قدیمی‌ترین شاهراه ارتباطی شرق تهران سرانجام مجوز تغییر پهنه دریافت کرد تا با خروج از حالت انجماد، خود خودرا برای ساخت و سازهای جدید و نوسازی املاک کهنسال خود آماده کند.

خيابان دماوند

همشهری آنلاین- فرخنده رفائی: بعد از درخواست‌های مکرر ساکنان خیابان پیر دماوند در سال‌های گذشته و تلاش شهرداری منطقه ۱۳طی دو سال اخیر، سرانجام با مجوز کمیسیون ماده ۵، پهنه این خیابان قدیمی از صرفا تجاری، به تجاری، اداری، مسکونی تبدیل شد تا ساکنان و مالکان این منطقه برای نوسازی املاک خود انگیزه‌ای جدید بگیرند.

این خیابان که سال‌های سال با املاک و مشاغل بسیار قدیمی از نوع تالارهای پذیرایی و تعمیرگاه‌های قدیمی، پوشیده شده و رنگی از کهنگی به خود گرفته بود حتی با وجود اماکن حساس و مهمی چون بیمارستان بوعلی و یکی از شعب پر تردد دانشگاه آزاد در آن، به دلیل نبود انگیزه ساخت و ساز در ‌آن هرگز نتوانسته بود تازگی و طراوت شهری را تجربه کند. به همین دلیل، طرح تغییر پهنه بخش هایی از خیابان دماوند که دارای بافت فرسوده و متروکه های باقیمانده از کارخانجات قدیمی است برای ترغیب مالکان به ساخت، با پیگیری شهرداری منطقه ۱۳ در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد. حالا با نیازسنجی‌های انجام شده و تصویب این طرح تغییر پهنه آن در این کمیسیون، این خیابان می‌تواند بار دیگر رونق ساخت و ساز را خود تجربه کند.

طراوت و سرزندگی در فضای شهری

هفته گذشته شهردار منطقه ۱۳ شهر تهران از تغییر پهنه املاک در خیابان دماوند خبر داد و اعلام کرد که امکان صدور پروانه ساخت در این خیابان بر اساس پهنه‌بندی جدید فراهم شده است. محمدهادی علی‌احمدی با اشاره به تغییراتی که با اجرای این مصوبه در نحوه صدور مجوزهای ساخت و ساز ایجاد خواهد شد، گفت: بر اساس ابلاغیه دبیرخانه کمیسیون ماده پنج، با تغییر پهنه بخش عمده محور دماوند از تجاری (S) به تجاری، اداری، مسکونی (M) موافقت شده و امکان صدور پروانه بر اساس پهنه‌بندی جدید فراهم است. او، تغییر پهنه خیابان دماوند را در راستای خدمات‌رسانی بیشتر به شهروندان و ایجاد امنیت پایدار و هویت‌بخشی در این محور عنوان کرد و افزود: این امر باعث ایجاد طراوت و سرزندگی در فضای شهری این منطقه می‌شود.

شهردار منطقه ۱۳ در پاسخ به این پرسش همشهری که تکلیف املاک و کسب و کارهای قدیمی این خیابان چه خواهد بود، با تاکید بر این‌که تغییر پهنه خیابان دماوند به منظور احیای وضعیت شهری و رونق کسب و کار در این محدوده صورت گرفته است، اعلام کرد که حذف املاک قدیمی در این خیابان به هیچ عنوان در دستور کار نیست و تنها در صورت درخواست جدید جهت اخذ پروانه، امکان بررسی کاربری مورد تقاضا (مسکونی، تجاری ، اداری) فراهم می ‌شود.

رونق بخشیدن به شریان‌های اصلی منطقه

خیابان دماوند یکی از قدیمی‌ترین، طولانی‌ترین، عریض‌ترین و در عین حال از مهم‌ترین خیابان‌ها و شاهراه‌های شرق تهران محسوب می‌شود. به گفته علی‌احمدی، شهردار منطقه ۱۳، در ادوار گذشته به دلیل پهنه‌بندی این محدوده در قالب تجاری_اداری(S)، تمایلی نسبت به نوسازی املاک وجود نداشت که این امر مالکان را از نظر کسب و کار نیز دچار مشکل می‌کرد. از این رو با تغییر پهنه بخش عمده‌ای از محور دماوند به پهنه‌ی مختلط تجاری_اداری_مسکونی(M) موافقت شد که امیدواریم با این اقدام تقاضای صدور پروانه و نوسازی املاک این محور افزایش داشته باشد. به گفته وی، یکی از از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری، رونق بخشیدن به شریان‌های اصلی منطقه و ارتقای کیفیت محیطی و محلی است.

بافت ناپایدار احیا می‌شود

طرح تغییر پهنه خیابان دماوند با توجه به فرسوده و متروکه بودن بخشی از املاک آن از سال ۹۵ در دست پیگیری بوده است، چرا که مالکان در پهنه S رغبتی به ساخت و ساز نداشتند و نقاط ناایمنی از کارخانه های قدیمی در این خیابان ایجاد شده بود. محور دماوند بین چند منطقه شهر تهران مشترک است و مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۲ و ۱۳ درگیر معضل فریز املاک در این محور هستند. جداره جنوبی این محور مربوط به منطقه ۱۳ است که مرز مشترک مناطق ۷ و ۸ نیز محسوب می‌شود. این محور سال‌هاست به دلیل نوع پهنه بندی با رکود مواجه شده و با توجه به بافت ریزدانه و ناپایدار منطقه، تعدادی از گذرها به علت ضوابط زیرپهنه طرح تفصیلی با چالش‌هایی برای نوسازی بافت فرسوده رو به رو بوده هستند. از این رو و بر اساس درخواست‌های شهروندان و نیازسنجی صورت گرفته، تغییر پهنه و رونق گرفتن ساخت و ساز در خیابان‌های دماوند، ۱۷ شهریور و چند گذر دیگر این محدوده همواره در دستور کار شهرداری مناطق درگیر بوده و امروز با تلاش شهرداری منطقه ۱۳ این طرح مجوز اجرا دریافت کرد.

*پهنه تجاری (S): پهنه‌ تجاری قسمتهایی از شهر است که وجه غالب آن، کار و فعالیت بوده و سهم سکونت در آن بسیار محدود است.
*پهنه مختلط (M): پهنه مختلط مناطقی از تهران را شامل می‌شود که در آنها، شهرداری اجازه ساخت‌وسازهای توام یعنی کاربری مسکونی و تجاری را با هم می‌دهد.

کد خبر 824393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha