عوامل زیادی بر افزایش سن ازدواج مؤثر هستند که می‌توانند تبعات زیادی در بر داشته باشند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها تأثیر بر باروری و خواست زوجین برای بچه دار شدن است. بنابراین می‌توان با توجه به این موارد، ریشه‌های بروز چنین مشکلاتی را در جامعه بررسی کرد.

کاهش سن ازدواج

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سن ازدواج تأثیر مستقیمی بر بارداری و کیفیت آن برای مادر دارد و می‌تواند حتی بر سطح تغذیه مادران و فرزندانشان و همچنین سلامت و رفاه کلی آن‌ها تأثیر گذار باشد. به علاوه بر میزان مرگ و میر نوزادان (MR) و مادران (MMR) هم مؤثر خواهد بود.

عوامل زیادی مانند ابتلا به بعضی بیماری‌ها که منجر به جراحی در ناحیه شکم و لگن، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در این نواحی می‌شود هم می‌تواند باعث کاهش باروری زنان شود. البته در این گونه مواقع هم راه‌های زیادی برای باردار شدن وجود دارند. اما به طور کلی می‌توان به بررسی عوامل بالا رفتن سن ازدواج نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در این خصوص پرداخت. توجه داشته باشیم ناباروری در ایران نسبت به آمار سازمان بهداشت جهانی بالاست. آمارهای مختلف نشان می‌دهند میزان رشد ناباروری در کشور ما از آمار جهانی هم بالاتر است.

چگونه می‌توان سن ازدواج را پایین آورد؟ | از هر ۵ زوج ایرانی یک نفر یا هر دوی آن‌ها باروری ندارند
حمید چوبینه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن ناباروری در کشور

بالا رفتن سن ازدواج

حمید چوبینه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن ناباروری در کشور می‌گوید: یکی از دلایل آمار میزان ناباروری در کشور بالا رفتن سن ازدواج است. بسیاری از دختران و پسران در سن بالا ازدواج می‌کنند که خود این موضوع می‌تواند سبب ناباروری آن‌ها شود. چرا که سلول‌های جنسی در سنین بالا از کیفیت لازم برای بارور شدن برخوردار نیستند.

به گفته دبیر انجمن ناباروری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند. یعنی می‌توان گفت از هر پنج زوج ایرانی یک نفر از آن‌ها یا هر دوی آن‌ها امکان باروری ندارند.

چگونه می‌توان سن ازدواج را پایین آورد؟ | از هر ۵ زوج ایرانی یک نفر یا هر دوی آن‌ها باروری ندارند

افزایش امکانات کشور برای مقابله با ناباروری

چوبینه به سطح امکانات کشورمان در زمینه ناباروری اشاره می‌کند و می‌گوید: امکانات باروری در کشور هم پیشرفته‌تر و هم وسیع‌تر شده است. در واقع ایران در زمینه تکنولوژی برای باروری پیشرفت‌های زیادی کرده است. ضمن آنکه به لحاظ جغرافیایی نیز در سطح بالایی قرار دارد. همچنین در استان‌های مختلف هم مراکز درمانی باروری وجود دارند که به تبع آن زوجین نابارور در کل کشور می‌توانند به آن دسترسی داشته باسند.

به گفته دبیر انجمن ناباروری از لحاظ سیاست‌های پیشگیری از ناباروری در کشور، ابلاغ‌های خوب و زیادی در این خصوص انجام شده است؛ اما خدمات حمایتی همچنان کم است.

بیشتر بخوانیم:

این عوامل می‌توانند بر نازایی مؤثر باشند | افزایش شانس باروری با مصرف اسیدفولیک

آیا نخوردن صبحانه کاهش وزن کمک می‌کند؟

مفاهیم: رادیوتراپی یا پرتو درمانی چیست؟

ضرورت تأمین مسکن و شغل برای زوجین

چوبینه می‌گوید: باید امکان بهره‌مند شدن همه را از خدمات درمانی لحاظ کنیم و امکاناتی مانند مسکن و شغل برای زوجین فراهم آوریم. به این ترتیب سن ازدواج پایین‌تر خواهد آمد. در واقع موضوعات معیشتی و داشتن شغل از جمله موضوعات مهمی برای ازدواج هستند که باید به خوبی بررسی و در مورد آن‌ها به درستی تصمیم گیری شوند؛ در این صورت در این شرایط زوجین سال‌های زیادی را از دست نمی‌دهند و می‌توانند زودتر صاحب فرزند شوند.

عوامل مؤثر بر محرومیت زوجین از داشتن فرزند

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش سن ازدواج و سن تصمیم‌گیری برای بارداری، سبک زندگی نادرست مانند چاقی، بی‌تحرکی، الگوی خواب غلط افراد، رژیم‌های غذایی غیر علمی و ناسالم از عوامل مهم در زمینه ناباروری به شمار می‌روند که البته قابل حل هستند و می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

کمک به تأمین هزینه‌های ناباروری

به عقیده چوبینه باید بر تعرفه هزینه‌های ناباروری هم نظارت لازم صورت گیرد چون در حال حاضر امکان استفاده از چنین خدماتی برای همه وجود ندارد چون معمولاً قیمت بالایی دارند. همچنین درآمد مردم و زوجین کفاف پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری را نمی‌دهد.

فراموش نکنیم فرزند آوری یکی از مسائل مهم دنیاست که در کشور ما هم از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه در ایران علوم و دانش پزشکی هر سال پیشرفت زیادی دارد؛ بهتر است برای آگاهی از این گونه پیشرفت‌ها، همایش‌ها و کنگره‌هایی برگزار شود تا تبادل اطلاعات صورت گیرد و همه بتوانند با استفاده از تکنیک‌ها و بهره مندی از دانش جدید؛ مشکلات ناباروری در کشور را ریشه کن کنند.

کد خبر 823014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha