مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: عمده محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق تقلبی هستند؛ یعنی مصرف‌کننده پول فرآورده آرایشی برند اصلی را می‌پردازد اما محصول تقلبی می‌خرد. 

لوازم آرایشی

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها در فضای مجازی و کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی شاهد فعالیت صفحات متعددی با عنوان «واردکننده محصولات اورجینال آرایشی و بهداشتی» هستیم؛ محصولاتی که به دلیل گسترش صنعت مد، اقبال به استفاده از آن‌ها به طور روزافزونی افزایش یافته است؛ هر از چندگاهی نیز صحبت‌هایی از آمار بالای استفاده از لوازم آرایشی در ایران در رسانه‌ها می‌شود اما فارغ از درست یا غلط بودن این آمار، نگاهی به وضعیت بازار لوازم آرایشی و بهداشتی، نشانگر وضع نابسامانِ بازار این فرآورده‌های مرتبط با سلامت مردم، است.

گشت و گذاری در خیابان‌های سطح شهر، از بازارهای قدیمی گرفته تا پاساژهای لوکس و مدرن، از وجود حجم بسیار بالایی از فرآورده‌های قاچاق آرایشی و بهداشتی حکایت دارد؛ بازار ورود فرآورده‌های قاچاقی با ادعای برند اصلی و اورجینال، از زمانی که به دلیل تنگناهای ارزی ناشی از تحریم‌ها، واردات محصولات نهایی آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شد، بیش از پیش رونق گرفته است.

در همین راستا و در آستانه برگزاری پنجمین همایش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران (ایران کازمتیکا) به گفت‌وگو با محمود آل‌بویه مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتیسازمان غذا و دارو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع است؟

در سال ۹۷ به دلیل مضیقه‌های ارزی که در آن سال وجود داشت واردات فرآورده‌های نهایی و بالک محصولات آرایشی و بهداشتی توسط وزارت صمت ممنوع شد و در زمان حاضر تنها چند قلم از این محصولات استثنائاً به صورت محدود وارد کشور می‌‎‌شود و واردات عمده فرآورده‌های نهایی به کشور ممنوع است.

ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور و تمایل زیاد بخشی از مردم به استفاده از محصولات برند اصلی باعث شکل گیری بازار غیررسمی بسیار بزرگی شده که اقدام به فروش محصولات قاچاق می‌کنند. وزارت بهداشت برای جلوگیری از این معضل چه اقدامی انجام داده است؟

در سال گذشته نامه‌ای را از سوی وزارت بهداشت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم و گفتیم با واردات بالک فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به ایران موافق هستیم اما مجوز واردات آن توسط وزارت صمت صادر نشده است.

در حال حاضر واردات کدام دسته از مواد آرایشی و بهداشتی به کشور مجاز است؟

در مورد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی کارخانجات فقط آزاد هستند که مواد اولیه را وارد کنند و خودشان محصول نهایی بسازند.

بسیاری از افراد با این تصور که محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی کیفیت قابل قبولی را ندارند؛ اقدام به خرید محصولات تقلبی در بازار غیررسمی می‌کنند؛ کیفیت فرآورده‌های تولید داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محصولات داخلی که تولید می‌شوند عمدتاً از کیفیت‌های قابل قبولی برخوردارند و ما برندهایی را در ایران داریم که در اروپا نیز مصرف می‌شوند و کارخانه تولید دارند.

ذائقه مصرف‌کننده ایرانی بسیار متنوع است و برخی تمایل دارند که کماکان از برندهای معروف استفاده کنند که این برندها در بازار رسمی کشور در دسترس نیست و بنابراین برخی مصرف‌کنندگان مجبور هستند یا در مسافرت‌های خود به کشورهای خارجی این محصولات اصل را مستقیماً‌ از خارج از کشور خریداری کنند و یا این که به بازار داخلی غیررسمی مراجعه کنند که اجناس و لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در آن قاچاق هستند.

این محصولات قاچاق عمدتا برند اصلی هستند یا تقلبی؟

عمده این محصولات قاچاق تقلبی هستند؛ یعنی مصرف‌کننده پول فرآورده آرایشی برند اصلی را می‌پردازد اما محصول تقلبی می‌خرد. راهی نیز برای تشخیص آن که این کالای قاچاق اصل است یا تقلبی ندارد.

منظور از محصول تقلبی این است که محصولات به صورت زیرزمینی در داخل کشور پر می‌شوند و صرفا ظرف و بسته‌بندی فرآورده مشابه محصول خارجی است اما مواد داخل آن تقلبی است و اصل نیست. بنابراین توصیه ما به مصرف‌کنندگان این است که به مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی روی بیاروند.

استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تقلبی چه پیامدهایی برای سلامتی مردم دارد؟

عوارض و تبعات استفاده از این محصولات تقلبی از ضایعات پوستی تا عوارضی که ممکن است حیات فرد را به مخاطره بیندازد را شامل می‌شود. برای مثال ممکن است اگر یک فرآورده دور چشم تقلبی و حاوی مواد خطرناک باشد حتی می‌تواند به نابینایی مصرف‌کننده نیز منجر شود.

راهی برای تشخیص محصولات تقلبی و اصلی در بازار غیررسمی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ راه مطمئنی برای این که مصرف‌کنندگان بتوانند کالای اصلی برند را از محصول تقلبی و زیرزمینی تشخیص بدهند وجود ندارد.

ممکن است در کالاهای ایرانی نیز تقلب رخ دهد؟

در مورد فراورده‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند عمده تولیدکنندگان برچسب اصالت را روی فرآورده خود درج می کنند. دسته‌ای نیز می توانند از UID را روی محصول درج کنند که یک کد ۲۰ رقمی است که اگر مصرف کننده آن را در سامانه تی تک TTAC وارد کنند، متوجه خواهد شد که این کالا اصل هست یا خیر. در صورت مشاهده محصول تقلبی، مردم می‌توانند این موضوع را به اطلاع سامانه ۱۹۰ یا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان برسانند.

توصیه ما به تمام کارخانجات تولیدکننده فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی این است که برچسب اصالت را روی محصول درج کنند و در زمان حاضر حدود ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت و کد UID را روی محصول درج می‌کنند.

کد خبر 821082
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha