گروه شهری: شیوه فروش بلیت قطار، نامشخص بودن مبنای فروش تور، شیوه رفتار پلیس با اتوبوس‌هایی که در اختیار تورها هستند و نبود سرویس‌های بهداشتی کافی در مسیرهای گردشگری از جمله مهم‌ترین گله‌مندی‌های راهنمایان گردشگری در تعطیلات نوروزی است

البته هنوز به درستی وضعیت شکایات مردم از وضع سفرها در نوروز مشخص نشده است و کم و بیش آمارهایی در این زمینه از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده است به ویژه آنکه امسال شماره تلفن 09669 باید پاسخگوی شکایات مردم می‌بود.

اما باید دید راهنمایان گردشگری به‌عنوان کسانی که هم باید پاسخگوی مسافرانی باشند که با اعتماد به آنها به سفر تن داده‌اند و هم به‌عنوان کسانی که ریزه‌کاری‌های سفر را می‌دانند افراد خوبی برای پیجویی نواقص در سفر هستند؟

فخرالسادات غنی، یکی از راهنمایان تور دراین‌باره به همشهری گفت: معضلی که ما همیشه با آن در برگزاری تور مواجهیم و نوروز هم از آن مستثنی نبود فروش بلیت قطار بود.

ما چون مجبوریم 1 تا 5/1 ماه قبل بلیت برای تورمان تهیه کنیم ولی تور تا 2 یا 3 روز آخر تکمیل می‌شود نمی‌توانیم بلیت‌ها را تغییر نام دهیم و همیشه مجبور می‌شویم در قطار جریمه بپردازیم. یعنی هم یک بلیت می‌خریم و هم یک بلیت جریمه می‌دهیم.

موضوعی که این تورلیدر به آن اشاره می‌کند مشکلی اساسی است که هنوز شرکت رجا و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نتوانسته‌اند آن را حل کنند. شرکت رجا برای فروش بلیت‌های گروهی یک و نیم برابر قیمت معمول بهای بلیت دریافت می‌کند و همین سبب می‌شود که تورها تک‌تک بلیت رزرو کنند و به هنگام استفاده با مشکل مواجه شوند.

این مشکل تا به آنجا پیش می‌رود که اعضای حاضر در تور در یک بخش قطار مستقر نمی‌شوند و هر یک در کوپه‌ای و واگنی استقرار می‌یابند.

یکی دیگر از مشکلاتی که مسافران با آن مواجهند مشخص نبودن مبنا و استاندارد اقامت مسافران در تورهاست. به عبارت دیگر اکثر مسافران از این گله‌مندند که به هنگام خرید تور یک فرمول برای حضور در مقصد می‌شنوند و وقتی در مقصد حاضر می‌شوند یک اتفاق دیگر می‌افتد.برای مثال در تور ذکر می‌شود 3روز و 3شب و در مقصد مسافر متوجه می‌شود که تنها 2 شب در هتل اقامت داشته و از 3روز هم نیمی از آن را در حال تحویل دادن هتل و راه فرودگاه بوده است.

آرش نورآقایی، یکی دیگر از راهنمایان گردشگری دراین‌باره به همشهری گفت: مشخص نیست استاندارد خرید تور چگونه است. اگر برمبنای اقامت در هتل است که باید بر همان مبنا اعلام شود و مسافر هم درست در همان زمان برنامه‌ریزی شده در مقصد حاضر و سپس آن را ترک کند.

این راهنمای گردشگری همچنین افزود: بهتر است در سال جدید یکی از موضوعاتی که معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن می‌پردازد و با همراهی و همکاری فعالان این عرصه اعم از هتل‌داران و آژانس‌داران به آن رسیدگی می‌کند و مبنایی مشخص برای آن در نظر می‌گیرد، همین امر باشد.اما برخورد با گردشگران یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی صنعت گردشگری است و نیازمند بررسی و آموزش بیشتر است.

در این ‌زمینه علی‌ صدرنیا، راهنمای گردشگری و رئیس هیأت‌مدیره جامعه راهنمایان گردشگری گفت: پلیس در برخورد با اتوبوس‌های گردشگری متفاوت عمل می‌کند. برخی پلیس‌راه‌ها اتوبوس‌ها را حسابی چک می‌کنند و برخی دیگر نه. این سبب می‌شود یک گروه توریست در یک پایگاه پلیس‌راه مدت‌ها معطل بمانند.

او در توضیح این مشکل افزود: مثلا در برخورد با بحث ساعت رانندگی قاعده بر این است که یک راننده در طول شبانه‌روز باید 8 ساعت رانندگی کند و 12 ساعت استراحت داشته باشد. همین دستاویز برخی ایستگاه‌های پلیس برای برخورد با رانندگان است که آسیب آن را در عمل تورها می‌بینند.

وی البته از عملکرد پلیس برای تامین امنیت مسافران جاده‌ای تقدیر کرد اما خواستار آن شد که برای کیفیت بخشی به رفتار پلیس و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای اقدام شود.

اما عمده‌ترین مشکلی که همه تورگردانان و راهنمایان به آن اشاره دارند بحث نبود سرویس‌های بهداشتی کافی در مسیرهای گردشگری است. این مشکل گریبانگیر مسافران عادی هم بوده است.

برخلاف آنچه سازمان میراث‌فرهنگی، بر آن تاکید کرده بود هنوز در مسیرهای گردشگری سرویس بهداشتی کافی و واحدهای خدماتی بین‌راهی راه‌اندازی نشده است.

از تهران به سمت جنوب تنها تا قم و اراک می‌توان آثاری از این مراکز خدمات بین‌راهی دید و هر چه از تهران دور می‌شویم دیگر کمتر از چنین خدماتی می‌توان نشانی یافت.

کد خبر 78528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز