رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج در نشستی خبری درباره شایعات مرتبط با فساد یک شرکت در حوزه برنج توضیحاتی ارائه کرد.

بازار برنج

به گزارش همشهری آنلاین، هنوز مدت زیادی از اخبار مرتبط با فساد چای دبش نمی گذشت که انتشار اخباری درباره فساد در واردات برنج مردم رو شوکه کرد. این بار صحبت از رخ دادن فسادی 700 میلییون دلاری از سوی یکی از شرکت های معروف در این حوزه بود. البته سرمنشا این خبر از خارج از کشور و با چند توئیت شکل گرفت اما دامنه آن به رسانه های داخلی نیز کشیده شد.

به دنبال انتشار خبری در تعدادی از رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص اتهام رانت در واردات برنج با این مضمون که یکی از شرکت‌های عضو تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج پس از دریافت ۷۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی اقدام به واردات برنج کرده، این انجمن نشستی خبری در این باره برگزار کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج در نشستی خبری درباره شایعات مرتبط با فساد شرکت طبیعت در حوزه برنج توضیحاتی ارائه کرد.

محمد مختاریانی که همچنین به عنوان مدیرعامل شرکت طبیعت سخن می گفت با انتقاد از انتشار اخبار بدون سند در این باره گفت: اخبار منتشرشده درباره تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار به این شرکت صحت ندارد.

وی گفت: فردی در کشوری دیگر در توییتی سندی ارائه داده که نه سند بلکه نامه داخلی یک شرکت بوده و خطاب به جهادکشاورزی گیلان مراکز خرید را برای کشاورزانی که برنج ذخیره‌سازی شده داشته‌اند اعلام کرده است.این خبر به مدت سه ماه زیرنویس خبری در شبکه گیلان بوده و بنرهای طرح خرید نیز توسط شرکت طبیعت در سطح شهر نصب شده است. هیچ سندی توسط مدعیان تخلف منتشر نشده و دستگاه‌های رسمی و نهادهای نظارتی نیز آن را تایید نکرده‌اند.

مختاریانی توضیح داد: درسال جاری این شرکت حدود ۱۷۸ هزار تن برنج وارد کرده است که ارز آن بیشتر از دویست میلیون دلار است که حدود ۱۰۰ میلیون دلار آن رو دریافت کرده و ما بقی رو هنوز نگرفته در حالی که این شرکت بار را وارد کشور و عرضه کرده است. اگر خلافی از سوی این شرکت انجام شده است، بررسی و اعلام کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج با بیان اینکه بساط تهمت زنی بدون سند و مدرک باید جمع شود و مسئولان باید به این موضوع رسیدگی کنند، ادامه داد: معلوم نیست برخی با چه هدفی در حال انتشار این شایعات هستند؟

وی ادامه داد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات برنج و روغن تعلق می گیرد و به غیر از این هم نمی توان وارد کرد. اصل این قضیه که جرم نیست، ما بارها گفته ایم که ارز واردات این محصولات را نیز از ارز ترجیحی خارج کنند و ما این ارز را نمی خواهیم و این اطمینان را می دهیم که درصد تغییرات قیمت در بازار کم خواهد بود اما در حال حاضر دولت فقط با این ارز اجازه واردات می دهد و استفاده از آن جرم و تخلف نیست بلکه تنها راه واردات است.

وی همچنین درباره خرید برنج داخلی و قیمت آن نیز گفت: تنها حدود ۲۳ هزار تن برنج داخلی که حدود ۹۰ درصد آن برنج هاشمی بود، خریدیم و کشاورزان بیش از این عدد به ما نفروختند،‌ اگر کسی با قیمتی بالاتر ازین برنج ها را می خرید چرا به آنها نفروختند؟ چرا از آنهایی که برنج را گران می فروشند،‌ نمی پرسند که چرا قیمت شما بالاست؟ هر کیلو برنج از کشاورزان حدود ۶۲ تا ۶۵ تومان خریداری می شود که با بسته بندی و انجام کارهای دیگر قیمت هر کیلوی آن به بیش از ۸۰ تومان می رسد حالا چرا برخی هر کیلو برنج را ۱۳۰ هزار تومان می‌فروشند؟

چقدر برنج وارد کشور شد؟

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج نیز در این نشست آماری درباره واردات برنج در سال جاری ارائه داد و گفت: ۱۴۹ شرکت با احتساب شرکت بازرگانی دولت از ابتدای سال تا ۴ دی ماه ۸۰۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار برنج وارد کرده‌اند که حدود ۵۰۰ میلیون دلار آن هنوز به واردکنندگان داده نشده است.

وی ادامه داد: اعضای انجمن ما ۲۵۶ هزار تن از این میزان را وارد کرده است که ارز تخصیص یافته به آن که هنوز به صورت کامل به واردکنندگان پرداخت نشده ۳۰۰ میلیون دلار است. البته تنها ۶ عضو انجمن ما وارد کننده هستند.

کشاورزی توضیح داد: سهم شرکت طبیعت از واردات انجمن ما ۱۷۸ هزار تن است.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج میزان واردات برنج برای امسال حدود یک میلیون تن برآورد شده است.

دیروز هم احمد خانی نوذری سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، انحصار واردات برنج توسط یکی از برندهای داخلی را تکذیب کرد و گفت: انحصاری در حوزه واردات برنج وجود ندارد و فسادی رخ نداده است.

کد خبر 824938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha