دلمه برگ مو یکی از معروف‌ترین غذاهایی است که این روزها در تهران طبخ می‌شود اما در تهران قدیم انواع و اقسام دلمه‌ها پخته می شد که سه نوع این غذا از همه پرطرفدارتر بوده است.

دلمه بادمجان

به گزارش همشهری آنلاین، طبخ غذا در تهران قدیم تشریفات زیادی نداشته و سفره‌های بیشتر مردم ساده و بی‌تکلف بوده است. دلمه‌ها به واسطه سهولت در پخت، یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای تهرانی‌ها بوده و در چند نوع مختلف طبخ می‌شده و با گذشت زمان دستور پخت آنها چندان تغییر نکرده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دلمه‌های پرطرفدار در تهران قدیم | سه‌گانه خوش‌خوراک

دلمه کلم

مواد اصلی: برگ کلم، گوشت چرخ کرده، برنج و لپه

برای پخت این غذا، برگ کلم را ۲ دقیقه در آب جوش می‌پزند و بعد از خنک شدن روی بشقاب می‌گذارند تا مواد پخته شده را داخل آن بپیچند. مواد پخته شده شامل برنج، لپه، مغز گردو نیمکوب شده، کشمش پلویی، پیاز سرخ شده، فلفل، زردچوبه، آب گوجه‌فرنگی است که مایه اصلی دلمه کلم را تشکیل می‌دهند. آشپزهای قدیمی از دلمه کلم به‌عنوان یکی از مفیدترین غذاها برای دستگاه گوارش نام می‌بردند.

دلمه‌های پرطرفدار در تهران قدیم | سه‌گانه خوش‌خوراک

دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل

مواد اصلی: گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، ادویه، مغز گردو

برنج و لپه را باید چند ساعت خیس کرد تا نرم شود. هویج و سبزی تازه شامل گشنیز، جعفری، ترخون و مرزه را هم به‌صورت خرد شده را آماده می‌کنند. در مرحله باید داخل گوجه‌فرنگی و فلفل را خالی کرد و مواد آماده شده را داخل آن ریخت. تهران نشین‌های قدیم هنگام پخت دلمه گوجه و فلفل، مقداری برگ بو داخل قابلمه می‌ریختند تا غذا خوش بو شود.

دلمه‌های پرطرفدار در تهران قدیم | سه‌گانه خوش‌خوراک

دلمه بادمجان

مواد اصلی: گوشت چرخ کرده، بادمجان دلمه‌ای، برنج، لپه، سبزی

دلمه بادمجان هم یکی دیگر از انواع دلمه است که به واسطه کشت بادمجان درآبادی‌های اطراف تهران طرفداران زیادی داشته است. آشپزهای قدیمی برای پخت این غذا، پیاز داغ را با گوشت تفت می‌دادند و بعد از اضافه کردن مقداری آب، برنج، لپه، ادویه‌جات و آب گوجه فرهنگی را هم داخل ظرف می‌ریختند تا بپزد. در مرحله آخر، مواد پخته شده را داخل بادمجان خالی شده می‌ریختند و بعد از قرار دادن بادمجان‌ها داخل قابلمه، یکبار دیگر آب گوجه‌فرنگی و روغن آب کرده را روی آن می‌ریختند تا پخته شود. دلمه کدو سبز هم دستور پخت مشابهی دارد با این تفاوت که مواد اولیه‌اش باید پخته‌تر باشد چون کدو زودتر از بادمجان می‌پزد.

کد خبر 823937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha