اگر سیارکی در حال حرکت به سوی زمین باشد و احتمال برخورد هم وجود داشته باشد، یک گزینه دفاع از زمین، انفجار یک بمب هسته‌ای در سیارک است. محققان به کمک هوش مصنوعی، آنچه را که بعد از انفجار رخ می‌دهد، شبیه‌سازی کرده‌اند.

سیارک به سمت زمین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، آیا یک بمب هسته‌ای می‌تواند ما ساکنان زمین را از هجوم مرگبار یک سیارک نجات دهد؟ دانشمندان شبیه‌سازی‌هایی را ایجاد کردند که نشان می‌دهد اگر بمب هسته‌ای روی یک سنگ فضایی در حال حرکت به سمت زمین منفجر شود، چه اتفاقی می‌افتد.

این تیم از یک شبیه‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد تا ببیند آیا یک انفجار هسته‌ای می‌تواند سیارک را متوقف کند یا خیر. در حالی که ناسا ثابت کرده است که می‌تواند یک سیارک خطرناک را از مسیرش به سمت زمین منحرف کند، دانشمندان در حال کار روی پلن بی هستند و این راه جایگزین، ایجاد یک انفجار هسته‌ای روی سیارک است.

شبیه‌سازی محققان کالیفرنیا نشان می‌دهد یک ماده منفجره غول‌پیکر هنگام انفجار در سطح سنگ فضایی چه تاثیری خواهد داشت. این مدل نشان می‌دهد که بمب روی سیارک فرود می‌آید، منفجر می‌شود و انرژی قدرتمند خود را از طریق جسم کیهانی پرتاب می‌کند.

این تیم دو سناریو در نظر گرفت: این انفجار یا مسیر سیارک به سوی زمین را منحرف می‌کند یا می‌تواند سیارک را از بین ببرد و آن را به قطعات کوچک و سریعی که دیگر برای زمین خطرناک نیستند، تجزیه کند.

دانشمندان در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LNL) شبیه‌سازی انجام دادند تا ببینند اگر ناسا شکست بخورد، بمب هسته‌ای ما را از یک برخورد سیارکی فاجعه‌بار نجات می‌دهد یا خیر. این تیم امیدوار است که این مدل با استراتژی آژانس فضایی آمریکا به افزایش شانس بقای ما کمک کند.

ناسا در سال ۲۰۲۰ فضاپیمایی را به سمت یک سیارک فرستاد و با موفقیت آن را از مدارش منحرف کرد و نشان داد که می‌تواند مسیر سیارکی را که به سمت زمین در حرکت است، تغییر دهد.

آن‌طور که این تیم در مقاله خود نوشت، پیش‌بینی اثربخشی یک ماموریت انحراف یا انفجار هسته‌ای بالقوه به شبیه‌سازی‌های پیچیده و دقیقی نیاز دارد.

شبیه‌سازی محققان، فوتون‌هایی را که به سطوح مواد شبه سیارک، مانند سنگ، آهن و یخ نفوذ می‌کردند، ردیابی می‌کرد و در عین حال فرآیندهای پیچیده‌تری مانند تابش مجدد را در نظر می‌گرفت. این مدل همچنین شرایط اولیه را در نظر گرفت، از جمله تخلخل‌های مختلف، طیف‌های منبع، جریان‌های تابش، مدت زمان و زوایای تابش. این رویکرد جامع باعث می‌شود که این مدل برای بسیاری از سناریوهای احتمالی سیارکی قابل استفاده باشد.

مگان بروک سیال، سرپرست پروژه دفاع سیاره ای LLNL، توضیح داد که در صورتی که حیات زمین توسط یک سیارک تهدید شود، یک مدل شبیه‌سازی مانند این، بسیار مهم خواهد بود. این دانش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سریع عمل کنند، خطرات را بشناسند و در نهایت حیات زمین را نجات دهند.

بروک سیال گفت: «در حالی که احتمال برخورد یک سیارک بزرگ به زمین در طول زندگی ما کم است، عواقب بالقوه آن می‌تواند ویرانگر باشد.»

کد خبر 818482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس نرم افزار IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 0
    الکی جو ندهید . یه دونه سنگ بزرگ قرار سال ۲۱۰۰ یعنی هشتاد سال دگر به زمین برخورد کند ،که بین چین کمونیست و آمریکا از الان جدال است که کدام یک با موشک نابود کنند شهاب سنگ را