سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب و ابلاغ قانون حمایت از گزارشگران فساد را مانعی در برابر بروز فساد در کشور می‌داند.

کاظم دلخوش اباتری

کاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین تأکید می‌کند: بحث اصلی قانون حمایت از گزارشگران ایجاد موانعی در برابر فساد است؛ ضمن اینکه در این قانون مشوق‌هایی هم برای افرادی که فساد را گزارش می‌کنند درنظر گرفته شده است. به این معنا که اگر کسی گزارشی از فساد و تخلف در دستگاه‌ها ارائه کند، درصورتی که این گزارش واقعی باشد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و برای فرد گزارش‌دهنده نیز پاداش درنظر گرفته می‌شود.

او در ادامه یادآوری می‌کند: هدف قانونگذار از تصویب این قانون کاهش مشکلات اداری و فسادهایی است که ممکن است در ادارات، دستگاه‌ها و نهادها اتفاق بیفتد.

اباتری در پاسخ به این پرسش که آیا این قانون می‌تواند در کاهش فساد در کشور مؤثر باشد یا خیر، می‌گوید: به هر حال یکی از کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از فساد انجام داد، تصویب قانون است و این قانون می‌تواند مانعی در برابر فساد در ساختار اجرایی کشور باشد.

نماینده صعومه‌سرا تأکید می‌کند: با این حال این همه ماجرا نیست. در بحث فسادT قوه قضاییه نیز برای خود قوانین مختلفی دارد که این قوانین نیز می‌تواند مانعی در برابر بروز فساد باشد.

او در پاسخ به این پرسش که این قانون شامل چه بخش‌ها و نهادهایی می‌شود، می‌گوید: این قانون بیشتر شامل حال دولت، ادارات، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با قوای حاکم است.

دلخوش در پاسخ به این پرسش که چه میزان پاداش برای گزارشگران درنظر گرفته شده است، می‌گوید: قانون پاداش‌هایی در این زمینه درنظر گرفته است؛ ضمن اینکه طراحی سامانه‌هایی برای اجرای قانون نیز پیش‌بینی شده است. از طرف دیگر مشخص شده است که کدام دستگاه‌ها مسئول اجرای قانون هستند.

به‌گفته او، مراجع رسیدگی به این قانون نیز نهادهایی ازجمله دادستانی‌ها، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و فرماندهی انتظامی هستند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر کسی گزارش خلاف واقع بدهد، چه خواهد شد، تأکید می‌کند: طبق موادی که در قانون درنظر گرفته شده برای افرادی که گزارش خلاف واقع بدهند، مجازات‌هایی درنظر گرفته شده است تا کسی بی‌جهت مشکلی ایجاد نکند.

کد خبر 822833
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha