گروه سیاسی: انفجار تروریستی‌ پنجشنبه گذشته مسجد علی‌بن ابیطالب(ع) زاهدان که به کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان منجر شد، محکومیت شدید بین‌المللی را در پی داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد از جمله کسانی بود که در محکومیت این حادثه تروریستی بیانیه‌ای صادر کرد.در بیانیه بان‌کی‌مون که ایسنا از آن خبر داد، آمده است: این اقدام زشت را محکوم می‌کنیم و به خانواده‌های قربانیان این حادثه و همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تسلیت می‌گوییم.

نکته جالب آن بود که پس از اعلام بر عهده گرفتن مسئولیت این انفجار توسط گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی - که وابسته بودن آن به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) تقریبا مورد اتفاق است - آمریکا نیز برای مبرا کردن خود از ارتباط با این حادثه، آن‌را محکوم کرد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا حملات تروریستی اخیر در ایران را محکوم می‌کند و از هیچ شکلی از تروریسم حمایت نمی‌کند.

یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که ما این حمله تروریستی را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرده و از هیچ شکلی از تروریسم در ایران حمایت نمی‌کنیم.
همچنین به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای انفجار در زاهدان را به‌شدت محکوم و با خانواده‌های قربانیان‌، مردم و مقامات ایرانی ابراز همدردی کرد.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز با ارسال پیامی برای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به نمازگزاران زاهدانی، هدف از ارتکاب چنین جنایتی را هدف قرار دادن ایران و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی آن دانست. وی همچنین پیام تسلیتی هم خطاب به علی لاریجانی، همتای ایرانی خود صادر کرد.

فوزی صلوخ، وزیر امور خارجه لبنان هم پیام تسلیتی برای منوچهر متکی، همتای ایرانی‌اش نوشت و شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز با ارسال پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت نمازگزاران ایرانی در این انفجار را به ایشان تسلیت گفت.

حزب‌الله لبنان هم در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام، هدف از آن‌را ضربه‌زدن به ایران و مواضع حمایتی آن از ملت‌ها و جنبش‌های مقاومت و آزادی‌خواه جهان دانست.

سوریه، ترکیه و کویت در پیام‌هایی جداگانه این انفجار تروریستی را محکوم کردند.
سازمان اسلامی تربیت، علوم و فرهنگ (آیسسکو) در بیانیه‌ای تأکید کرد که عاملان این اقدام خصمانه، جنایتکارانی هستند که اقدامات جنایتکارانه‌شان ارتباطی به اسلام ندارد.

در همین حال، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه روز گذشته در حاشیه همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به خبرنگاران گفت: با توجه به صدور فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری حادثه انفجار در زاهدان، دستگاه‌های ذیربط در اجرای فرامین ایشان، این حادثه تروریستی را با جدیت پیگیری می‌کنند. احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه

در پی وقوع حادثه تروریستی بمب‌گذاری در مسجد شیعیان زاهدان و قبول مسئولیت این انفجار تروریستی توسط گروهک تروریستی ریگی، محمد بخش عباسی، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در این دیدار مراتب اعتراض و نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران نسبت به ادامه فعالیت عناصر شرور و تروریست در مناطق مرزی 2  کشور ابلاغ شد.

سفیر پاکستان نیز ضمن محکوم کردن اینگونه حوادث، بر تعهد کشور متبوعش برای مقابله با این قبیل گروه‌های تروریست تأکید کرد و قول داد در نخستین فرصت، موضوع را به‌منظور پیگیری به مقامات عالیه کشورش منعکس کند.

کد خبر 82512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز