دنیای غذاها فقط دنیای طعم‌ها نیست، دنیای درمان‌ها هم هست. اگر به‌خواص ویژه هر کدام از مواد غذایی اولیه‌ای‌که با آنها غذا می‌پزیم توجه کنیم، بهتر می‌توانیم بفهمیم کدام غذاها برای سفره خانواده ما بهتر است.

رژیم غذایی

همشهری آنلاین: این‌طوری علاوه بر یک آشپز خوب یک مشاور تغذیه خوب هم خواهیم بود!

گوجه‌فرنگی پخته، سرطان را می‌پزد

دیده‌اید همیشه می‌گویند، سبزیجات را خام بخورید یا اینکه کمی آنها را آب‌پز کنید و بعد بخورید، بهتر است؛ ولی این توصیه درباره گوجه‌فرنگی صدق نمی‌کند. کارشناسان تغذیه معتقدند گوجه‌فرنگی پخته از گوجه‌فرنگی خام مفیدتر است. بسیاری از رنگدانه‌های گیاهی مفید موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها (آنتی‌اکسیدان‌ها) هستند که بدن برای ترمیم سلول‌های تخریب‌شده توسط رادیکال‌های آزاد به این مواد نیاز دارد.

لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند و همچنین از تبدیل LDL کلسترول مضر به LDL اکسیده که در سرخرگ‌ها پلاکت ایجاد می‌کند، جلوگیری کرده و از حملات قلبی پیشگیری می‌کند. اگر گوجه‌فرنگی به صورت خام مصرف شود قسمت زیاد لیکوپن آن به دلیل هضم نشدن از بدن دفع می‌شود. ولی پخته شده آن دیواره سلولی گوجه‌فرنگی را می‌شکند و باعث می‌شود لیکوپن در دسترس بدن قرار بگیرد. پس از امروز روزی یک عدد گوجه پخته بخورید؛ یک میوه جدید است.

بروکلی، پیشنهاد ویژه به آسمی‌ها

اگر تا حالا کلم بروکلی را فقط برای لاغری می‌خوردید از این به بعد و با خواندن این خبر دلیل بهتری برای خوردن هر روزه‌اش دارید. تحقیقات پژوهشگران نشان داده که کلم بروکلی در مبارزه با بیماری مزمن انسداد ریه نقش مهمی ایفا می‌کند. بیماری مزمن انسداد ریه یک بیماری ریوی است که مشخصه آن انسداد بیشتر دنده مجاری تنفسی به صورت برگشت ناپذیر است. «سولفورافان» کلم بروکلی با فعال کردن پروتئین، عملکرد آنزیمی را بهتر می‌کند و در نتیجه سلول‌های بیمارانی را که نسبت به درمان استروئیدی مقاوم شده‌اند درمان می‌کند.

زیره، آهن‌ساز

زیره را بیشتر ایرانی‌ها یک نوع ادویه می‌دانند که طعم غذا را بهتر می‌کند. البته خیلی‌ها هم طعمش را دوست ندارند و از خیرش می‌گذرند. اما با خواندن این خبر احتمال این‌که دیگر از خیرش بگذرید، خیلی کم است چرا که پژوهشگران در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که زیره یک منبع غنی از آهن است و به همین دلیل برای افرادی که به بیماری کم‌خونی مبتلا هستند، بسیار مفید است.

همچنین مادران شیرده و زنان باردار که به آهن زیادی نیاز دارند می‌توانند از زیره استفاده بهینه کنند.

ماهی سالمون و رفاقت با قلب

ماهی سالمون علاوه بر امگا ۳ و تمام خواص مفید ماهی‌های دیگر، به علت اینکه در گروه ماهی‌های روغنی جای می‌گیرد یک خاصیت مهم دیگر هم دارد. تحقیقات نشان داده ماهی سالمون سطح تری‌گلیسرید سدیم و اینترلوکین خون را کم می‌کند و سطوح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در میان دیگر ماهی‌ها، ماهی سالمون روغنی، بهترین ماهی و رفیق قلب و عروق شماست. شاید ماهی گرانی باشد ولی خوردنش یک بار در ماه می‌ارزد؛ قلب و عروقتان سالم می‌ماند، پول را هم که باید خرج کرد.

آلوئه‌ورا، ضد سرطان سینه

آلوئه‌ورا گیاهی است که چند سالی است طرفدار پیدا کرده و بیشتر هم مردم برای اینکه پوست صافی داشته باشند به سراغش می‌روند و تا حالا کسی به این فکر نکرده که با خوردنش چه خدمتی به بدن خود می‌کند. چرا که تحقیقات پژوهشگران نشان داده؛ آلوئه‌ورا حاوی ترکیبات شیمیایی است که خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند هورمون‌های استروژن را که باعث بروز سرطان سینه می‌شود، غیرفعال کند.

پس، از این به بعد نباید فقط آلوئه‌ورا را روی صورت یا دستتان بمالید، هفته‌ای یک بار از آن در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید و به جنگ سرطان بروید.

فلفل بخور، رژیم نگیر!

بله قبول داریم، تند است، آتیش است و... ولی خب این ادویه اژدها می‌تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند. پس چاره ندارید و اگر دلتان می‌خواهد لاغر شوید از فلفل قرمز در غذاهایتان استفاده کنید. «کاسپایسین» موجود در فلفل قرمز است که باعث تندی شدید آن می‌شود و می‌تواند در کاهش اشتها تاثیر داشته باشد و در عین حال کالری‌های بدن را هم بسوزاند. افرادی که فلفل قرمز مصرف می‌کنند، دمای داخلی بدنشان افزایش پیدا می‌کند و همین افزایش دما باعث سوختن بیشتر کالری در بدن آنها می‌شود. تندی‌اش را تحمل کنید، لاغرکننده خوبی است.

کد خبر 823804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha