سردار دل‌ها در پی شهادت عماد مغنیه که همگان دنبال انتقام بودند جمله‌ای راهبردی و عمیق گفت: «انتقام ما شلیک یک موشک نیست. قصاص این خون‌ها برچیده‌شدن رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.» هرچند این سخن نافی اقدامات سخت نیست اما یک انتقام عمیق‌تر را نشانه می‌رود.

کودک

همشهری آنلاین- مهدی شبان-پژوهشگر، اساسا در درگیری با دشمن باید اراده او خنثی شود والا صرف توفق ظاهری، دلیل پیروزی یک‌طرف و شکست طرف مقابل نیست، باید این سؤال را مطرح کرد که آیا دشمن با همه خسارت‌هایی که متحمل شده به هدفش رسیده است یا نه؟

غلبه بر هیمنه پوچ استکبار

بعد از شهادت حاج قاسم که حرف انتقام یک مطالبه عمومی شد و سپاه با زدن پایگاه عین‌الاسد یک سیلی به دشمن زد عده‌ای این سیلی را به منزله انتقام قلمداد کردند و از عدم‌توازن شهادت سردار و این انتقام انتقاد کردند درحالی‌که باید به ظاهر و عمق انتقام توجه کرد اما رهبر انقلاب فرمودند که این یک سیلی بود اما انتقام اصلی غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار است و انتقام سخت‌تر در خروج آمریکا از منطقه رقم می‌خورد، این همان فکر و هدفی بود که سردار دنبال آن بود و انتقام حقیقی تحقق این خواسته سردار است.

انتقام راهبردی

انتقام از این منظر یک فرایند است که مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و یک نقطه خاص نیست که با کشتن یک نفر مثل رئیس‌جمهور آمریکا یا یک حمله موشکی به اتمام برسد، هرچند که انتقام فیزیکی و حمله مستقیم نیز در این فرایند وجود دارد و حتی شیرین‌تر جلوه می‌کند اما سؤال این است که سران استکبار از کاهش نفوذشان در منطقه و اخراجشان از منطقه بیشتر آسیب می‌بینند یا از ترور یکی از سرانشان؟ جمهوری اسلامی دنبال این هدف و انتقام راهبردی است و این هدف با کاهش ملموس حضور و اثرگذاری نظامی و نفوذ سیاسی آمریکا در منطقه، قابل سنجش است.

کابوس آمریکایی‌ها

از زمان شهادت حاج قاسم، حضور مسلط نظامی آمریکا در افغانستان به اتمام رسیده، نقش نظامی آمریکا ولو در ظاهر به نقش مستشاری در عراق تنزل یافته است به‌نحوی که آمریکا منفورترین حکومت بین عراقی‌هاست. نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در یمن و سوریه به اتمام رسیده و حالا یمن برای آمریکا به یک کابوس تبدیل شده است. ترامپی که یک زمان به ایران هشدار می‌داد که با دم شیر بازی نکن، یکباره شاهد فرود آمدن 13موشک در چشم‌شیر(عین‌الاسد) شد، اقدامی که هیچ کشوری تاکنون جرأت آن را نداشته است که به پایگاه‌های آمریکا اینگونه حمله کند. وقتی که آمریکا و اسرائیل مجبورند در 2جبهه اوکراین و غزه با هم بجنگند.
کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در مصاحبه‌ای اعتراف می‌کند که ایران روی اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه متمرکز شده‌است و حتی حمله به آرامکو را از چشم ایران می‌بیند.

سیلی به‌یادماندنی ‌ایرانی‌ها به آمریکا

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از 9سیلی به‌یادماندنی ایران به آمریکا سخن گفته است که اکثر آنها رسانه‌ای نشده است. عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش متصرف‌شده توسط آمریکا یکی از آنهاست که پابلو خوفره‌لئال، کارشناس سیاسی آمریکا از آن به عنوان «یک سیلی محکم از طرف ایران» یاد کرد.
اینها همه نشان از ضعیف شدن هیمنه استکبار در منطقه است که بعد از طوفان‌الاقصی سرعت هم گرفته است و کل جبهه مقاومت در حال تکمیل این راهبرد و این عمق انتقام سردار است که جزو آرزوها و اهداف او بود. با این همه انتقام فیزیکی و ظاهری نیز محفوظ است کما اینکه هرازگاهی اخباری درباره حذف افراد دخیل در ترور سردار سلیمانی در منابع خارجی منتشر می‌شود.

کد خبر 821767
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha