پلیس راهور تهران با همکاری شهرداری و همچنین پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی تهران بزرگ، طرح تازه ای را آغاز کرده است که در آن با موتورسیکلت‌ها و خودروهایی که اقدام به تخلف پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خود کرده‌اند، در همان محل برخورد شده و اعمال قانون صورت می‌گیرد.

مخدوش کردن پلاک - دستکاری پلاک - پوشاندن پلاک

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: یکی از چالش‌های ترافیکی شهر تهران تخلف پوشش پلاک است که بیشترین فراوانی را در حوزه موتورسیکلت دارد؛ هرچند آمار دقیق و کاملی از تعداد موتورسیکلت‌هایی که با پلاک پوشانده در شهر تهران تردد می‌کنند، وجود ندارد، اما با توجه به همین آمارهای موجود می‌توان گفت ده‌ها هزار موتورسیکلت به روش‌های مختلف از گذاشتن ماسک و طلق‌های رنگی تا آویزان کردن قفل و زنجیر، پلاک‌های خودشان را از دوربین‌ها و چشمان مأموران پلیس راهور پنهان می‌کنند. مدت‌هاست که طرح‌های مختلفی برای مقابله با این پدیده در شهر تهران اجرا می‌شود که ظاهرا چندان بازدارنده و اثربخش نبوده است. در تازه‌ترین مورد پلیس راهور با همکاری و همراهی شهرداری تهران و دیگر بخش‌های پلیس، طرحی را برای آشکارسازی‌ پلاک موتورسیکلت‌ها اجرا می‌کند.

پوشاندن پلاک، تخلف است و مخدوش کردن پلاک، جرم

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره پوشاندن و مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت‌ها به همشهری می‌گوید: طبق قانون پوشاندن پلاک تخلف است، اما مخدوش کردن و دست بردن در پلاک جرم تلقی شده و مجازات حبس دارد: پلاک هویت یک وسیله نقلیه است؛ مانند شناسنامه و کارت ملی یک شهروند. درواقع اگر می‌خواهیم وسیله‌ای که در سطح شهر تردد می‌کند را بشناسیم، تنها از طریق پلاک آن وسیله نقلیه ممکن است و پلاک حکم هویت، مشخصات وسیله نقلیه را دارد. اگر تخلفی صورت بگیرد یا خدای‌ناکرده تصادفی رخ دهد، باید مشخص شود که این وسیله نقلیه به چه‌کسی تعلق دارد. هویت اصلی خودرو، موتورسیکلت یا هر وسیله نقلیه‌ای که در معابر عمومی تردد می‌کند، پلاک آن است. حالا اگر کسی بیاید هویت خودش را نابود و به نوعی آن را پنهان کند و ازبین ببرد، حقوق شهروندی را نقض کرده است.

او افزود: همه ما در معابر عمومی باید تابع قوانین و مقررات باشیم. ۲موضوع در بحث پلاک مطرح است؛ یک موضوع به پوشاندن و پنهان کردن پلاک برمی‌گردد و موضوع دیگر مخدوش کردن و دستکاری در ارقام پلاک. یکجا فردی تمام یا بخشی از پلاک خودش را با چسباندن ماسک، گذاشتن طلق یا انداختن زنجیر چرخ و مانند آن می‌پوشاند و در جای دیگر فرد در ارقام پلاک دست می‌برد و مثلا عدد ۲را به ۳ یا عدد ۲را به یک تغییر می‌دهد. تغییر در ارقام و دست بردن در پلاک دیگر تخلف نیست و از نظر قانون جرم محسوب می‌شود و برابر قانون ۷۲۰مجازات اسلامی، مجازات حبس دارد و در حیطه رسیدگی پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. در این مواقع برای فرد تشکیل پرونده و مجرم تحویل مراجع قضایی می‌شود. آنچه در جامعه ما فراوانی دارد، متأسفانه استتار پلاک است. افراد معمولا برای اینکه زودتر به مقصد برسند و از قانون عدول و از اعمال آن هم فرار کنند، تخلف پوشش پلاک را مرتکب می‌شوند.

برخورد با ۲۶هزار موتورسیکلت‌سوار متخلف و کشف ۱۱۱موتور سرقتی!

رئیس پلیس راهور تهران در خصوص طرحی که با هدف برخورد با تخلف پوشاندن پلاک در شهر تهران اجرا می‌شود، از کشف ۱۱۱دستگاه موتورسیکلت سرقتی و برخورد با بیش از ۲۶هزار موتورسیکلت‌سوار متخلف خبر می‌دهد: طرحی هم‌اکنون با همکاری شهرداری تهران و بخش معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست، پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی درحال انجام است. گروهی به همراه پلیس راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است که در حاشیه معابر، توقفگاه‌ها، پارکینگ‌ها و خلاصه هرجا که فراوانی توقف موتورسیکلت‌ها را داریم از قبیل پاساژها و مراکز خرید، موتورهایی را که تخلف پوشش پلاک را مرتکب شده‌اند، شناسایی و در همان محل رفع اثر می‌کنند. اگر طلق باشد آن را باز می‌کنند، ماسک باشد آن را برمی‌دارند و اگر زنجیر یا شیء دیگری جلوی پلاک را گرفته باشد آن را کنار می‌زنند تا پلاک خوانا شود.

او افزود: در ادامه، پلاک موتورسیکلت توسط اداره آگاهی استعلام گرفته می‌شود. کار خوبی که توسط نیروهای شهرداری انجام می‌شود، جمع‌آوری طلق‌ها و ماسک و برچسب‌هاست و در اینجا نظافت شهری هم رعایت می‌شود. طی این مدت و از آذرماه که اجرای این طرح آغاز شده است، با استعلام‌های گرفته شده توسط اداره آگاهی فقط ۱۱۱مورد موتورسیکلت سرقتی کشف شده است. بالغ بر ۲۶هزار دستگاه موتورسیکلت در بحث پوشش پلاک در محل رفع اثر شده و پلاک‌شان خوانا شده است.

برخورد با خودروهای متخلف

موسوی‌پور از اجرای همزمان طرحی برای برخورد با خودروهایی خبر می‌دهد که با هدف ورود به محدوده طرح ترافیک، پلاک‌شان را استتار می‌کنند. در قالب این طرح تاکنون حدود ۳هزار خودروی متخلف در مبادی ورود به طرح ترافیک اعمال قانون شده‌اند: «علاوه بر موتورسیکلت‌ها، این طرح برای خودروها نیز درنظر گرفته شده است. هفته نخست طرح با موتورسیکلت‌ها شروع شد و بعد از آن سراغ خودروها نیز رفتیم. همکاران ما در پلیس راهور با همکاری پلیس پیشگیری در ۴۰نقطه از مبادی ورود به طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا مستقر شده‌اند. تا امروز موضوع پوشش پلاک ۲۶۲۶دستگاه خودرو برطرف شده و اعمال قانون صورت گرفته است. تخلف پوشش پلاک توسط خودروها با حضور راننده تصویربرداری و مستندسازی‌ شده و صورتجلسه تکمیل می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران در ادامه و در همان محل پیامکی برای راننده ارسال می‌شود تا در زمان و مکان مشخص شده در یک کلاس آموزشی شرکت کند. اگر راننده متخلف در کلاس شرکت کرد، پیگیری‌های بعدی انجام نمی‌شود و اگر شرکت نکرد پیامک دوم برایش ارسال می‌شود. اگر بازهم شرکت نکرد، با دستور قضایی که داریم، منع خدمات برای این شماره پلاک خودرو اعمال خواهد شد و در نهایت مجبور خواهد بود برای برطرف شدن این موضوع به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کند تا تعیین‌تکلیف شود. با توجه به دستور قضایی این امکان فراهم است که راننده را به مراجع قضایی معرفی کنیم.»

کد خبر 821966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    در اصفهان مانور داخلی راهنمائی و رانندگی وجود نداشته و این امر به بالا گرفتن تخلفات کمک می ناید معلوم نیست که ایا پرسنل کافی نداشته و یا ماشین الات و ابزار الات کافی و یا دوربین و تجهیزات لازم در اختیار ندارند. و یا اموزش کافی ندیده اند.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    موتورها باید دو پلاکه شوند مثل خودروها یا شماره پلاک روی کلاه کاسکت هم درج شود