سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: به گفته مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران سال گذشته باوجود تعامل سازنده میان شورا و شهرداری با شرکت برق، به‌رغم اضافه شدن کنتورهای آب و برق، اما میزان مصرف یک‌درصد رشد داشت

این درحالی است که متوسط رشد مصرف برق درکشور 6 درصد بود.

چمران در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای شهر و پیش از ارائه گزارش مهذب ترابی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران بزرگ همچنین اعلام کرد، امسال تهران بین 15 تا 20 درصد با کمبود آب مواجه است که اگر رعایت الگوی مصرف نشود قطعا و یقینا کمبود آب و برق جدی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای نیز ضمن اشاره به هماهنگی شورا و شهرداری در بهینه‌سازی‌ مصرف برق گفت: عدم‌ همکاری کسبه و بخش تجاری شهر  و استفاده از لامپ‌های پرمصرف همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: به 600هزار مشترک تجاری اخطار داده شد و حتی اقدام به جمع‌آوری 27هزار لامپ پرمصرف کردیم اما متأسفانه در قانع‌کردن آنها به مصرف بهینه برق موفق نبودیم.

گلایه‌های مدیرعامل شرکت برق فقط به کسبه و مراکز تجاری ختم نشد. وی از هزار سازمان و دستگاه دولتی نیز به‌دلیل عدم‌رعایت الگوی مصرف برق انتقاد کرد و گفت: به‌زودی اسامی سازمان‌هایی را که درمصرف برق صرفه جویی نکردند، اعلام می‌کنیم.

وی اما دراین باره ازعملکرد سال گذشته شهرداری تهران در صرفه جویی مصرف برق تقدیرکرد وگفت: سال گذشته شهرداری در مراسم و اعیاد به جای استفاده از لامپ، از پارچه و پرچم‌های الوان استفاده کرد که این، اقدامی ارزشمند است و به‌عنوان الگو در دیگر شهرها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی به کاهش مصرف برق در بوستان‌های تهران نیز اشاره کرد و افزود: 657 بوستان تهران در سال 87، به میزان بالاتر از 50 درصد کاهش بار نسبت به سال 86 داشته است؛ ضمن اینکه همکاری و تعاملات لازم با شهرداری به‌منظور استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در بوستان‌ها انجام شده است.

اما هنگامی که مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در گزارش خود از فرصت استفاده کردو نسبت به افزایش تعرفه حفاری ظرف 6 ماه گذشته گلایه کرد، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: موضوع حفاری‌ها دوطرفه است. شهرداری نیز برای احداث برخی از پروژه‌ها به‌دلیل معارضین تاسیساتی بیش از 6ماه معطل می‌شود.

وی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: در پروژه میدان رسالت پس از 6 ماه که شرکت برق برای رفع معضل کابل‌هایش اقدامی نکرد شهرداری مجبور شد تا کابل‌های برق را با تیرآهن به دیوار آویزان کند تا عملیات عمرانی خود را انجام دهد.

چمران تصریح کرد: در احداث بزرگراه شهید باکری نیز یک دکل بزرگ برق در یکی از رمپ‌ها قرار می‌گرفت که شرکت برق برای جابه‌جایی آن چندین میلیارد تومان درخواست کرده بود تا اینکه شهرداری ناچارشد مسیر بزرگراه را منحرف کند.

یا اینکه شهرداری با خون دل و صرف هزینه‌هایی که پول آن را مردم می‌دهند پیاده راه می‌سازد اما به‌دلیل ناهماهنگی ونبود همکاری‌ها به بهانه‌های مختلف برای آب و برق و گاز کنده می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران بر ضرورت ایجاد کانال مشترک تاسیساتی اشاره کرد و افزود متأسفانه به‌رغم آمادگی شهرداری درایجاد این کانال اما بی‌توجهی و بی‌اعتنایی شرکت‌های آب، برق، گاز و تلفن احداث این کانال‌ها هنوز ممکن نشده است.

فرسودگی 50 درصد تأسیسات زیربنایی

احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام اینکه 50 درصد تاسیسات زیربنایی تهران دراین زمینه فرسوده است، افزود: نجابت مردم تهران مثال زدنی است زیرا نهایت همکاری را با مجموعه اجرایی اداره برق داشتند.

این درحالی است که همکاری مردم یکطرفه است و در برخی مناطق مشکلات جدی در حوزه مسائل روشنایی دارند، سیم‌های برق خطرناک و خطرساز بوده و اساسا سیستم نارسایی دارد.

وی تهران را از لحاظ تاسیسات برق رسانی، شهری مظلوم خواند و خاطرنشان کرد: مصرف برق برای پارک‌ها و فضاهای عمومی بسیار ضروری است. نبود و کمبود روشنایی، بوستان‌ها و معابر زندگی شهری را تهدید می‌کند زیرا فقدان روشنایی جرم‌زاست.

مسجدجامعی ادامه داد: موارد متعددی وجود دارد که شهروندان از بوستان‌های احداث شده به‌دلیل کمبود روشنایی نمی‌توانند استفاده کنند. اینها صرفه جویی نیست زیرا تهران به آذین بندی و نورپردازی مانند دیگر شهرهای دنیا نیاز دارد.

وی در ادامه به اقدامات از سر ناچاری شهرداری اشاره کرد که به‌دلیل کمبود سرمایه‌گذاری، نظام اجرایی خودش درصدد راه‌اندازی نیروگاه است درحالی که شهرداری چاه نفت که ندارد. هزینه این اقدامات را مردم باید ازجیبشان بپردازند.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز خواستارآن شد تا شرکت برق ابزار اجرایی لازم برای برخورد با کسانی که از لامپ پرمصرف استفاده می‌کنند را فراهم سازد.

همچنین معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از بی‌توجهی شرکت برق به این همه تابش خورشید به‌عنوان انرژی پاک در تهران انتقاد کرد وگفت: انتظارداشتیم طرح دولت سبز درقالب اصلاح الگوی مصرف که ازسال 82 وقانون برنامه چهارم به همه دستگاه‌های دولتی تکلیف شده بود، اجرا می‌شد.

خیابان امام خمینی (ره) در شأن امام (ره) نیست

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران دیروزدرآخرجلسه با ایراد یک تذکر در مورد وضعیت نابسامان خیابان امام خمینی(ره) گفت: این خیابان در شأن امام خمینی(ره) نیست و بهتر است  جایی دیگر که درشأن امام راحل است به نام ایشان نامگذاری شود.

بیادی دیروز همچنین از برگزاری نمایشگاه «گل و گیاه» توسط شهرداری تشکر کرد و گفت: به‌دلیل استقبال مردم و نیازی که برپایی چنین فضاهایی در شهر احساس می‌شود بهتر است تعداد چنین نمایشگاه‌هایی از یک بار در سال به چند بار افزایش یابد.

طرح توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران

 براساس  طرحی که دیروز به تصویب شورای شهررسید، شهرداری موظف است با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به برنامه‌ریزی و راه‌اندازی، ایجاد و حمایت از مراکز و خانه کارآفرینی و خوشه‌های کسب و کار شهری، ایجاد و اختصاص امکانات پارک‌های فناوری به کارآفرینان، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های دستاوردهای این گروه و توسعه و تکمیل مرکز جامع مشاور کارآفرینی اقدام کند.

همچنین شهرداری موظف است تسهیلات مالی و اعتباری را به کارآفرینان شهری اختصاص داده و شرکت‌های بیمه را به تقبل بخشی از مخاطره‌های پروژه‌های کارآفرینی تشویق کرده و همچنین زمینه حمایت‌های حقوقی لازم را فراهم آورد.

کد خبر 82286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز