با نزدیک شدن به آغاز اوج انفجار چرخه فعالیت ۱۱ ساله خورشید که به نام «سولار ماکزیمم» معروف است، اخترشناسان شاهد افزایش فعالیت های خورشیدی در سال ۲۰۲۳ بوده اند.

طوفان

به گزارش همشهری آنلاین، این طوفان های خورشیدی از این نظر اهمیت دارند که می توانند آسیب های مخربی به محیط زیست وارد کنند. حتی چندی پیش، شایعاتی در مورد یکی از این طوفان های خورشیدی سراسر دنیا را در بر گرفت که حاکی از تاثیر آن بر اینترنت بود.

وب سایت لایو ساینس در این مورد نوشته است که در نتیجه این فعالیت ها، خورشید انواع طوفان های قدرتمند و متعدد و همچنین پدیده های غیرعادی دیگری را تولید می‌کند.

از آدمخوارها تا قطعی سراسری اینترنت | ۱۰ طوفان خورشیدی ۲۰۲۳

این طوفان ها و پدیده های غیر عادی از سوی اخترشناسان با نام های مختلفی معرفی شده اند. شعله‌های سوپرشارژ کلاس X ، «حفره» عظیم در خورشید، فوران های توده‌ تاجی آدم‌خوار، گردباد خورشیدی شبیه به برج، فوران «دره آتش»، شفق های نارنجی «غیرممکن»، گرداب قطبی عظیم، بمباران «مجمع الجزایر لکه های خورشیدی»، آبشار پلاسمای شگفت انگیز و فوران توده‌ تاجی پروانه را می توان ۱۰ نمونه از طوفان های خورشیدی سال ۲۰۲۳ دانست.

فیلم فوران های توده ای تاج آدمخوار را ببینید:

اما یکی از هیجان انگیزترین های این طوفان ها پدیده فوران های توده‌ تاجی آدم‌خوار است که بر اثر فوران های متوالی از تاج خورشید ایجاد می شود. زمانی که فوران دوم به فوران اول می رسد، آن را جذب می کند و سپس یک فوران توده ای تاجی عظیم با ظرفیت تخریب کننده تر ایجاد می شود.

مانند شراره های کلاس X، فوران های توده ای تاجی آدمخوار معمولاً نادر هستند اما در چرخه فعالیت خورشیدی بیشتر می شوند. ما امسال حداقل ۲ مورد از فوران های توده ای تاجی آدمخوار را دیده ایم و هر دو باعث ایجاد طوفان های ژئومغناطیسی در زمین شده اند. با این حال، در هر دو مورد، ما از بدترین اثرات این طوفان های مداوم در امان ماندیم.

بیشتر بخوانید:

همچنین احتمال زیادی وجود دارد که در چند سال آینده شاهد فوران های توده ای تاج آدمخوار بیشتری باشیم.

کد خبر 819113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha