مدیر دفتر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای کشاورزی، آبیاری فضای سبز و حتی ساخت و ساز از آب شرب استفاده می‌کنیم و این یعنی اینکه هنوز تغییر اقلیم و تأثیر آن را باور نکرده‌ایم.

ابرها - ابر در آسمان - آسمان ابری

به گزارش همشهری آنلاین، داریوش گل‌علیزاده مدیر دفتر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش مداخلات منطقه‌ای احتمالی در تغییرات بارندگی کشور اظهار داشت: امسال چهارمین سالی است که وارد خشکسالی شده‌ایم بنابراین باید در این زمینه بررسی‌های بیشتر و دقیق تربیت انجام شود تا به نتیجه علمی برسیم.

وی درباره اینکه همه خاورمیانه درگیر کم بارشی و تغییر اقلیم است اما چرا اثر آن در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، گفت: در میزان بارندگی و بروز آن متغیرهای زیادی تأثیرگذار است و صرفاً اینکه ابرهای باران‌زا وارد کشور شده‌اند یا نه مطرح نیست در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم با تکیه بر آنها اظهارنظرهای علمی داشته باشیم.

تغییر اقلیم و تأثیر آن را هنوز باور نکرده‌ایم

گل علیزاده همچنین درباره تأثیر نحوه مدیریت منابع آب بر خشکسالی و کمبود رطوبت افزود: یکی از ملزومات باران وجود رطوبت برای تشکیل ابرهای باران‌زا است که به طور قطع مدیریت منابع آب بر این مسأله بی‌تاثیر نیست، یکی از مشکلات بزرگ کشور نحوه مدیریت منابع آب است از این منابع به درستی استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنان برای کشاورزی، آبیاری فضای سبز و حتی ساخت و ساز از آب شرب استفاده می‌کنیم و این یعنی اینکه هنوز تغییر اقلیم و تأثیر آن را باور نکرده‌ایم.

گل علیزاده گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این سمینار، استفاده از فناوری‌های نوین و باروری ابرها است که کارشناسان حاضر در جلسه آن را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار دادند. البته تا پیش از این هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود نداشت. یکسری اقدامات پراکنده در این زمینه انجام شده که درصدد جمع‌بندی همه آنها هستیم. مسأله این است که پراکندگی اطلاعات موجب تشویش جامعه می‌شود بنابراین باید اطلاعات درستی تزریق شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این کارگروه این بود که با نتایج به دست آمده از آن، برای تصمیم‌گیری‌های مهم در این زمینه به جمع‌بندی مناسبی برسیم و در نهایت پس از جمع‌بندی همه طرح‌هایی که در این زمینه انجام خواهند شد یک معیار مشخص برای سنجش داده‌ها و ارزیابی نتایج داشته باشیم و با توجه به اهمیت موضوع و بر اساس جمع‌بندی‌های این نشست تصمیم گرفته شد تا با کمک کارشناسان و متخصصان از تمام علوم مربوطه استفاده شود.

سیر نزولی بارندگی در همه کشورهای همسایه وجود دارد

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه آیا تغییر مسیر ابرهای باران در کشور صحت دارد یا نه تاکید کرد: به طور قطع یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم کم بارشی است که چند سالی است با آن مواجه هستیم. نتیجه نادیده گرفتن تغییر اقلیم این می‌شود که مسائلی همچون تغییر مسیر ابرهای باران‌زا مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که اطلاعات امروز نشان‌دهنده این است که کم‌بارشی و سیر نزولی بارندگی در همه کشورهای همسایه وجود دارد. اما همه اینها به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. اگر به نتیجه برسیم که فناوری‌ها در کشور به کاهش تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند از این فناوری‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در گذشته نیز تجربیاتی وجود داشته اما به دلیل اینکه معیارهای مشخصی برای ارزیابی نداشتیم نتوانستیم به درستی از این طرح‌ها و تجربیات آن استفاده کنیم و به نتایج مثبتی دست یابیم به طور مثال وزارت نیرو مسئولیت استفاده از این فناوری‌ها را بر عهده دارد اما باید از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده شود تا ما بتوانیم به صورت هدفمند از این طرح‌ها بهره ببریم.

سیستم‌های بارشی دستکاری شده یا تغییر اقلیم دلیل کم‌بارشی است؟

گل علیزاده اظهار داشت: توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها نیز بسیار مهم است مبنی بر اینکه موضوعی که برای آن هزینه می‌شود چقدر برای کشور دستاورد دارد و همچنین ابعاد اجرای پروژه نیز بسیار مهم است. اما نکته مهم این است که جلسه امروز هنوز به جمع‌بندی مناسبی نرسیده که آیا در زمینه کم‌بارشی‌ها سیستم‌های بارشی دستکاری شده یا همان تأثیر تغییر اقلیم است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر قرار است اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور جمع آوری شود به دقت و جلسات بیشتری نیاز است، باید جلسات کارشناسی زیادی برگزار شود تا تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات گرفته شود اما اگر قرار باشد با یک جلسه برای موضوع به این مهمی به نتیجه برسیم به طور قطع با احتمال اشتباه بیشتری همراه خواهد بود.

باید با احتیاط کامل گام برداریم

وی با تاکید بر اینکه گزارش‌های ارائه شده در این جلسه نشانگر تأثیر تغییرات اقلیمی بر شرایط بارندگی‌ها است، گفت: دانش تا زمانی که در خدمت مردم و در راستای ارتقای زندگی بشر باشد ارزشمند است اما وقتی نسبت به آن شناخت کافی نداریم باید با احتیاط کامل گام برداریم که خسارتی به محیط زیست کشور وارد نشود.

گل علیزاده تاکید کرد: در بسیاری از نقاط جهان مساله تغییر اقلیم هنوز ناشناخته است، معمولاً هر مسأله علمی موافق و مخالف خود را دارد، بنابراین رسیدن به جواب صحیح نیازمند بررسی‌های بیشتری است. برای این منظور در زمینه بارش‌ها نیز میزان بارندگی ۳۰ ساله کشورهای همسایه بررسی شد که نتیجه نشان داد آنها تحت تأثیر تغییر اقلیم با کم‌بارشی مواجه هستند.

وی افزود: به هر حال برای اظهارنظر درباره علت کم‌بارشی در کشور و نظر درباره گفته‌های اخیر مبنی بر دستکاری ابرها و جو نیاز به بررسی بیشتری داریم. از این رو این سلسله نشست‌ها به طور مداوم انجام برگزار شد و به محض رسیدن به نتیجه، دستاوردها در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 820959
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 119
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 42
  • اﻳﺮاﻥ IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    96 3
    ﺗﺎ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﺑﺎ اﺣﺘﻴﺎﻁ ﮔﺎﻡ ﺑﺮﺩاﺭﻳﺪ اﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻫﺎ ﻓﻬﻤﻴﺪﻳﺪ ﺩﻳﮕﻪ ﻛﺎﺭ اﺯ ﻛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ
    • ایران واقعی نه فیک IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      55 12
      دستکاری در کار نیست . همش بیمسئولیتی و نامدیریتی هست.
    • مواظب احتیاطتون باشید IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      80 5
      شماتازه میخواین گام بردارید اونم با احتیاط!!! چین بخاطر برداشت اورانیوم و برم مجانی از ایران (نمونش همین حالا درحال برداشت از کف دریاچه ارومیه هستش)مملکت رو خشک کرده اونم با دو سرعتی
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      39 1
      دقیقا حالا بهانه ای پیدا کرده اید برای توجیه عملکرد بد درمورد تامین اب وبرق مردم ما که توشمال هستیم وبارندگی بسیارزیاده قطعی اب داریم واین نتیجه دست رودست گذاشتن مدیران هست درست مثل تحریم که عاشق تحریم هستید تا تمام خرابکاریها وعملکرد بد را به تحریمها نسبت بدید
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      19 0
      نزدیک به بیش از ۹۰درصداستان های ایران به لحاظ اب های سطحی وزیرزمینی درحدمتوسط به پایین هستندکه بارش های کم مهم ترین دلیل ان است طبق تحقیقات بعدازچنددهه دیگرفقط اب مصرفی درشهرهاوجودخواهدداشت ووجودسدهاودریاچه های مصنوعی واستخرهاو...به خاطره تبدیل شده وسطح اب دریاودریاچه هابسیارپایین خواهدامد
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    57 3
    این تیتر رو دبستانیها باور می کنن نه کسی که کمی زیست هم خونده.
    • شمالیان IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      35 2
      اینها که به چاه نفت وصلن که نگران نیستن. انقدر جلسات دورهمی میزارن و به مردم می‌خندن تا تابستون بیاد. نگرانی برای کشاورز و دامدار بدبخته که چاهشون خشک شده. پول محصول پارسال که نگرفتن هیچ، محصول امسال هم خشک شد از بی بارونی. نگرانی برای اون کسانیه که چشمشون به آسمونه نه کارمند و دولتمردان بی‌عرضه.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    75 4
    باید برای خشکسالی ها و کم بارشی ها از کارشناسان ارشد خارجی کمک بگیریم حتی شده از کارشناسان آمریکایی.فقط از روسها و ترکیه و کشورهای همسایه نباید کارشناس بیاریم چون خودشون توی این قضیه بنفع کشور خودشون کار خواهند کرد.
    • توانا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      16 27
      تاسیسات هارپ برای تغییر اقلیم کشورهای متخاصم در امریکاست نه ترکیه یا هر کشور دیگر حالا کارشناس امریکایی بیاوریم نه ترکیه ای !!؟ کی میخواهید از این ترک ستیزی و نژاد پرستی دست بردارید ؟
    • حاجی احمد علی خوجه IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      9 0
      خدا پدر شما رو بیامرزه بخدا چند سال داریم پول بذر و تراکتور خیلی هزینه‌های دیگه رو می‌پردازیم هیچ برداشتی هم نداریم بیچاره کردن من دامدار و کشاورز بخدا امثال من زیاد هستن که دربدر کردن خدا از این دولت نگذره که حق ما رو خوردن وهیچ کاری هم نکردن حز دروغ
    • درخت بلوط IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      9 3
      کم متخاصم متخاصم کن منظور بهره گیری از علم بیشتر کارشناس آمریکایی هست کسی کار با نژادش نداره
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    50 5
    هم اسراییل و ترکیه وعربستان وهم عده ای در داخل دراین قضیه دخیل هستن...همان وارد کنندگان گندم وموادغذایی که با بارش به موقع نان آنها آجر خواهد شد
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      3 15
      عربستان اگه دخیل بود زودتر کلک یمن رو می کند نه که سالها جنگ کنه. از خواب بیدار شو.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      10 0
      چرا روسیه وچین را نمی گی دوکشور غارت گر
  • علیرضا IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    52 2
    در ایران وقتی مشکلی بوجود میاد تازه شروع میکنن تحقیق وبرسی که بفهمن مشکل چیه بعد که فهمیدن علت بی عرضگی وکم تلاشی از خودشون بوده به مردم میگن شما رعایت نکردین وزیاد مصرف کردین مث خودرو که تولید میکنن زیر استاندارد ومصرف بالا ودیگر اب شرب لوله کشی افتضاح میدن به مردم و مردم مجبورن تصفیه کن اب داشته باشن با ابریزی فراوان وقتی اعتراض میکنی اب شرب کیفیت نداره میگن بودجه نداریم ولی اختلاس ها زیادن بحرحال فقط خواستم بگم یکم واسه مردم وکشورمون ارزش واحترام بزاریم
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      7 0
      وجالبه همیشه مردم ساده زودتر تمام مشکلات را می فهمند ولی هرچه میگن کسی اهمیت نمی ده خدایا این مسئولین کشور وکارشناسان ایران کجا سیر می کنند همیشه بعد از بحرانی شدن تازه شروع میکنند دنبال مقصر وحاضر هم نیستن با چند تا کشور قدرت مند وکارشناسانشون مثل فوتبال مشورت وهمکاری کنند
  • امین IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    28 0
    طرح ضربتی امانشدنی وخنده داربرای بارش وبرگشت تعادل به طبیعت ..۱.تمام کارخانه های دودودمازا تعطیل شوند۲تمام اتومبیلها جزعمومی ان هم برقی بلااستفاده شوند۳ سپس با بارش مصنوعی جوزمین راشستشو شوند۴ممکن است دراین نسخه کسانی تلف شونداماهمانان که باقی میمانندمعلوم میشودزمین توانایی وطرفیتِ نرمالِ همان تعدادراداردولی قول میدهم تعادل به زمین برمیگردد.حقوق بازنشستگیم گرواین قول میزارم.
    • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      9 0
      فتبارک الله احسن الخالقین
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      4 0
      می‌دونی چه تعداد الان مهاجر در ایران هست وهرچه ما داریم فریاد میزنیم از کم آبی وغیره آنها عین خیالشون نیست هی بچه دار میشن
  • فربد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 0
    سلام . آیا واقعیت داره که میگن ترکیه سیستم بارشی رو دستکاری کرده ؟
    • ناشناس IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      8 9
      نه داداش باور نکن اینها همش تخیلاته من خودم که به آسمان نگاه میکنم با خودم میگم چطور ممکنه توی این آسمان بزرگ دست بشری برای ناپدید کردن ابرها در کار باشه هه
    • م IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      9 0
      زیاد به آسمون نگاه نکن سرت گیج می‌ره اون ابری که تو دیدی دودهای تهرانه زیاد رفته بالا🤔😂
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    36 1
    آقای گل علیزاده تا زمانی که حضرات اجازه ندن ابرها وارد کشور ما نمیشن تا زمانی که نمک و لیتیوم دریاچه ارومیه بطور کامل تخلیه نشده آقایان اجازه ورود ابرهای بارشی رو صادر نخواهند کرد، خشکسالی کجا بود، برف و باران کل دنیارو گرفته ولی هوای کشور ما تو فصل پاییز و زمستان به برکت آقایان شده فصل بهار و اجازه نمیدن برکت بیاد تو کشور.
    • همایون IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      21 0
      این قضیه چند ساله مورد بحث بوده ولی مسخره میکردن که سواد علمی ندارید.. الان دارن میگن بله امکانش هست.. کلا ۸۰میلیون سرکاری آقایون و چین و روس برادر شدیم
  • ناشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    44 0
    تا شما گام بردارید فصول بارش تمام شده خشکسالی مونده و هشتاد میلیون مردم بدبخت حتی حیوانات هم مجبور به مهاجرت خواهند شد
    • ایرانی IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      5 0
      سلام تا شما بخودتون بیاد تحقیق کنید ۱۰۰ سال گزاشته ديگر ایران ويران شده عزیزم؟ لطفا زودتر کاری کند برای ایران عزیز
  • ایران IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 16
    درگیر جنگ سایبری، اقتصادی، رسانه ای، آب و هوا و ... هستیم. زمان جنگ های کلاسیک گذشته؛ پر هزینه و کم بازده. دستکاری اب و هوا مساله تازه ای در جنگ نیست در جنگ ویتنام و آمریکا هم استفاده شده. این همه زلزله در جاهای حساس اتمی و سایتهای موشکی آیا تامل برانگیز نیست. اخیرا رژیم صهیونیستی تهران را تهدید به حمله کرد. با چه سلاحی؟ شاید ایجاد زلزله؛ باورکنید اب و هوای ایران دستکاری میشه. نیازمند افزایش قدرت نظامی جهت ایجاد توازن هستیم‌. حملات به مدارس نیز تکنولوژی پیشرفته دشمنان جهت ایجاد ناامنی در کشور بود‌. اینده این ادعاها را تایید خواهد کرد.
  • داود IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 1
    سلام تورو خدا کاری بکنید تا زمستان تمام نشده مردم بدبخت چه گناهی کردن چقدر بدبختی انشاالله کار هر کشوری بوده خدا نابودش کنه به مردم برسین بدبختی از این بیشتر
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    27 0
    مسئولین و دولتیان خدا وکیلی اگه کمی از کشور های دیگه فارغ شدین یک سری به ایران بزنید و خدا وکیلی آدمهای کار بلد وکارشناس و مسئول واقعی را بکار بگیرین ایران داره از دست می‌ره چرا هیچ اقدامی انجام نمیشه هیچی که اگه میشد اینقدر گرانی نبود اینقدر کم آبی نبود اینقدر دختر وپسر بی همسر نبود اینقدر آلو گی نبود اینقدر کرایه بالا نبود اینقدر بی فرزندی نبود اینقدر مهاجر پر مصرف نبود
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    30 0
    خریت شماها پایانی نداره. این داستان ها رو تنها خرها از قبیله خودتون باور می کنند . یادگرفتید ساده ترین ترین داستان ها را برای توجیه بی مسئولیتی خود بسازید
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    17 0
    پسر کوچولوی منم میگفتم پدر چرا باران و برف نمیاد
    • ناشناس IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      5 1
      خب اگر امام رضا ع زنده بودند می‌رفتیم پیش ایشان تا برای ما دعا کند تا باران یا برف بیاید حالا که ایشان نیست امام زمان ع که هست اگر این باران یا برف باریدن برای شما مهم است بروید به مسجد جمکران و از آقا بخواهید دعا کند تا برای کشور و ملت باران یا برف ببارد در غیر این صورت بیخودی از این مسخره بازیها که چرا.....دست بردارید والسلام و نامه تمام
  • شهروند US ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 1
    بازم تقصیر ما ملت شد ...
  • ایرانی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 3
    یا درست یا غلط،،ابر دزدی،،سیستم‌بارشی که فرضیه است اما از یقین که ما نسبت به زیست وبوم کشور عزیزمان واقعا مرتکب اشتباهات بس بزرگ شده ایم،،شکی نیست،،وجالب اینکه هنوز مردد هستیم قدمی کارساز ودرست برداریم،،تازه داریم استخاره می کنیم که خوب می آید یا نه،،برادر دیر شده،،پس کی برای کشورت،،میهن،،خاک عزیزت که واقعا دارد تغییر اقلیم کاملاً محسوس است،،بی تفاوت باشید،،،چرا،،چرا،،
  • م .پ IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 0
    همه ،همه چیزو می‌دونن مرد عمل میخواد فقط
  • وحیدی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    17 0
    بهتره مسئولین بیشتر از این خودشونو به خواب نزنن . کشورهایی که به فکر مردمشون هستن دارن آب و هوای مارو دستکاری میکنن
  • مهدی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    16 0
    سرم درد گرفت ای وای ایران در حال نابودی است
  • شعبانعلی محمدی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 2
    سلام روزی خواهد آمد که بفهمیم روسیه چین ترکیه عربستان چه بلایی سر ما آورده اند
  • Rad IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    24 3
    وقتی خشکسالی کل کشور را فرا گرفت پول چه ارزشی دارد همین حالا باید کاری کرد چرا فکر میکنید که آیا ارزش هزینه کردن دارد یا نه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 0
    کشتی های ترال خلیج فارس هم اولش دروغ بود بعدا که عادت کردیم قراردادش رو شد
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 1
    اول خدا بعد ثانیا دستکاری به گفته برخی ایجاد کارخانه ید در سواحل دریای خزر و ایجاد دکل های مخابراتی در داخل
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 1
    در سالهای اخیرحتی دربیابانهای لم یزرع عربستان باران می باردچطورکشورمابیشتریت خشکسالی راتجربه می کند؟
  • TR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 0
    این همه سال مطالعات برحسته شما تا حالا به نتیجه نرسیده. ! عجب! مطالعه کنید. براتون خوبه
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 0
    تنظیم کننده آب هوا جنگلها هستند وقتی براحتی محیط زیست تخریب .و ویلا سازی میشه چه انتظاری دارید .
  • ناشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 0
    تاشماها بخواهید بجنبید ازخواب بیدارشید مردم بدبخت شدند رفت
  • نشتی آب در سیفونها IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    10 2
    نشتی آب در اکثر سیفونهای سرویس بهداشتی ( ایرانی و فرنگی ) وحشتناک است ، با یک تنظیم یا تعمیر کاهش می یابد .
  • سیدمیثم IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    14 0
    چرا همیشه با فعالان محیط زیست در ایران برخورد شدید می‌شه حتماً یه علتی داره دیگه.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    21 0
    مگه میشه ب لب مرز بیاره برف چند میلی متر ک خاک ایران هست برف نیاد این دیگه دستکاری نیست چیه پس
  • محمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    13 0
    اقای گل علیزاده زورشونو واسه معروفیت زدن خیز برداشتن واسه پله بعدی. جدای این قضیه ها خود آقایون فرمودن خشکسالی از فساد مسئولینه
  • احمد IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 0
    آره با احتیاط حرکت کنید دشمن پشت خاکریز کمین کرده ،🤬😡
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    18 1
    ۱_بعداز ۴۵سال هنوز هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود ندارد؟🤔 ۲_تغییرات اقلیمی در ایران بصورت ویژه اتفاق افتاده؟🤔 ۳_استفاده از آب شرب برای کارهای متفرقه چه ربطی به اساس و اصل کمبود آب و بارندگی دارد؟🤔 ۴_استفاده غلط یا درست از آب شرب ربطی به نباریدن ابرها دارد؟🤔 ۵_مملکت داره نابود میشه شما چندسال دیگه باید جلسه بگذارید تا به نتیجه ی درست برای اقدام مناسب برسید؟🤔 ۶_اقدام و هزینه گردن برای باروری ابرها و استفاده از فناوری‌های نوین دنیا ارزش نجات دادن کشاورزی،صنعت کشور،صنعت باغداری،نجات جان مردم از قحطی و سو تغذیه و هزاران مشکل اساسی ملی را ندارد که بر سر صرفیدن یا نصرفیدن استفاده از تکنولوژی‌ها دو دوتا چهارتا میکنید؟🤔 وهزاران حرف دیگه...🤔🤔🤔
  • ناشناس IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    13 0
    با سلام بنده خدا ما ۸ ساله ک وارد خشکسالی شدیم....دریاچه ها خشک شدن...لطفا ابرها را بارور کنید ..دریاچه شهرستان کازرون دومین دریاچه جهان ک آب شیرین داشت کجا رفت ..اونجا ک الان ۱۰ ساله خشکه
  • ناشناس IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    10 0
    تورا بخدا ببین کار ایران ب کجا کشیده شده...روزی نقشه ایران آبی بود..الان زرد و نارنجیه...ایران درآمدش از کشاورزیست ..اگر کشاورزی بخوابد مملکت بر فنا میرود...خدای بزرگ تو ک قدرت داری ...قدرتت نشون دشمنان ک دست تو کارت میبرن نشون بده😔😔😔
    • نیما قاسمی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      7 2
      داداش خدا قدرتشو توی ما مردم نشون داده وقتی ما از قدرتمون استفاده نکنیم نتیجش میشه این
  • میثم کریمی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 0
    تا شماها بخواهید دنده یک و آهسته گام بردارید کشور و مردم نابود شدن
  • سالاری از بندر IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 0
    سلام دست اندر کاران هوا شناسی لطفاً لطفاً هر کاری میخواهید بکنید زودتر ابر ها را بارور کنید مخصوصا سمت جنوب و شرق هرمزگان جنوب کرمان ک واقعا چند سال هست واقعا آب خوردن دیگه گیر مردم هم نمیاد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    13 0
    عربستان نمیدونست برف چیه الان برف باریده ،کدوم اقلیم
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    14 0
    به شعور مردم توهین نکنید
  • مسعود IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 2
    درود، چرا امسال گفتند ایران سال پر بارشی دارد و همون ناسا و هوا شناسی ایران از پدیده (،،،،،،،،) که اسمش یادم رفته سخن در میان بود که بیشترین بارندگی را در کشور داریم و جبران چند سال گذشته و ،،،،،،، حالا شک و یقین درمیان هست
  • سید نادر نهاردانی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 0
    آقای ریس بیست سال خشک سالی بوده اما چهار سال حاد بوده تازه شماها حالا جلسه گرفتید که برسی کنید تا شما بجنبید ما م ردم هفت کفن پوسانده آیم واقعاً خیلی فعالیت می کنید
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 0
    اینقدر دروغ از مسئولین شنیدیم
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 1
    هیچ زمانی کشور ثروتمندم تا به این حال بی برکت نشده بود
  • اصفهانی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 0
    اگر ایران را آب هم ببرد می گویید آب کمه که گرانتربفروشید.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    10 0
    میدانید چرا اثرات خشکسالی در ایران بیشتر هست چون‌ مسوولان منافع کوتاه مدت شخصی را به منافع بلند مدت ملی ترجیح می‌دهند
  • شاپور ساسان IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    5 0
    ی قسمت از بارش باران که بهش توجه نمیشه اینکه . محیط زیست از باران زیاد میترسه بخاطر بوجود امدن سیل در سالهای اخیر معابر اب که مخازن زیر زمینی میرسه مسدود شده و این مسیر ها باز نشده و حتی در بعضی از شهر مثل شیراز ساخت و سازهای زیادی در این مسیرها ساخته شده
  • دوستدار ایران IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 0
    منتظریم لطفآ سریعتر مشخص کنید تا عموم بفهمند
  • محمد IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    10 2
    ترک ستیزی نیست اقا،ترکها خودشون رو ثابت کردند،هر جا بوی پول باشه،هر عملی رو انجام میدن تا به پول برسن،درسته تکنولوژی اونو آمریکا داره ولی به ترکیه پول داده تا در مسیر ورود اب های ایران،این تکنولوژی رو بکار ببره.پولش رو هم میر زنه به حیب.حالا بشینید تا براتون ثابت بشه،البته دیگه ابی نمیمونه و کشاورزی نابود میشه.بعد شما میگید ایداد کار ترکیه یود
  • جمیل اسماعیلی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 0
    گویی این ملت از بی هوایی،بی آبی،بی نفتی و گازی،بی پولی بی غذایی بیکاری باید در این جغرافیا دفن شود.؟؟؟!
  • عظیمی IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 0
    همیشه زمانی با احتیاط قدم برمی دارید که ته سدها در آمده و دریاچه ارومیه خشک شده و تبدیل شده به کویر زمانی ابر از کویر عبور میکند آن را خنثی میکند و خود تان یک هارپ ضد بارش درست کردید باید ۲۰ سال پیش به این فکر می افتادید نه الان
  • حامد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 0
    موقع گام برداشتن نیست موقع دویدن است
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    نود درصد آب مصرفی جهت کشاورزی و دامداری و خوراک دام است و نود درصد محصولات کشاورزی و دامی و طیور ما صادراتی است اگر صادرات محصولات دامی و کشاورزی ممنوع مصرف آب کشور به یک چهارم کاهش خواهد یافت،چون با منع صادرات تولید هم کاهش خواهد یافت،مهم نیست هارپ مانع بارش است یا غضب خداوند از بی حجابی،مهم آن است که مصرف آب باید مدیریت شود و تنها راهکار منع صادرات محصولات دامی و کشاورزی است که مصرف آب بالایی دارند
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 1
    لعنت به ترکیه دزد
  • ادرین IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    5 0
    الان موقه دویدن اونم دو هزارمتره ن گام برداشتن لابد جلسه تونم افتاده اول تابستان برید بمیرید تا کسی نمرده اولین ساله تو ای سنی ک کردم هنوز غرب ایران ک ۵۰۰ میلیمتر میانکین بارششه هنوز نم نباریده خدام تحریممون کرده بس ک شما خوب بودید ملتم مث خودتون خوب شدن هرجا فساد باشه اختلاس باشه رحمت خدا توش نمیاد شما ک غمی ندارید اول تابستان ک میشه اول بدبختی ملت ...
  • پرویز IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    بحث بارندگی به نظم و قانون طبیعت بر میگردد که تغییر زندگی انسانها نظم طبیعت کره زمین را به هم میزند جنگ آینده جنگ آب است
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    عقیم‌کردن‌ابرها‌بااستفاده‌ازماهواره‌تابااینکارازکشورهای‌‌که‌علیه‌رژیم‌صهیونیستی‌وهم‌پیمانان‌ان‌رژیم‌.هزینه‌های‌مختلف‌جانی‌ومالی‌گرفته‌شودبعدهم‌‌ورودبه‌اعتقادات‌وادیان‌الهی‌تاپیروان‌حق‌راگمراه‌ودست‌ازدینشان‌بردارندباانواع‌فشارها‌‌واین‌کاردشمن‌راپیشوایان‌ماخبرداده‌اندکه‌دراخرزمان‌دجالی‌برمردم‌دنیاحکومت‌خواهدکردکه‌میگویدبایداین‌نقطه‌اززمین‌بایدخشک‌شودونقطه‌ی‌دیگری‌هم‌بایداباد‌شود‌وبااینکارمردم‌راگمراه‌خواهدکردوخودراحق‌وحقیقت‌خواهدخواندوباخودقران‌علیه‌بشریت‌ومسلمین‌وارد‌جنگ‌خواهد‌شد‌وبه‌‌بخشی‌ازقران‌‌که‌‌بتواندبرمردم‌مسلط‌شودعمل‌کرده‌وبخشی‌........
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 0
    شما فقط فکر این هستید که چطوری از مردم پول بیشتر بگیریدو مالیات اضافه کنید وگرنه یه بچه جای شما نشسته بود کارای بیشتری داشت و وضع هوا اینطور نبود که نتوانیم نفس بکشیم
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    ترو خدا به درگاه حضرت فاطمه دعا کنید برف بیاد باران بیاد ۴ ماه از پائیز گذشتع ولی هیجی
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 1
    علت تعلل در عدم باروری ابرها چیست؟منتظر هستید که در عرض چند دقیقه ترکیه ابرها را از اسمان کشورمان به سرقت ببرد؟؟؟؟
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 0
    هرچه سریعتر ابرهای اسمان کشورمان را بارور کنید
  • ناشناس IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 0
    جای نشست های زیادی علم وسوادتون رو بالا ببرید تا لازم نباشه با ترس وبلرز گام بردارید چین وروسیه مملکت رو خوردن وبردن شما تازه درفکر نشست های باحتیاط آینده هستید که برگزار بشه و ببینید نتیجه میده یا نه بعد به اطلاع مردم برسونید
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    تجهیزات جنگی وموشکای قوی می سازن ولی...
  • محمد IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    آره با احتیاط کامل حالا یه پاتونو بردارید چند ساله دیگه زمین بزارید.اصلا عجله نکنید
  • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    وقتی یک سری مسئولین فاقد علم به کار خود در جایگاه اشتباه مشغول به کار میشوند .تا بیایند جا بیفتند و بفهمند چه کاری باید انجام بدهند .همه به فنا میرویم.یا حق
  • حسن AE ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    درود ..نیازی به بررسی مرزهای ایران و ترکیه نیست ...ما در تهران در کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص در داخل محوطه ایران خودرو از دستگاهی که ابرها را پراکتده میکند ..داریم ..شما جهت تصدیق حرف من ..میتوانید به شهرک دانشگاه تهران .در ضلع شرقی ای ان خودرو رفته و از ساکنین انجا سوال کنید ..بخاطر باراندگی و اسیب زدن به ورق های آهن موجود در محوطه و کثیف شدن خود و های تولیدی ‌..دپو در محوطه ..اکنون بادای ۱۰ سال است که از این وسیله برای متفرق کردن ابرهای باران زا استفاده میکنند ..
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    گاگول ها دست از سر ایران بر دارید تا دیر نشده کار را به کاردان بدید
  • حسن IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    ایبل با احتیاط و خیلی ارام قدم بردار اصلا هم عجله نکن
  • NL ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    تا تو وارد بشی ۰زمستان تمام شده ۰۰
  • مهدی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    با سلام حواستون هست که دارید کشور عزیزمون ایران را دستی دستی نابود میکنید .!!!!!! بابا یکم مسئولیت پذیر باشیم به خودمون و بچه هامون هم فکر بکنیم این کشور چقدر بی مسئولیتی را باید تحمل کنه هر روز خدا یه داستان داریم - همش کم کاری دزدی اختلاص خیانت ..... به خدا همش حق الناس هست و همه ما مسئولیم فکر کنم همه یادشون رفته قیامتی هست حساب کتابی هست .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    به امید حق علیه باطل (منظور از باطل مسئولا ن دزد کشور هستند از بالا تا پایین) کشوری دیگه نموند که بخواد باران بیاد یا نیاد تمام زیرساخت های کشور ازبین رفته برنامه ای جز غارت و چپاول ندارن
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    تا شما بیدار بشید مملکت مستعمره چین و روس شده
  • مجتبی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    سلام‌اب‌منطقه‌ماکلن‌غیره‌بهداشتی‌ومامصرف‌میکنیم‌انوقت‌میگید‌ برای‌ساخت‌وسازاستفاده‌نکنید
  • رامین IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    جالبه که تا سال گذشته میگفتند وارد ترسالی شده ایم‌ و دیگر خشکسالی نداریم . آخه برادر چرا اینقدر دروغ میگویید . دارید با جان مردم بازی میکنید . این دیگه شوخی نیست . آب کوهرنگ را برداشتید بردید یزد و کرمان کارخانه فولاد زدید . کارون و زاینده رود را خشک کردید . دریاچه ارومیه را نابود کردید . تازه میخواهید بشنید فکر کنید . جان آدمها شده هزینه ثروت اندوزی یک عده
  • فرهاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 1
    عربستان رو داره سیل میبره و ت کوههای کم ارتفاعش و بیابونهاش پر از برف شده و در شهرهای هم مرز ما با ترکیه ۴ متر برف باریده اونوقت این مسئولان کم خرد ما میان برای مردم اراجیف می‌بافند بابا باور کنید ما در عصر قاجار زندگی نمی‌کنیم مردم اخبار واقعی رو که از صدا و سیمای میلی ایران کسب نمی‌کنند الان عصر ارتباطاته
  • رسول IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    شما فعلا بشینید و برسی کنید چهار سال بعد که حیات وحش و طبیعت و خودمان از بین رفتیم تازه بیانیه خواید داد که احتمالا خرابکاری جوی از ناحیه آمریکا و اسرائیل صورت گرفته و بعد ۱۰ سال هم زمان میخواهید که راه مقابله رو پیدا کنید که خیلی دیره
  • M IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    آخی تازه از خواب بیدار شدن. نوش دارو بعد مرگ سهراب
  • فف IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 1
    طفلک ایران وایرانی تا بود زمینها و شهرها رو دزدیدن حالا ابر ها و دریاچه ها رو می دزدند چرا
  • zxa74814 IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    به راستی با وجود شرایت بد هوا و خشکسالی زندگی موجودات زنده آیا ادامه دارد یا خیر.
  • رسول IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    ابر ها و بارندگی رو ول کنید بابا مهم نیست .فقط کار گروه های مختلف استخدام کنید که مالیاتهای جدید از مردم بگیرن پول حاضر و در دسترس ،البته پول زور و بترسید از مردمی که نسبت به درست شدن شرایط دیگه نا امید شدن
  • کاوه IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    کدام تغییر اقلیم . تمام کشورهای اطراف و چسبیده به مرز ما غرق برف و باران و اب هستند و حتی یک جوی اب هم در این ۴دهه خشک نشده است ما بیش از ۷۵درصد تالاب و رود و دریاچه ها را از دست داده ایم این دستکاری عمدی و نابودی ایران نیست پس چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    این ورود کردنهای همیشگی تا به حال چه نتیجه ای داشته؟
  • کوروش IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    واقعا باید شیون کرد بیش از یک ماه است بچه ما هر روز می پرسد برف پس کی میاد واقعا دلم پر خون شده . همه کشور های اطراف برف فرا گرفته ولی تمام کشور ما در دود و الودگی و از طرفی حکومت در استخراج منابع دریاچه ارومیه و سایر جاها. واقعا شیون دارد شیون دارد. زمانی بیدار خواهیم شد که ایران کویر شده و نابود ...
  • اصغر روحناهی اقدم IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    عربستان که هر روز برف و باران می‌بارد شن رازهای عربستان شدند شمال ایران اختلاف برف در مرز ترکیه و ایران در عرض دویست متر چهارمتراست اینو دیگه نمیشه تغییر اقلیم نام گذاشت این دقیقا دستکاری هستش با لطف دکل های چینی برای خشک نگه داشتن دریاچه ارومیه برای برداشت لیتیوم و....
    • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      نه بزرگوار از صدر اسلام تاکنون چینی ها برادران دینی ما بوده و هستند هیچ نباشه اونا کمونیست هستن😁
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    به برادر روسیه بگید یه کوچولو ازآن ترفندی که باعث باریدن برف ۷متری درطی ۱۴۵ سال گذشته بارید به ما هم بدیدی تا ازاین وضعیت خشکسالی. خارج شویم
  • ناشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    خیلی جالبه، مدیران کیلویی و خودکار (صرفا بفکر منافع خودشون هستن و برای خودشون کار میکنن نه مردم) دارن نظریه پردازی میکنن، راستی مهندس دیپلم گرفتی؟😂
  • مهدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام فیلمی دارم که ابرها در عرض ده دقیقه خود به خود نابود مشن و اثری ازشان نیست . علت چیه آسمان شهر و کوهها پر ایر میشه ولی چند ساعت بعد هیچ ابری نیست ‌؟ ۲ روز هوا سرد پوشش ابر وحشتناک و روز سوم آسمان آفتابی گرم تابستان این فیلم رو هر کی میخواد براش بفرستم تا ببینه چجوری تو ۵ دقیقه یک کوهی از ابر ناپدید میشه
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    خدایا ب دادسرزمین ابران زیبا برس از قطعی وخشکسالی مصون بدار😥😥😥😥😥
  • A IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    شما علمش رو ندارید که گام بردارید
  • احمدی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    دوتا موضوع مهم وجود دارد یکی اینکه باید و باید و باید ابرها را از سمت غرب کشور از مرز بارور کرده و به صورت ابر باران زا در داخل کشور تخلیه شود دوم اینکه باید و باید تحقیقات واقعی و ۱۰۰ عملی در مورد واقعی بودن قضیه هارپ تحقیقات انجام شود و اگر قضه هارپ برای دسمنی با ایران و برای کار کردن روی یونسفر در ایران انجام بشود تا باران در ایران نیاید و ایران داغ تر و خشک شود پس باید آنتنها و تمام تاسیسات آنها را با موشک هدف بگیریم و منهدم کنیم و گرنه تا حدود دو سال دیگر به دلیل کم آبی و واقعی بگم بی آبی قطعی برق زیاد خواهیم داشت و تولیدات شرکتها کاهش زیادی پیدا می کند و اگر برق منازل قطع شود مطمئنا با شورش مردم واقعی روبرو هستیم و اتفاقا دشمن هم همینو میخواد که مردم معترض شوند و .... ، پس باید کاری کرد و این با کم مصرف کردن و بی مصرفی آب از سمت مردم حل نمی شود، باید نظام و سپاه عزیزمون دست به کار شوند
  • کیسه IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    یواش گام بردارید ی وقت دشمن بیدار نشه😂😂😂
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    به کوری چشم ..... زمستون هم بهار شده یادش بخیر برف‌های آن زمان
  • BR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    تاشما‌کاری‌بکنید‌فصل‌بارش‌تمام‌شده‌زحمت‌نکشید
  • مجید طلایی نیا IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    امیدوارم مشگل تعقیر اقلیم باشه ودشمن با دانشی که داره این مشگل را برای ایران درست نکرده باشه انشالله که در اهدافی که دارید موفق باشید وهمیشه اخبار درست اراعه بدین
  • کوروش IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    دست درکارساخت طبعت بردن آیا بوی حش دریاچه مهارلو که موج آب روی آسفالت جاده میامدبختگان کفه قطرویه خیرآباد سیرجان بله رطوبت رااز طبیعت دزدیدند
  • شهرام IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    هر کآرشناسی اگه بگه کم بارشی بخاطر تغییرات اکوسیستمی خودمان هست،باید گفت ایشون اصلا سواد نداره ،یا خود دولت در این کار دست داره یا کشورهای دیگه،دو ماه پیش من دبی رفته بودم،بارانی می بارید در حد باران سیل آسای استوایی،اونجا می گفتن دولت امارات با همکاری یک شرکت اسرائیلی ابر باران زا میسازه و بارون می باره،حالا مرز ایران و ترکیه هم به همین مسایل مربوط میشه
  • فردین IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    ایران نابود شده تازه میخواد بیاد با احتیاط گام برداره خاک تو سرتون بی وجود
  • یاد بگیریم... IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    4 0
    به جای سرگرمی ، فرافکنی و قصه بافی بهتر است یاد بگیریم که درست و هوشمندانه مصرف کنیم :::: ابزارها و روشهای صرفه جویی را بشناسیم :::: اتلاف را به حداقل برسانیم !!!
  • سالار IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    تادر این مملکت دزد .اختلاس.جنایتکار ووووووووووجود دارد همین آش وکاسه هر روز یه بمبولی درست مکننند
  • کشاورز IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ازچینی ها هرکاری برمیادکه الان دارن دریاچه ارومیه لیتوم برداشت میکنند