یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت در حالی برگزار شد که یک هیئت دانشگاهی از ازبکستان مهمان ویژه آن بود.

ایران ساخت

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۴ تن از ۷ دانشگاه ازبکستان به همراه سفیر این کشور در نمایشگاه ایران ساخت حاضر شدند تا از غرفه های متنوع این نمایشگاه بازدید کنند.

در میان هیئت دانشگاهی ازبکستان ۲ رئیس دانشگاه و چند تن از معاونان دانشگاه‌های این کشور حضور داشتند.

مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد مراکزی با عنوان خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در کشورهایی چون کنیا و ازبکستان گفت: خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در کشور ازبکستان بسیار فعال است و تیم ایرانی هم در این مرکز مستقر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

الیاسی همچنین از حضور ۲۵ شرکت ایرانی در نمایشگاه اینوویک ازبکستان خبر داد.

شراکت یک میلیارد دلاری با ایران | انتقال فناوری پهپادی ایران به ازبکستان
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی

به گفته او، هماهنگی های لازم برای هیئت ازبکستانی به منظور مذاکره با ۲۰ شرکت دانش بنیان ایرانی را فراهم کرده ایم و امیدواریم شاهد توسعه صادرات شرکت های ایرانی به این کشور باشیم.

همکاری یک میلیارد دلاری

همچنین سفیر ازبکستان در بازدید از نمایشگاه ایران‌ساخت، کشاورزی و نساجی را ۲ حوزه اولویت‌دار این کشور برای همکاری با ایران عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش همکاری‌های فناورانه با ایران تا یک میلیارد دلار خبر داد.

شراکت یک میلیارد دلاری با ایران | انتقال فناوری پهپادی ایران به ازبکستان
فریدالدین نصریوف، سفیر ازبکستان در ایران

هدف از این بازدید را ارزیابی فناوری های ایرانی متناسب با نیازهای ازبکستان عنوان کرد.

نصریوف با اشاره به اینکه اگر ارزیابی ها مثبت باشد این فناوری ها به ازبکستان منتقل می شود گفت: «سال گذشته (۲۰۲۳) همکاری ما با ایران در حوزه‌های مختلف فناوری حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده و برنامه داریم که این میزان را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.»

انتقال فناوری ساخت پهپاد

این در حالی است که شرکت های دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان توافق هایی در حوزه کشاورزی و پهپادهای این صنعت انجام داده اند. بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان‌های ایرانی پروژه‌هایی را در ازبکستان انجام می دهند.

امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه هیئتی از ازبکستان در همین زمینه به ایران سفر کرده و در حال مذاکره درباره این محصولات هستیم، گفت: از توافقاتی که اخیرا با کشور ازبکستان داشتیم توافق برای حضور در رویدادهای فناورانه مهم دو کشور است.

شراکت یک میلیارد دلاری با ایران | انتقال فناوری پهپادی ایران به ازبکستان
امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی

بیشتر بخوانید:

میرآبادی ادامه داد: سفری که اخیراً معاون علمی و فناوری رییس جمهور به کشور ازبکستان داشت هم برای حضور در رویداد هفته نوآوری ازبکستان و نمایشگاه فناوری های ازبکستان بود که شرکت های دانش‌بنیان ایرانی در آنجا پاویونی را برپا کردند.

کد خبر 821762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    ازبکستان و تاجیکستان هر دو میزبان جا ماندگان داعشن. خواهشا علوم حساس را به اینها منتقل نکنید . چرا انقدر قد و سر سخت هستید و به هیچ فکری بها نمی دید؟. رو چه منطقی ازبکستان پهباد باید داشته باشه؟؟؟
  • ادوارد CA ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    2 0
    عبرت نمی‌گیرید. الان بهشون پهپاد میدید، آیا هویت یکی از همین ازبکها تو کشتار کرمان کشف نشد. آخه یکم از روس‌ها یاد بگیرید