پیشرفت‌های اخیر در صنعت پهپادی ایران طی سال‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی – نظامی جهان داشته‌است و دستیابی جمهوری‌اسلامی به برتری هوایی در منطقه، زمینه‌ساز نگرانی‌های روزافزون محور غربی – آمریکایی شده‌است.

پهپاد

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: تا پیش‌از آغاز جنگ در غزه و تحولات ناشی از آن، به‌ویژه در دریای سرخ، جنگ روسیه و اوکراین فرصتی برای محور غربی – آمریکایی به‌وجود آورد تا با تهدیدنمایی صنعت پهپادی ایران، دست به اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران بزنند. طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال ناتوانی محور آمریکایی – صهیونیستی در مقابله با نیروهای فعال در محورمقاومت، از غزه گرفته تا یمن، موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها درباره نقش ایران در تحولات اخیر به راه افتاده‌است؛ فضاسازی‌هایی که بخش عمده آن بر ادعای «حمایت تسلیحاتی ایران از گروه‌های مقاومت» متمرکز شده‌است.

دراین میان اما طرح چنین ادعاهایی بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده ناتوانی محور آمریکایی – صهیونیستی در دستیابی به اهداف‌شان در خاورمیانه‌ است؛ موضوعی که سبب شده برای توجیه شکست‌های خود، انگشت‌اتهام را به‌سوی ایران، به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای نشانه بروند تا بلکه توجیه‌کننده بخشی از شکست‌های‌شان باشد.

نقش پهپادها در تحولات منطقه

با توجه به چنین رویکردی هم هست که پایگاه خبری صهیونیستی «وای‌نت نیوز» در گزارش اخیر خود به قلم «لیو بن آری»، کوشید توانایی‌های پهپادی نیروهای فعال در محورمقاومت را به ایران نسبت دهد؛ رویکردی که می‌توانند توجیه‌کننده شکست‌های اخیر محور آمریکایی – صهیونیستی در سطح منطقه باشد.

بن آری دراین گزارش با تاکید بر اینکه پهپادها در سال‌های اخیر به ابزار جنگی مهم تبدیل شده‌اند، تاکید کرد که پهپادها در تحولات اخیر به‌دنبال جنگ در غزه، ازسوی رژیم‌صهیونیستی، حماس و سایر گروه‌های محور مقاومت «در مناطق دور و نزدیک» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دراین گزارش با اشاره به اینکه حماس در حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر از پهپاد استفاده کرده، ادعا شده‌است: «شبه‌نظامیان طرفدار ایران از پهپادها برای حمله مکرر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه استفاده می‌کنند و آنها را تا شهر ایلات پرتاب کرده‌اند. همچنین حوثی‌ها در کنار پرتاب موشک به ایلات، پهپادهایی را به سمت جنوب این شهر پرتاب کرده‌اند».

وای‌نت نیوز در گزارش خود با اشاره به اینکه یمنی‌ها برای حمله به کشتی های تجاری در دریای سرخ از پهپادها استفاده می‌کنند، عنوان کرده که «حزب‌الله نیز به‌صورت گسترده از پهپادها در امتداد مرز اسرائیل و لبنان برای جاسوسی و حمله به نیروهای ارتش اسرائیل استفاده می‌کند».

ویژگی‌ پهپادهای ایرانی

بن آری دراین گزارش با طرح این ادعای واهی که «حزب‌الله، حوثی‌ها و گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه همگی تسلیحات خود را از ایران دریافت می‌کنند»، این‌گونه نتیجه می‌گیرد که «می‌توانیم حدس بزنیم برخی از پهپادها در زرادخانه وسیعی که جمهوری‌اسلامی توسعه داده، به سراسر خاورمیانه راه یافته‌اند».

این گزارش ادامه می‌دهد: «برای ایران و متحدانش، این واقعیت که پهپادها نسبتاً ارزان و درعین‌حال دارای قابلیت آسیب بالایی هستند و سامانه‌های رهگیری آنها بسیار پرهزینه به‌حساب می‌آیند، یک «مزیت بزرگ» است. یک سال‌ونیم پیش، نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان‌ملل گفت که برنامه ایرانی‌ها این است که آسمان خاورمیانه را با پهپاد بپوشانند».

گزارش وای‌نت نیوز می‌افزاید: «ایران و متحدانش انواع مختلفی از پهپادهای کوتاه‌برد و دوربرد در اندازه‌های مختلف در اختیار دارند. برخی از آنها برای جاسوسی استفاده می‌شوند، درحالی‌که پهپادهای انتحاری با کلاهک‌های انفجاری روی اهداف خود منفجر می‌شوند و برخی هر دو را انجام می‌دهند».

انواع پهپادهای یمنی

دراین گزارش با اشاره به بهره‌گیری یمنی‌ها از پهپاد، ادعا شده‌است: «آنان از این پهپادها برای جاسوسی از کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده و به‌صورت مکرر به آنها حمله می‌کنند تا اسرائیل را در یک محاصره دریایی گرفتار و با ایجاد اختلال در مسیرهای تجاری مهم، بر بقیه جهان هم فشار وارد کنند».

وای‌نت نیوز می‌افزاید: «حوثی‌ها یک پهپاد جاسوسی به نام «هدهد» دارند. این پهپاد ۶۰ اینچ طول دارد و طول بال آن به ۷۵ اینچ می‌رسد. «الجزیره» در گزارشی ادعا کرده این پهپاد می‌تواند تا نیم ساعت در هوا بماند و به سرعت ۲۰ مایل در ساعت برسد. زرادخانه حوثی‌ها همچنین حاوی پهپاد «راغب» است که ۴۰ اینچ طول دارد و طول بال‌های آن به ۵۵ اینچ می‌رسد. این پهپاد می‌تواند یک ساعت و نیم پرواز کند، اما تنها می‌تواند مسافتی ۱۰ مایلی را طی کند».

این گزارش همچنین با استناد به گزارشی از شبکه خبری «الشرق»، ادعا کرده‌است: «حوثی‌ها یک پهپاد شناسایی دیگر به نام «راسد» را عملیاتی کرده‌اند که طول آن ۴۰ اینچ و طول بال آن ۹۰ اینچ است. گفته می‌شود این پهپاد می‌تواند تا ۲۰ مایل سفر کند و دو ساعت در هوا بماند. چهارمین پهپاد حوثی‌ها «صمد ۱» است که گزارش‌ها نشان می‌دهد می‌تواند از فاصله ۳۰۰ مایلی، تصاویر زنده را مخابره کند».

در گزارش وای‌نت نیوز «قاصف ۱»، «قاصف ۲»، «صمد ۲»، «صمد ۳» و «وعید» از دیگر انواع پهپادهای مورد استفاده حوثی‌ها عنوان و تاکید شده‌ که «حوثی‌ها فاش نکرده‌اند از چه مدل‌هایی در حملات مختلف خود به ایلات در جریان جنگ کنونی استفاده کرده‌اند. این حملات همچنین شامل موشک‌های کروز رهگیری شده توسط اسرائیل و آمریکا نیز می‌شود».

پهپادهای حزب‌الله

دراین گزارش به توان پهپادی حزب‌الله نیز اشاره و عنوان شده‌است: «حزب‌الله هم پهپادهای زیادی دارد که هم برای تجسس و شناسایی و هم برای انجام حملات تهاجمی استفاده می‌شود. طی چند هفته گذشته، پهپادهای انفجاری گه‌گاه به سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کرده‌اند که در یک مورد، یکی از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در مرز کشته شده‌است».

در گزارش وای‌نت نیوز با استناد به گزارش‌های برخی رسانه‌های عربی منطقه تصریح شده‌است: «حزب‌الله پهپادهای «ایوب» و «مرصاد» بومی را نیز در اختیار دارد که اگرچه عموماً برای تجسس و شناسایی استفاده می‌شوند، اما می‌توان آنها را مسلح کرد. از سال ۲۰۰۶، حزب‌الله تلاش کرده زرادخانه پهپادهای خود را توسعه دهد و براساس گزارش‌ها، ین پهپادها می‌توانند در فاصله ۲۵۰ مایلی جاسوسی کنند».

این گزارش می‌افزاید: «یکی از موارد قابل توجه در سال ۲۰۲۲ بود؛ زمانی که حزب‌الله ۳ پهپاد غیرمسلح را برای جاسوسی از سکوی گازی «کاریش» اسرائیل پرتاب کرد که البته ازسوی نیروی دریایی اسرائیل رهگیری شد».

توان پهپادی ایران

بن آری در گزارش خود به توان پهپادی ایران نیز اشاره می‌کند و معتقد است: «ایران طیف وسیعی از پهپادها را در اختیار دارد که هم برای جمع‌آوری اطلاعات و هم برای انجام حملات استفاده می‌شوند. جمهوری اسلامی سال‌ها صرف توسعه روزافزون انواع پهپادها کرده‌است. براساس گزارش‌ها، ایران همچنین در «مهندسی معکوس» پهپادهای آمریکایی که به دست این کشور افتاده‌اند، مشغول بوده‌است».

دراین گزارش همچنین ادعا شده‌است: «احتمالاً شناخته شده ترین پهپاد ایران «شاهد ۱۳۶» است که به‌دلیل استفاده مکرر از آن توسط روسیه در جنگ اوکراین، شهرت یافته‌است. این پهپاد وزنی معادل ۴۴۰ پوند دارد و با قیمت ۲۰ تا ۵۰ هزار دلار در هر دستگاه، بسیار ارزان درنظر گرفته می‌شود».

این گزارش می‌افزاید: «ایران در ماه آگوست گذشته از پهپاد جدید خود به نام «مهاجر ۱۰» رونمایی کرد که می‌تواند ۲۴ ساعت در ارتفاع ۴ مایلی تا مسافت ۱۲۰۰ مایلی پرواز کند. زمانی که ایران این پهپاد جدید را در کمتر از دو ماه قبل از شروع جنگ رونمایی کرد، اسرائیل را تهدید کرد که پناهگاه‌های خود را آماده کنید».

وای‌نت نیوز همچنین اضافه‌ کرده‌است: «پهپاد جدید می‌تواند باری به وزن ۶۶۰ پوند را حمل کند که این رقم دوبرابر پهپاد مهاجر ۶، یعنی هواپیماهای بدون‌سرنشینی است که ایران در سال ۱۹۸۵ تولید کرد. این پهپاد به سامانه جنگ الکترونیک مجهز است. ایران همچنین دارای پهپاد «ابابیل» است که براساس گزارش‌ها، می‌تواند تا ۶۰ مایل پرواز کند».

کد خبر 823744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • دادا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 3
    غیزازتمامی امکانات رزمی مهمترین عنصر اتحاد ویگانگی مردم درمقابل دشمنان خارجی است که کمتر درسایر کشورها مشاهده می‌شود وهمه جهان به این عامل مهم واقفند وهرگز نخواهند توانست به لانه عقابها نزدیک شوند
  • پیشنهاد IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 3
    تحریم کردند، نتیجه ساخت پهپادهای با قابلیت بالا و ارزانتر از غربیها شد.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 2
    زنده باد ولایت فقیه زنده باد مهندسان سازنده پهباد حالا منتشرکن