دانشمندان سوئیسی اعلام کردند که رده جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها را کشف کرده‌اند که نشان داده شده است در برابر باکتری‌های مرگبار مقاوم به داروهای فعلی موثر هستند.

Antibiotics

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فاکس نیوز این آنتی‌بیوتیک به نام زوسورابالپین (zosurabalpin) با مهار کردن یک مولکول باکتریایی به نام لیپوپلی‌ساکارید (LPS) عمل می‌کند که مسئول ایجاد غشای خارجی محافظت‌کننده یک باکتری زیان‌آور به نام آسینتوباکتر بومانی (Acinetobacter baumannii) است.

آسینتوباکتر یک باکتری «گرم منفی» (negative Gram) (این رده باکتری‌ها در یک روش رنگ‌آمیزی باکتری‌ها رنگ نمی‌گیرند) است، و در برابر اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی مقاوم است.

این باکتری می‌تواند باعث عفونت در خون، ریه‌ها، مجاری ادراری و سایر قسمت‌های بدن شود

زوسورابالپین در مطالعات انجام شده در حیوانات، با موفقیت سویه‌های مقاوم به درمان آسینتوباکتر را از بین برد.

این پژوهش در مرکز تحقیقات و توسعه دارویی روش فارما در سوئیس انجام شد و نتایج آن در ۳ ژانویه در ژورنال Nature منتشر شد.

این آنتی‌بیوتیک جدید چگونه عمل می‌کند؟

این رده جدید آنتی‌بیوتیک‌ها از ساخت غشای خارجی باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ غشای خارجی به باکتری‌ها ساختار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند در محیط‌های سخت زنده بمانند و باعث عفونت شوند.

باکتری‌ها بدون توانایی انتقال LPS به علت مختل شدن ساخت غشای خارجی می‌میرند.

این داروی جدید بر سازوکارهای موجود ایجادکننده مقاومت در باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود غلبه می‌کند.

کارشناسان می‌گویند کشف یک رده جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها که قادر به درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به چند دارو مانند آسینتوباکتر بومانی باشند که مقاوم به داروهای کارباپنم (CRAB) باشد، یک پیشرفت قابل توجه خواهد بود.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل جدی جهانی

مقاومت آنتی‌بیوتیکی به گفته کارشناسان به یک همه‌گیری خاموش تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده، این پدیده جان بیشتری از افراد را نسبت به تلفات ناشی از سرطان در امروز بگیرد.

متخصصان می‌گویند مقاومت در حال افزایش باکتری‌های «گرم منفی» یک مشکل بزرگ بالینی بدل شده است.

داروهای کارباپنم و به طور مشخحص ایمی‌پنم و مراپنم آخرین خط دفاعی در برابر عفونت‌ها در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

افزایش سویه های باکتری‌های مقاوم به داروهای کارباپنم - از جمله «آسینتوباکتر بومانی مقاوم به کارباپنم» یا CRAB کار درمان‌ را مشکل کرده است.

البته آنتی‌بیوتیک جدید با نام زوسورابالپین تاکنون فقط روی حیوانات آزمایش شده است و آزمایش های انسانی آن در حال انجام است

عفونت‌ها با باکتری آسینتوباکتر بیشتر در بیماران بستری، بویژه کسانی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند، زخم های جراحی دارند، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند یا سوند ادراری دارند، رخ می‌دهد.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی