اگر جهان می‌تواند تراژدی‌های روزانه غزه را ببیند به لطف خبرنگارانی است با جانفشانی لحظه به لحظه جنگ را گزارش می‌کنند

خبرنگاران در غزه

همشهری آنلاین:‌ «۶ ساعت بود که با ۲گلوله در پاهایم روی زمین افتاده بودم تا اینکه دوستانم به کمکک آمدند و مرا روی یک تحته پاره به نزدیکترین مرکز پزشکی رساندند.» این بخشی از پیامی است که محمد بلوشا خبرنگار فلسطینی در غزه برای روزنامه اسپانیایی ال‎پائیس فرستاده است.

محمد بلوشا خبرنگار شبکه تلویزیونی ال‎مشهد امارت در منطقه شیح ردوان در حال تهیه گزارش از حملات اسرائیلی‌ها به غزه بود که هدف قرار گرفت، ‌گزارش‌های اختصاصی او یکی از پربیننده‌ترین گزارش‌های جنگی است.

یکی از گزارش‌های تکان‌دهنده او تصاویری بود از اجساد در حال پوسیدگی ۱۴ نوزاد فلسطینی که هنوز در بیمارستان النصر به دستگاه‌های تنفسی وصل بودند. روزنامه ال پائیس نوشته: اگر جهان می‌تواند تراژدی‌هایی مانند این و دیگر تراژدی‌هایی که روزانه در غزه اتفاق می‌افتد را ببیند به لطف خبرنگارانی چون بلوشا است با گذشتن از جان خود لحظه به لحظه جنگ را گزارش می‌کنند.

محمد بلوشا هنوز در غزه زنده است اما بنا بر اعلام کمیته حمایت از روزنامه نگاران، ۶۸ خبرنگار و کارمند رسانه‎ای از هفتم اکتبر تاکنون کشته شده و ۳نفر دیگر مفقود شده اند. در ۱۰هفته جنگ، تعداد خبرنگارانی که در غزه کشته شده اند بیشتر از تعداد خبرنگاران کشته شده در کشورهای دیگر در طول یک سال است.

محمود از جمله خبرنگاران در غزه است که باید در میانه بحران انسانی وحشیانه ای که غزه را در بر گرفته، خبرنگاران دنبال غذا، آب، پناهگاهف وسیله حمل و نقل، برق برای شارژ باتری‎های گوشی همراه و اتصال به اینترنت باشد با بتواند گزارش خود را برای رسانه‌ای که در آن کار می‌کند ارسال کند.

علاوه بر اینکه خبرنگاران زندگی خود را به خطر می اندازند، با دستگیری و تهدید اعضای خانواده‎شان نیز روبه رو هستند چرا که رژیم صهیونیستی به‌ویژه حساسیت زیادی روی خبرنگاران داد و هدفمند آنان و خانواده‎هایشان را هدف قرار می‌دهد.

یکی از آخرین روزنامه نگارانی که کشته شد، سامر ابودقا، عکاس شبکه الجزیره بود، که توسط موشکی که از یک هواپیما بدون سرنشین اسرائیلی شلیک شد هدف قرار گرفت. به گفته الجزیره و همکارش، وائل الدوده که در همان بمباران زخمی شد، ساعت ها طول کشید تا او را نجات دهند اما در نهایت از شدت جراحات درگذشت.

کد خبر 819378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha