سینا قنبرپور: افزایش بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌ویژه در بخش گردشگری نتوانسته است نمودی بیرونی داشته باشد و این در حالی است که سرمایه‌گذاران از این روند گله‌مندند.

به‌نظر می‌رسد فقدان حضور کارشناسان قابل در حوزه گردشگری علت بروز این رخداد است. در سال 1387 بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری 118 درصد افزایش یافت که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری رقم افزایش 256 درصد بود.

در سال 1388 نیز بودجه این سازمان افزایشی 15 درصدی را تجربه کرد که باز هم بخش گردشگری بیشترین افزایش را به‌خود اختصاص داد. نگاهی به وضع طرح‌های مطرح در بخش گردشگری نیز نشان از آن دارد که نحوه سرمایه‌گذاری، معقولانه نبوده است و هنوز نمودی از این کارها لمس نمی‌شود.

طرح‌های عمده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش گردشگری ایده‌هایی چون سفرکارت ملی، هزار مسیری گردشگری، همه‌زمانی همه‌مکانی شدن سفر، سفرهای ارزان‌قیمت و... بوده است.

وقوع سفر طی 2 نوروز اخیر نیز که به‌شدت از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برجسته شد نیازمند بررسی است.

کارشناسان معتقدند سفرهای داخلی که تابع دید و بازدیدهای نوروزی و کمپینگ‌های غیراصولی است در رونق گردشگری مؤثر نیست. بسیاری معتقدند سفرهای نوروزی را باید سفر پراید، گازپیک‌نیک و چادر نامید، در حالی که گردشگر واقعی برای اقامت خود در یک مقصد هزینه‌ای پرداخت کرده و اقامت آن از جمله مولفه‌های رونق اماکن گردشگری محسوب می‌شود.

از دیگر سو، نگاهی به آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که طی 2نوروز اخیر رشد خروج ایرانیان از کشور برای سفر بیشتر شده است.

در همین حال زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه زیرساخت‌های اقامتی هنوز با افزایش ظرفیت مواجه نشدند.

برای ملموس‌تر شدن این اتفاق می‌توان به نمونه‌هایی اشاره کرد.محمود صدوقی، سرمایه‌گذار هتل در گفت‌وگو با میراث خبر گفت: در سال‌84 پیشنهاد ساخت یک هتل 3 ستاره از طرف اداره میراث فرهنگی و فرمانداری گناباد به ما داده شد و ما قبول کردیم. گرفتن پروانه ساخت این هتل برای ما حدود 2 سال طول کشید و بعد از جابه‌جایی شهردار انجام شد.

همچنین از سال 86 تاکنون به‌دنبال تسهیلات گردشگری هستیم اما هنوز موفق نشده‌ایم و بانک ما را به بهانه‌های مختلف سر می‌دواند.

در همین حال نماینده مردم اهر در مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشور را در زمینه توسعه گردشگری فاقد علم و هنر کافی دانست و بر ضعیف بودن تبلیغات برای جذب توریست تاکید کرد. غلامحسین مسعودی ریحان، نماینده مردم اهر در مجلس شورای اسلامی به میراث‌خبر گفت: جذب توریست در دنیا به یک صنعت و هنر تبدیل شده اما این مسئله در کشور ما با چالش‌های بسیاری مواجه است.

کافی است تبلیغات کشورهای خارجی را در زمینه جذب توریست ببینید! ظرافت و هنری که آنها در این زمینه به کار می‌گیرند با عملکرد مسئولان ما قابل مقایسه نیست.

آنها استعدادهای گردشگری خود را به جهان معرفی می‌کنند و درمعرض دید مردم قرار می‌دهند، درحالی که ما یا نمی‌خواهیم در این زمینه فعال باشیم یا از توانایی کافی برخوردار نیستیم.

وی همچنین فقدان حمایت دولت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از دیگر دلایل توسعه‌‌نیافتگی صنعت گردشگری دانست و تاکید کرد: «‌دولت نه تنها به حمایت از سرمایه‌گذاران نمی‌پردازد بلکه گاهی برای آنها مشکل هم ایجاد می‌کند.

این مسئله بارها و بارها باعث ورشکستگی بخش خصوصی شده و جذب توریست را هم با مشکل مواجه ساخته است.

کد خبر 82578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز