محمدصالح جوکار به همشهری آنلاین گفت: انتخابات الکترونیکی به صورت آفلاین خواهد بود.

محمدصالح جوکار

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اصلاحات قانون انتخابات مجلس و قانون شفافیت مالی نامزدها برای انتخابات مجلس دوازدهم شرایط بیشتری چه در دوره بررسی صلاحیت‌ها، زمان تبلیغات و پس از رای‌گیری تعیین کرده است. با محمدصالح جوکار درباره سرنوشت هرکدام از این بندهای اصلاحی گفت‌وگو کردیم.

سامانه‌ای که وزارت کشور باید برای نامزدها راه‌اندازی کند به سرانجام رسید؟

بحث سامانه‌ها و لینک‌های تبلیغاتی جداست. در اصلاح قانون انتخابات مجلس به این مسئله پرداخته شده و مشخص شده که درگاه‌های الکترونیکی نامزدها باید به وزارت کشور اعلام شود تا وزارت کشور آن را اعلام عمومی کند.

پس برای شفافیت مالی نامزدها چه اقدامی طبق قانون صورت می‌گیرد؟

درخصوص قانون شفافیت مالی نامزدها نیز شرایط دیگری برای نامزدها قرار داده شده است. هر نماینده‌ای باید حسابی را در زمان ثبت‌نام‌ها مشخص می‌کرد تا این شماره حساب در اختیار هیات‌های اجرایی و نظارت قرار گیرد. نظارت بر هزینه‌ها از طریق همین شماره حساب‌ها انجام می‌شود. براساس این قانون باید منشا پول‌ها و منابع مالی نامزدها باید کاملا مشخص و روشن باشد.

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از تعیین سقف هزینه‌کرد چند صد میلیونی تا یک میلیارد تومانی برای حوزه‌های انتخابیه مختلف دارند. مبلغ مدنظر وزارت کشور و شورای نگهبان چقدر بوده است؟

در این بحث سقف هزینه‌کرد هر نامزدی تفاوت‌هایی دارد. کسی که می‌خواهد از تهران تبلیغ کند با کسی که می‌خواهد از شهرستان کوچکی تبلیغ کند، سقف هزینه‌کرد تبلیغاتی متفاوتی دارد. همه نامزدها یک هزینه پایه دارند و یک هزینه متغیر. این هزینه متغیر و اضافه براساس مسافت جغرافیایی، مساحت حوزه‌های انتخابیه و جمعیت تعیین می‌شود و کار کارشناسی می‌خواهد. هنوز برای این بخش از قانون سقفی تعیین نشده است. این مسئله محاسبات دقیقی می‌خواهد چون نمی‌شود یک مبلغ یکسان برای همه در نظر گرفت.

مشخصا چه رقمی تعیین شده است؟

هنوز قطعی نشده است. برای شهری مانند تهران نمی‌شود با حداقل‌ها تبلیغ کرد، ولی شهرستانی با جمعیت ۵۰هزار نفر هزینه کمتری برای نامزد برمی‌دارد. وزارت کشور باید روی این مسئله کار کارشناسی کند تا وزارت کشور هم آن را تایید کند.

کمیسیون شوراها مبلغ خاصی به وزارت کشور پیشنهاد کرده است؟

از طرف ما هیچ پیشنهادی نشده است. اینها برآوردهای هیات‌های اجرایی و نظارت است که باید انجام دهند.

کدام مباحث درخصوص برگزاری انتخابات قطعی شده است؟

هفته گذشته در رابطه با بحث الکترونیکی برگزار شدن انتخابات و احراز هویت برخط با وزارت کشور صحبت شد. وزارت کشور امکانات و زیرساخت‌هایی در این رابطه فراهم کرده است و گزارش آن را به ما ارائه کرد. در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات در یک هشتم حوزه‌های انتخابیه که قرار است رای به صورت الکترونیکی داده شود، قرار شد برخط نباشد و آفلاین باشد. وزارت کشور گزارش کامل این موضوع را نیز به ما خواهد داد. البته شورای نگهبان نیز باید از نظر فنی این سامانه را تایید کند. بعد از آن هم باید دوباره جلسه داشته باشیم.

بررسی صلاحیت‌ها با وجود تغییر قانون انتخابات چه تفاوتی داشت؟

از مواردی که در حفظ حقوق نامزدها در اصلاح قانون انتخابات مجلس آورده شده است این است که حتما باید به اعتراضات رسیدگی شود و نتیجه نهایی اعلام شود. در این دوره همزمان با افزایش ثبت‌نام‌ها افزایش تایید صلاحیت‌شده‌ها را هم داشته‌ایم. همچنین این فرصت ایجاد شده است که داوطلبان رد صلاحیت شده اعتراض کنند و اگر مدارک و مستندات مثبتی دارند ارائه کنند تا مجددا به صلاحیت آنان رسیدگی شود و نتیجه نهایی اعلام شود.

به نظر شما جمعیت زیادی از ردصلاحیت‌شده‌ها به انتخابات برمی‌گردند؟

این دوره برای رسیدگی به اعتراضات فرصت خوبی تعیین شده است و فکر می‌کنم به اعتراضات به‌طور کامل رسیدگی می‌شود و تسکینی برای این بخش از بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

کد خبر 823413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    بنظرم هر شخص سرمایه دارد می تواند با هزینه تبلیغ شناخته شود و احنمالا انتخاب شود ؟
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    چرا ما که 15 سال پیش 21 ماه سربازی رفتیم و حالا در بخش خصوصی کار میکنیم برای خرید سابقه بیمه برای 21 ماه نزدیک 6720000 تومان پرداخت کنیم چه گناهی کردیم در بخشهای دولتی استخدام نشدیم این تبعیض را بردارید ....مگر ما برای دشمن سربازس رفتیم ...