دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: بعد از برگزاری نهمین دو‌سالانه سفال در سمنان، خانه سفال در تهران و استان‌هایی که در زمینه هنر سفال فعال هستند، تشکیل می‌شود.

نشست خبری نهمین دو‌سالانه ملی سفال و سرامیک با حضور محمود شالویی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و منیژه آرمین دبیر دوسالانه، در دبیرخانه دائمی دو‌سالانه‌های تجسمی ایران برگزار شد.

شالویی درباره چرایی برگزاری نهمین دوسالانه سفال و سرامیک در استان سمنان گفت: در راستای سیاست تمرکززدایی و برپایی دو‌سالانه‌ها در استان‌های مختلف کشور،استان‌هایی که با هنرهای مورد نظر، تجانس دارند انتخاب می‌شوند.

برای دو‌سالانه سفال استان‌های مختلفی همچون یزد، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، گیلان و سمنان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت سمنان انتخاب شد.

فرهنگسرای بزرگ این استان، طبق قول مساعد مسئولان محلی اداره ارشاد، از 9خرداد میزبان نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیک خواهد بود. برنامه‌های جانبی این دو‌سالانه از جمله کارگاه آموزشی، همایش و حلقه‌های تفکر نیز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

شالویی همچنین از انتشار کتاب این دو‌سالانه همزمان با گشایش نمایشگاه خبر داد و گفت: کتاب آثار این دو‌سالانه در مراسم افتتاحیه توزیع خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های ما به شکلی است که کتاب مربوط به هر دو‌سالانه در زمان برپایی آن توزیع شود.

او درباره دلایل صرف‌نظر از ادغام دوسالانه مجسمه‌سازی و دوسالانه سفال نیز گفت: این دو هنر کاملاً‌ مستقل هر یک باید در جایگاه خود مطرح شوند. انجمن هنرمندان سفالگر از سال گذشته فعالیت جدی خود را آغاز کرده و مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز از این انجمن حمایت خواهد کرد.

وی همچنین از تشکیل خانه سفال خبر داد و گفت: تشکیل خانه سفال یکی از تقاضاهای انجمن هنرمندان سفالگر بود که با توجه به ضرورت با تشکیل خانه سفال در تهران موافقت شد و امیدوارم امکان تشکیل خانه سفال در استان‌هایی همچون گیلان، تبریز، یزد و سمنان که در زمینه هنر سفالگری فعالند نیز فراهم شود.

منیژه آرمین دبیر نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیک نیز با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای نسل جوان درخصوص درک اهمیت هنر سفالگری گفت: در نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیک که در 3محور حجم، نقش برجسته و آثار هنری کاربردی برگزار می‌شود، 408 نفر با 1284 اثر شرکت کردند که در انتخاب اولیه آثار 159 نفر با 306 اثر پذیرفته شد و در مرحله نهایی نیز 173 اثر از 112 هنرمند برای نمایشگاه انتخاب شد.

آرمین همچنین در انتخاب آثار ملاک خلاقیت را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و در مورد بخش‌های جانبی این دو‌سالانه گفت: برپایی ورک شاپ، بازدید از کارگاه‌ها و برگزاری پنل هنرمندان شامل آثار 10 هنرمند برجسته سفال از دیگر بخش‌های این دو‌سالانه است.

کد خبر 82196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز