مسجد صنیع‌الدیوان محله سنگلج در زمین بایری توسط حاج حسن صنیع‌الدیوان ساخته شد و به همین دلیل میان اهالی به نام بانی و سازنده اش به مسجد صنیع‌الدیوان معروف شد.

صنیع الدیوان

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : البته ناگفته نماند که استاد حاج حسن صنیع‌الدیوان بر اساس بعضی روایت‌ها با همراهی استاد حسین لرزاده ساخت.حفظ بافت سنتی ومعماری بنا با وجود مرمت‌ها و بهسازی‌هایی که طی سال‌ها انجام شد از ویژگی‌های مسجد صنیع الدیوان است.

محمود منیعی، تهران‌پژوه، در باره ویژگی‌های معماری این مسجد می‌گوید: «بنای مسجد صنیع الدیوان چیزی در حدود یک هزار و هشتاد و هفت متر مربع است. طاق ضربی با آجرهای قرمز، دیوارهای بلند آجری و هشتی‌های بلند و کاشی‌کاری روی طاق از مهم‌ترین نشانه‌های معماری قاجار بود که در معماری این مسجد طراحی شد. در واقع سبک معماری مسجد صنیع الدیوان پیروری از سبک معماری دوره زندیه و قاجاریه است. برای نمونه، طراحی طاق‌ها، ستون های سنگی و خاکستری داخل مسجد برای نماز گزاران تداعی‌کننده مسجد وکیل شیراز است.»

به گفته این تهران پژوه، صحن مسجد ذوزنقه‌ای‌شکل است و مساحتی صد متر مربعی دارد. کف آن سنگ فرش است و وسط آن یک حوض دو در سه متری قرار دارد. دیوارهای این یادگار معماری قاجاریه و زندیه با ازاره‌های سنگی هفتاد سانتیمتری جلوه‌گری می‌کند و بخش بالای آن آجری است که کاشیکاری و نقوش گل و طرح اسلیمی جلوه زیبایی به مسجد بخشیده است.

کد خبر 825833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha