داریوش گل‌علیزاده، مدیر دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم، کم‌بارشی است.

برف در مرز ايران و تركيه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه ایران، درحالی که کوهستان‌های ایران، به‌خصوص کوهستان‌های غرب کشور هیچ بارشی را به خود نمی‌بینند، چند کیلومتر آن‌سوتر، کوه‌های کشور همسایه پوشیده از برف‌های چندمتری است.

کمتر کسی است که این روزها تصاویر دست به دست شده از کوه‌های پربرف مرز ایران و ترکیه را ندیده و با خودش نیندیشیده باشد که چه تفاوتی بین این سوی مرز و آن سوی مرز وجود دارد؟

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور، از علت‌های اصلی در شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی را توپوگرافی ترکیه، ارتفاع و پستی و بلندی‌های سطح زمین، وجود دریاچه‌ها و میزان رطوبت عنوان می‌کند. اسماعیل سیمایی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی نیز صحت و سقم فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده در فضای مجازی را تأیید نمی‌کند و می‌گوید: از این‌گونه مطالب در فضای مجازی بی‌شمار است. نمونه اخیر آن فیلم منتشر شده از بارش برف در کشور عربستان است که طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این فیلم برای سال‌های گذشته است.

تغییرات اقلیمی
سال‌هاست که کارشناسان هوا و اقلیم‌شناسی، بر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی تأکید دارند. اسماعیل سیمایی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی نیز تغییرات اقلیمی به‌صورت طبیعی و انسانی را در ریزش بارش‌ها تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی یکی از دلایلی است که مانع از ریزش بارش‌ها شد و پیش‌بینی‌های امسال تحقق نپذیرفت. به گفته او میزان افزایش دما در استان آذربایجان غربی نسبت به حالت نرمال حدود ۲.۹ درجه بالاتر بوده است.
این مسئول معتقد است که بعید به نظر می‌آید که درباره کشور ترکیه چنین ادعایی واقعیت داشته باشد. زیرا مطالبی هم درخصوص کذب بودن این بارش‌ها وجود دارد.

به گفته او، واقعیت این است که کل مرز آذربایجان غربی و ترکیه، تقریباً مرز کوهستانی است. حتی در کوهستان‌های مشترک و ارتفاعات، برف‌هایی که می‌بارد شاید در ایران هم باشد، اما به دلیل اینکه در دسترس عموم نیست و از دور دیده می‌شود به حساب مرز ترکیه گذاشته می‌شود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی می‌گوید: کشور ترکیه نسبت به کشور ما دارای عرض جغرافیایی بالاتری است و حدود دوبرابر میانگین بارش کشور ما را دارد. وجود دریای مدیترانه در جنوب و دریای سیاه در شمال دو منبع رطوبتی بسیار غنی هستند و، چون جریان سیستم‌ها از غرب به شرق است، سامانه‌های بارشی و توده هوا متأثر از منطقه هستند و مرز کوهستانی ما باعث می‌شود که توده ابرها به این سوی مرز نیاید.
داستانی مشابه در ایران
او با بیان اینکه ما در کشور خودمان با این پدیده مواجه هستیم می‌گوید: در شمال کشور رشته‌کوه‌های البرز و قله دماوند منطقه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. نیمه جنوبی شامل تهران، قزوین، زنجان و... است. وقتی توده هوایی از دریای خزر رطوبت می‌گیرد و با کوه‌های البرز برخورد می‌کند سرمایش متراکم می‌شود و بارش در مناطق نیمه شمالی و سواحل انجام می‌شود. تهران، قزوین، زنجان و سمنان که این سوی کوهستان هستند، باران و بارش آنچنانی نمی‌بینند. این داستان به نوعی بین ما و کشور ترکیه نیز اتفاق می‌افتد، اما نه بشدت و ارتفاع رشته کوه‌های البرز. زیرا مرز بین ما و ترکیه کوهستانی است و سامانه‌هایی که کشور ترکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهند به‌واسطه وجود کوهستان مرزی، به آن شدت کشور ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

او با بیان اینکه مسائل دیگری هم تأثیرگذار هستند، می‌گوید: تغییرات اقلیمی به‌صورت طبیعی و انسانی در ریزش بارش‌ها تأثیرگذار هستند. نکته مهم و اساسی دیگر، مقایسه و مطرح کردن مرز است. مرز را نادیده بگیرید و داخل کشور را مدنظر قرار دهید. در کشور خودمان به جز استان گلستان و خراسان شمالی تمام استان‌های کشور، نسبت به وضعیت نرمال، بارش‌ها رشد منفی دارند و بالطبع موضوع اقلیم مرز ایران و ترکیه زمانی می‌تواند صحت داشته باشد که ما بگوییم تمام استان‌های ما پربارش هستند و فقط استان آذربایجان غربی این مشکل را دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا دریاچه ارومیه و خشکی آن نیز در این زمینه مؤثر بوده‌است، می‌گوید: احتمال آن ضعیف است، اما به دلیل اینکه مطالعات خاص و جامعی در این زمینه صورت نگرفته، نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص داشت و مطالعات جامع‌تر در شرف انجام است. اما اگر یکی از عوامل تأثیرگذار هم باشد این‌گونه نیست که بگوییم صددرصد به خاطر خشکسالی دریاچه است و شاید درصد جزئی و پایینی را به خودش اختصاص دهد.

به گفته این مسئول، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی یکی از دلایلی است که مانع ریزش بارش‌ها شده و پیش‌بینی‌ها تحقق نپذیرفت. میزان افزایش دما در استان آذربایجان غربی نسبت به نرمال حدود ۲.۹ درجه بوده است.

او درخصوص تأثیر دکل‌های ضدتگرگ بر بارش‌ها نیز می‌گوید: اگر تأثیر داشته باشد بسیار کم است، زیرا بعید به نظر می‌رسد که یک دکل ضدتگرگ در مقابل توده و سامانه‌ای که گاهی یک نیمه کشور و یا کل کشور و حتی گاهی دو کشور را درگیر می‌کند، از عوامل کاهش بارش در منطقه باشد.

جنگ اقلیمی
در همین زمینه سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور معتقد است: ترکیه به دلیل قرار گرفتن در عرض جغرافیایی بالاتر از کشور ما و دو منبع رطوبتی قابل توجه در شمال و جنوب کشورش، میانگین بارش سالانه‌اش ۵۰۰ میلی‌متر است، این در حالی است که میانگین بارش سالانه در ایران حدود ۲۰۰ میلی‌متر است.
این مسئول با بیان اینکه ابرهایی که از دریای مدیترانه نشأت می‌گیرند در آسمان ترکیه، عراق و ایران نفوذ دارند، ادامه می‌دهد: برخی ابرها که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند، به آسمان ایران نمی‌آیند و هم‌مرزی ایران و ترکیه هم تأثیری در این فرایند ندارد، به همین جهت تغییرات آب و هوایی در ترکیه با تغییرات آب و هوایی در ایران متفاوت است.

این مسئول، مسائل مطرح شده درخصوص جنگ اقلیمی را رد می‌کند و می‌گوید: هیچ کشوری در دنیا، نمی‌تواند به صورت پنهانی و با بهره‌گیری از قدرت زیاد، انرژی سیستم‌های جوی را تحت کنترل خود درآورد. باتوجه به فراوان بودن انرژی سیستم‌های جوی، تحت کنترل درآوردن آن‌ها با فرایندهای کوچک‌مقیاس امکان‌پذیر نیست. با وجود این تاجبخش می‌گوید: از عوامل جنگ اقلیمی، می‌توان به خشکسالی و تنش آبی برخی از کشورها اشاره کرد که از پیامدهای تغییر اقلیم و افزایش دمای کره زمین است. کشور ما یکی از اصلی‌ترین مناطق در زمین است که مشکل تنش آب دارد و بخشی از این تنش می‌تواند متأثر از پیامدهای تغییر اقلیم باشد.

کد خبر 822481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    24 2
    امسال وسال۱۴۰۳بارش نداریم،علت آن هم نابودی مراتع بخاطرواگزاریهای بی رویه وغیرکارشناسی تخریب مراتع برای کشاورزی وباغداری است
    • از خدا بترسید IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      18 0
      این سایت یکی از به شدت وابسته ترین سایت ها و بیشتر اخبارشم یا دروغه یا کذب محضه یا بزرگ نمایی فضایی هست مردی نیستی حداقل ازاده باش مگه چند میخرن شمارو
  • ناشناس US ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    42 1
    خیال بافی نکن . بیا برو مرز سرو آنوقت با چشم بصیرت نگاه نکن ببین برف کدام طرف مرز است
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    15 0
    😁😁😁😁
  • ح IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    31 0
    همه گزارش یک طرف ،جمله‌ای که بارش‌ها ممکن است مربوط به ایران باشد یک طرف
  • ناشناس IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    37 0
    اقا مسول چی میگی من خودم بچه ارومیم رفته بودیم مرز ترکیه انور پر برف بود پس تو چطور ندید انکار میکنی چرا فقط زبنتون کار میکنه در عمل هیچی نی
  • فف IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    47 1
    باشه داداش شما راست میگی دریاچه ارومیه هم اب داره از دور خشک نشون میده دریای خزر هم اصلا عقب نشینی نداره از دور مشخص نیست ایرانه یا ترکمنستان از اول مهر تاالان هم یکسره داره بارون سیل اسا میباره منم از رو قایق دارم تایپ میکنم از دور هوا آفتابی نشون میده.
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      21 1
      همینطور زاینده رود که اصلا فراموش کردن روزی زنده بوده
  • یک مستمری بگیر IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    29 2
    آقای سیمایی این کوههادیی که می فرمایید در همین ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر روییده اند یا قبلا هم وجود داشته ؟؟ مثلا ۴۰ سال قبل ما در زمستان‌ها از بس برف می بارید در روستای ما کوچه ها پر میشد و از پشت بامها رفت و آمد می کردند و برف تا فروردین آب نمی شد شاید آن موقع کوهها نبودند خخخخخخخ
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    27 2
    سامانه بارشی که حدودا ۱۵یا۲۰روز پیش به منطقه اومد حدودا دو روز مداوم تو منطقه مرزی ترگور و مرگور ارومیه بارید اما به خود ارومیه نمیاد ابرها کلا محو میشن و این طرف خورشید در میاد تا به حال همچین مواردی تو منطقه ما نبوده همیشه بعدا معلوم میشه قضیه چی هست وقتی که کل منطقه ما و کل ایران نابود شد
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    28 0
    آقای مسئول و آقای کارشناس شما مردم ایران را چی حساب کردی مرزنشینان دروغ می گویند. مسافران دروغ می گویند. تصاویر فیلم ها دروغ است اما شما راست می گویید دنبال تکنولوژی برای درمان این معقوله باشید نه متهم کردن افراد یا دروغ پنداری اسناد محکم پس از چند سال بحران غیر قابل درمان گریبان گیر مملکت خواهد شد با این همه ابزار دسترسی به اطلاعات یا علم اثبات واقعیات برای مردم یا جناب عالی کار مشکلی نیست
  • مرادپهلوانی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    20 1
    واقعیات رابگوید،بعلت سدسازی بدون علم ومطالعه،کل رطوبت،کشور،وجنگلها ازبین رفت،ورطوبتی نیست که تقویت شود
  • مهدی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    15 0
    کارشناس محترم شما بارندگی کل کشور که ۲۰۰ میلیمتر رو هست میذاری پای آذربایجان ولی بارش آذربایجان هم‌تراز شرق ترکیه هستش که اتفاق نیفتاده
  • اشنا US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 0
    صورت مسیله راپاک نکنیدحدود۲۰سالی است جریان ابرهای باراتزاازسمت شمالغربی به ایران تامرزترکیه جریان داردویکباره قطع می شوداماابرهای کم بارش عبورمی کندبنظرمدیریتی درورودابرهابه ایران صورت می گیردویاچندسالی است وجودجریان ابرهاازجنوب غربی به سمترشته کوه زاگرس وخوزستان مسیرکج می کندراهی عربستان می شودکه شاهدسیل وبرف درانجاهستیم اینهانیازبه توضیحات کارشناسی داردنه کلی بافی خصوصا"درمناطق شمال غربی ارتفاع بالاست وفاصله ابرهاتازمین محدودوامکان پرتودهی باانرژی زیاددرفاصله زمانی محدودحضورابرهای بارانزاممکن می باشد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    3 4
    شمارابخون شهداقسم می‌دهیم طلب باران باخواندن قرآن ودعاسراسرفارس بخوانیدوازخداونندطلب باران کنیدبخداپشیمان نمیشویدخدابربندگانش رحمدله همه باهم دستمانم بسوی خداوالتماسودعدعادعایاعلی گوییدوامتحان کنید
  • سعید IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    3 4
    اردبیل و تبریز هم از ارومیه بیشتر بارید.اینا هم اسطحشون بالاتر ارومیه هستن
  • سعید IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 0
    مطالب و گفته های ایشان را نمیتوان پذیرفت اگر اینگونه باشد چرا کمتر از یک دهه پیش دو دهه پیش شرایط بارشی کاملا متفاوت بوده ایشان در خصوص سوخت مازوت توضیحاتی بفرمایند و تاثیر خطرناک استفاده مازوت در کشپر
  • TR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 0
    خخخخخخخخه
  • مصطفی IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 1
    واقعا از دروغ گفتن لاپوشانی وتحریف خسته نشدید پنجاه سال پیش بود دروغهاتون کاربرد داشت ولی الان عصر فناوری است چه چیزی به تو وسردبیرتان می‌رسد بااین حرفها وقتی مقامات رسمی کشور مهمترین نفر یعنی دکتر ثلاجقه میگن مشکوکه آب و هوا شما چی میگی از کجا خط میگیری همین الان بچه چهار ساله گوگل کنه کوههای مشترک مرزی گویای هوای دوکشور است البته کوههای سمت ایران هم طبیعتاً برفی است چادر نکشیدند یک قطره نیاد مهم کل کشور است نه مرزها ویا کوههای اردبیل ویا سهندودماوند
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 0
    ابرها را توسط دستگاههای ضد تگرگ از بین میبرند دستهایی در توطئه علیه ملت ایران است پان ترکیسم وبا هزینه دولت سعودی ورژیم صهیونیستی
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    13 3
    چرا همیشه برخلاف مردم حرف میزنیدمردم رو چی فرض کردیدچرا واقعیت رو قبول نمیکنید
  • DE ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    11 1
    مسعول دوزاری مرزبین ایران وترکیه رومیبینیم چی رو داری توجیه میکنی تغییرات اقلیمی هوشمندشدن تامرزترکیه میباره یهویی یادش میفته شروع مرز ایران پابه فرارمیزاره ومیره خودتی
  • ایرانی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    9 0
    مگه کل ایران ختم شده توی مرز هیج جا برف نمیباره
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    9 0
    فقط سایت راست می گوید بقیه میلیونها جشم نابینا هستند
  • امیر CH ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 0
    باید سالیانه در هر استان دومیلیارد درخت بکاریم بازسازی طبیعت تنها را حل تا مثل ترکیه که برف می‌بارد در کشور ما هم بارون برف ببارد وجلوگیرازتخریب جنگلهای تنها را حل ایران سرسبز
    • سجاد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      1 7
      چرا پایین همه مغاله ها این رو مینویسی بی سواد ربطی به درخت نداره به رطوبت داره که ایران از اقیانوس ها و دریا های ابر زا دوره
  • تورک إئلشئن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 1
    اخسن راست میگی الان آزربایجان غربی کل شهرهاش بالای یه متر برف دارند ولی ما نمبینیم،،چون برف و با نمک رنگشان یکیه،آخه مردممو چی فرض کردی،،یه عکس از گردنه گذاشتی معلومه باد برف ارتفاعات را یکجا جمع کرده ،،مردم نمی بینند
  • ودود صفرزادخ IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 0
    سلام چرا دقیقا زمانی که ابرهای کاملا بارشزا وارد کشور ما از مرز ترکیه می‌شود یک باد شدیدی رخ می‌هد وتما ابرها ازهم جدا میشن، این پدیده دقیقا امسال رخ میده، بازم از روز چهارشنبه با توجه به نقشه های هواشناسی که کاملا مشخص است ابرهای بسیار پربارش وارد کشور خواهدشد هواشناسی باد شدید اعلام می‌کند.باتشکربا
  • اورمولی ممد DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 1
    چرت ننویسین مردمو چی حساب کردین
  • شمس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    6 0
    آقای جناب پیش بینی آب و هوا براساس گزارش هایی است که در ایستگاههای هوا شناسی با ابزارهای موجود داده‌ها جمع آوری شده و مورد تحلیل قرار گرفته و در اختیار عموم قرار می گیرد اگر گفته شما صحیح است لطف کنید و بیان کنید چگونه است ایستگاه هواشناسی کرج اطلاعات غلط در اختیار مردم قرار می‌دهد؟ آیا وسایل مورد استفاده خراب است یا کارکنان آن‌ها بلد نبستند از ابزار استفاده درست داشته باشند و یا خواب هستند.
  • ممد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 0
    دروغ. در این مملکت شده یک مکتب هر کس سعی می کنند دروغ بزرگتر بگوید. گناهان کبیره زیاد است اما هیچ گنهکاری دشمن خدا نیست غیر از دروغگو
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 0
    از بین بردن جنگل ها،مراتع،سدسازی ومافیای انتقال آب،شکار بی رویه حیوانات وحشی،مازوت سوزی،احداث ساختمان ها با مجوز مسولین بی عرضه باعث میشه برف و بارون نباره697
  • ب پ IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 1
    واقعا تا به کی ازحقیقت فرارکنیم کسی‌که ازدور نگاه کرده وچنین توجیه میکند تشریف ببرند همان منطقه و باتهیه عکس وفیلم ثابت کنند... مردم دچار توهم هستندوازدور نگاه نکننند
  • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    6 1
    ماست مالی هم بلد نیست بکند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 1
    خودتون نمیدونید چند چندید تو تلویزیون خودش میگه آره ترکیه است بعد شما میگی از دور نگاه میکنی
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 0
    سلام البته در منطقه ما بعد از انزلی دومین منطقه پر بارش بود و از مرزهای کشور دور هستیم هم امسال اصلا خبری از بارش نیس یه جوری اظهار نظر کردن دوستان مثل اینکه فقط مشکل در مرز ترکیه هس آغا هیچ جا بجز دو استان گلستان و خراسان شمالی وضعیت خوب نیس
  • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    4 1
    مراقب باشید امریکا و اسراییل نیایند برفهای ما را بدوزدند و ببرند علی برکت ا....
  • اصغر روحناهی اقدم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    6 0
    پدر علم هواشناسی میگوید الگوهای بیگانه رابه خورد مردم میدهند بعد تغییر اقلیم هم تودویست متر خودشو نشون نمیده که کوهی هم نیست ماهم از نزدیک میبینیم نه از دور بعد دیشب خودتان از عربستان گزارش پخش میکردین ومیگفتین شترها به جای خار علف میخورند عزیزم حالا میگی واسه سال گذشته است بروبه مردم دروغ نگو همشون هم تقصیر خودتونه
  • هاشم IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    6 0
    تو مگه مسئول هواشناسی ومحیط زیست نیستی اگر اهمیت میدادی یسر میرفتی ببینی دروغ یا راست.
  • مم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 4
    این پدیده خشکسالی مربوط به ایران نیست .کانادا که هرسال شاهد برف شدید وچند متری در این بازه زمانی بود امسال کریسمس را در اکثر نقاط بدون برف سپری کردند .کشور ماکه خودش درمنطقه جغرافیایی گرم وخشک قرار داره قطعا بیشتر از بقیه جاها تحت تاثیر گرمایش زمین قرار میگیره
  • مسعود IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    5 0
    چی میگی برا خودت ؟حساب ترکیه چرا؟بابا والا برف نیس بخدا برف نیس ،نمیدونم اونور برف هس یا ن،ولی اینورم هیچی نیس
  • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    4 0
    اسماعیل سیمایی بهتر است اخبار بارش برف منتشره در کانال های تلویزیونی ترکیه را ببیند و سپس اظهار نظر کند
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    حرف زدن بلد نیستی لااقل حرف نزدن بلد باش. وقتی هر مسئول در پیتی احساس مصونیت قضایی میکنه،هر چرت و پرتی رو میگه.
  • سجاد IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    یک کلمه هم از مادر عروس
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    تمامش بخاطر زیاد شدن بی حجابیست خخخخخخ
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    به همین خیال باش
  • حاجی علی اکبر IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر دروغ وجود نداشت شماها چه میکردید