به دنبال انتشار یک فیلم درباره انجام طرح تحقیقاتی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه و نگرانی فعالان محیط زیست درباره آسیب زدن به این دریاچه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: طرح مالچ پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌ صورت آزمایشی و فقط در ۶۰ مترمربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین از سازمان حفاظت محیط زیست، روز گذشته گزارشی در رابطه با انجام یک طرح تحقیقاتی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه منتشر شد که پس از پخش این گزارش، برخی فعالان در فضای مجازی با بازنشر این ویدئو ضمن برخورد احساسی و غیرکارشناسانه با موضوع، انجام این طرح را موجب ورود آسیب به اکوسیستم دریاچه دانستند، این در حالی است که طرح مالچ پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌ صورت آزمایشی و فقط در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، انجام می‌شود و در گزارش نیز اشاره می‌شود که مالچ یا خاکپوش‌های استفاده شده قابلیت تجزیه داشته و هیچ آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی‌کند.

درحالی که کاربران فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مالچ‌پاشی را پایانی بر احیای دریاچه ارومیه و پذیرفتن خشکی دریاچه دانسته‌اند اما تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم با قدرت ادامه دارد و برگزاری منظم ستاد احیا، اتمام بخش سخت‌افزاری احیای دریاچه تا پایان سال، بهره‌برداری از تونل انتقال آب زاب، اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات آب‌بر، توقف توسعه اراضی کشاورزی، ممانعت از احداث سدهای در حال بهره‌برداری یا در حال مطالعه نشان از این تلاش‌های صادقانه دارد.

سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعه دولت سیزدهم بدون توجه به حواشی و با روندی کارشناسانه احیای دریاچه ارومیه را مجدانه پیگیری می‌کند و از مردم می‌خواهد بدون توجه به مواردی کم‌اهمیتی از جمله موضوع مالچ‌پاشی به اصل مطلب و اقدامات در حال اجرا توجه کنند.

بر اساس این گزارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شده است، سال گذشته اعلام شده بود که در مدت بیش از دو دهه گذشته، هر سال به‌ طور متوسط ۴۰ سانتیمتر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون ۹۵ درصد این دریاچه خشک شده‌ است.

خشک شدن این حوضه ابی مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت از این رو دولت سیزدهم با جدیت در تلاش برای احیا و حفظ این دریاچه است، البته با خشک شدن بخش زیادی از دریاچه حرف و خدیث های زیادی مطرح شد که یکی از آنها برداشت لیتیوم از بستر آن است که این مساله هم با حضور خبرنگاران در محل منتفی شد.

کد خبر 823074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • زارع IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    25 10
    حالا احمدی نژاد بیاد جواب بده باداددن چاهای غیرمجاز وزدن سدهای بی رویه
  • حرفه دوست IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    13 4
    جالبه هر موقع زمستون می شه و بارندگی نداریم و صدای مردم در می یاد دولت می یاد هر سری یه طرحی رو بدون اینکه انجام بده و هنوز نداده رو خبرشو می نویسین و خودتونم مهر تاییدشو می زنین و اخر هم اطمینانشو می دین هیجی نمی شه اونم تو ۶۰ متر مربع که اگر علمی و عملی قرار بود باشه تو حیاط خونه هم می شد ازمایش کرد که اگر جواب می داد اون موقع بیارن تو بستر دریاچه انجام بدن و اینکه طرحای قبلی چی شد؟ اب ارسو می خواست با لوله بیاره که هزینه های زیادی هم شد بعدش دیدین ترکیه سد زده و اب که کم شد اومد یه کانال زد اینبار تا از سر دشت بیاره بعد شهر چایی 😂😂 یه کارگر ساده هم اینو می دونه اون همه هزینه کنی انتقال اب ارسو بعد ندونی ترکیه سد زده جلوش 😆 جناب هم شهری شما هم قبل تایید طرحی که هیچ بار علمی نشده توسط ایرانو قبل تایید برین طرحای قبلی رو نگاه کنین ببینین چی شد که نشد ! مردم ناراحتن و اعتراض می کنن چون دلشون می سوزه واسه ابی که نمک شد بعد اینم خاکشون نمک می شه وگرنه به ۶۰ متر دل نگران نیستن به فردای ۶۰ متر فکر می کنن که با این دولت ۶۰۰۰ کیلومتر کویر تبدیل خواهد شد.
  • بنده خدا IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    19 2
    زمانی که سردار سازندگی بدون مطالعات زیستی سد بی شمار می ساخت باید فکر اینجاشم میکرد اب سد هارو وارد دریاچه ارومیه کنید بعدشم چه ربطی داره که از دولت فعلی دفاع میکنین به طور ازمایشی انجام شده یعنی ممکنه روی همش انجام بشه باید صبر کنیم کل دریاچه رو مالچ بپاشن یا اعتراض کنیم؟
  • توانا IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    13 0
    مالچ قابل تجزیه نیست دارند آینده احتمالی دریاچه رو هم با این مالچ پاشی نابود میکنن . ا‌گر کارشناسان دلسوز فردا طرحی ارائه کنند که دریاچه را دوباره احیا کنند با این مالج پاشی امکان پذیر نخواهد شد
  • US ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    7 0
    دروغ بس است
  • کاووس شیروانی GB ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 9
    مگر آمریکا از پیش خدا اومده طبیعت کار خودش می کند من معتقدم باز هم برف می بارد ودنیا را گلستان خواهد ما به امید زندگی می کنیم
  • سهند IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    5 0
    دریاچه ارومیه رو طبیعت خشک نکرد کار انسان هاس .
  • احمد سلحشوری IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    6 0
    این کار کار خودتونه و عمدا دریاچه را به این روز و حال انداختند
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 0
    من اهل ارومیه‌ام، انصافا هیچ کدوم از این طرح‌هایی که واسه احیا گفتی شدنی نیست، آب آشامیدن مردم رو مگه اینکه ببرین شور کنید
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 1
    مالچ پاشی به ضرر اکوسیستمه باید یک راهی از دریای خزر به دریاچه ارومیه باز کنید تا پر شود بهترین راه اینست چون آب دریای خزر با ارومیه یکیست و هر دو شورند