ ایستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ایستگاه‌ها ممکن است به صورت مقطعی خاموش باشد، اما اطلاعات به‌روز و لحظه ای را بدون دخالت عامل انسانی نشان می دهند. شهروندان مطمئن باشند اطلاعات بر اساس اعداد و ارقام ایستگاه‌هاست. شاید در مواقعی به علت تشکیل کمیته اضطرار و تعداد بالای مراجعه کنندگان به سایت، عملکرد سایت شرکت کنترل کیفیت مختل شود؛ اما این اتفاق مقطعی است و ربطی به مشکلات سرور و ایستگاه ندارد.

او با اشاره به هزینه نگهداری این ایستگاه ها گفت: نگهداری ایستگاه‌ها رقم قابل ملاحظه‌ای دارد. این ایستگاه‌ها مجهز به چند آنالیزور هستند. اگر بخواهیم به صورت کامل میزان آلاینده ها را بررسی کنیم باید ۶ آنالایزر روی این ایستگاه‌ها نصب کنیم. در حال رایزنی برای واردات آنالایزرهای به‌روز هستیم. حدود ۱۰ میلیارد هزینه نصب کامل ایستگاه‌های سنجش است. برای نگهداری آن هم به صورت سالانه مناقصه برگزار می‌کنیم.

میرزایی قمی تاکید کرد: ۳۰ درصد ذرات معلق شهر تهران به علت منابع خارج از تهران هستند. این رقم قابل ملاحظه است و باید به بررسی و تحلیل منابع آلودگی شهر تهران بپردازیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اندازه گیری منابع خارج از تهران مربوط به محیط زیست است، اما ما برای تحلیل دقیق خودمان ایستگاه وردآورد را در غربی‌ترین نقطه شهر تهران نصب کردیم. افزایش جمعیت تهران و آمار وزارت نفت برای افزایش مصرف سوخت، باعث می شود تا تحلیل به روزتری در این حوزه داشته باشیم. بنابراین برای واقعی شدن اطلاعات باید تعداد ایستگاه‌ها را افزایش بدهیم.

کد خبر 825875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha