وزیر امور خارجه ایران براس شرکت در برنامه‌های اجلاس جهانی «داووس» عصر سه‌شنبه وارد سوئیس شد؛ سفری که از جنبه‌های سیاسی – اقتصادی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

داووس

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: براساس اعلام وزارت امور خارجه، سفر حسین امیرعبداللهیان به سوئیس براساس دعوت به‌عمل آمده از جمهوری‌اسلامی ایران برای شرکت در برنامه‌های اجلاس داووس ۲۰۲۴ انجام شده‌است. این‌درحالی‌است که گفته می‌شود رئیس دستگاه دیپلماسی ایران علاوه‌بر مشارکت در برنامه‌های اجلاس، دیدارهای مختلف دوجانبه‌ای را با همتایان و مقام‌های عالی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در نشست خواهد داشت که طی آنها موضوع‌های مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

دومین سفر به سوئیس

سفر امیرعبداللهیان به سوئیس در شرایطی است که پیش‌از این وزیر امورخارجه ایران در نخستین روزهای خردادماه ۱۴۰۱ نیز در پنجاه‌ودومین مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود. این اما، دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به سوئیس پس از آغاز جنگ در غزه به‌حساب می‌آید.

در آخرین روزهای آبان‌ماه بود که امیرعبداللهیان درجریان سفر سه روزه‌اش به سوئیس، با معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل، دبیر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی و کمیساریای حقوق‌بشر گفت‌وگوهایی مهمی به‌منظور جلوگیری از تداوم نسل‌کشی در غزه داشت؛ گفت‌وگوهایی که طی آنها، بر توقف سریع جنایت علیه غیرنظامیان در غزه و بازگشایی مرز رفح برای ورود کمک‌های انسانی به غزه تاکید شد.

درجریان سفر آبان‌ماه، امیرعبداللهیان با برخی مقام‌های اروپایی نیز دیدار و گفت‌وگو داشت و انتظار می‌رود درجریان سفر اخیر نیز انجام رایزنی‌های گسترده با محوریت تحولات منطقه در دستورکار قرار گیرد.

اجلاس داووس چیست؟

«مجمع جهانی اقتصاد» (World Economic Forum) یا اجلاس داووس که آن را با نام اختصاری «WEF» می‌شناسند، در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) ازسوی «کلاوس مارتین شواب» که در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، تاسیس شد. از آنجا که جلسات این مجمع در «داووس» (Davos) سوئیس برگزار می‌شود، عموما در رسانه‌ها با عنوان «اجلاس داووس» شناخته می‌شود.

هدف اساسی اجلاس داووس، بهبود وضع اقتصادجهانی عنوان شده‌است. درباره اینکه اجلاس داووس چقدر بر روند اقتصاد و سیاست‌جهانی موثر است، ارزیابی‌های متفاوتی وجود دارد، اما هرچه هست این اجلاس از حامیان و منتقدان بسیاری برخوردار است. دراین میان کارشناسان معتقدند به‌دلیل حضور مقام‌ها و تصمیم‌سازان سیاسی – اقتصادی از نقاط مختلف جهان، این اجلاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 825103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • GB ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 0
    بیشتر ملاقات هایش را لغو کردند.