حواشی مربوط به استعفای رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحول دراین زمینه، عبدالرسول پورعباس خبر عدم تایید استعفایش ازسوی وزیر علوم را تایید نکرد و گفت که دراین زمینه تماسی با او گرفته نشده‌ است.

پورعباس

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: ماجرا از جایی آغاز شد که عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه در حاشیه مراسمی، از استعفای رئیس سازمان سنجش انتقاد و اعلام کرد «تا جایی‌که اطلاع دارم، وزیر علوم استعفای او را نپذیرفته است».

انتشار این خبر اما با واکنش پورعباس مواجه شد؛ او دراین زمینه تاکید کرد از لحظه‌ای که از سازمان سنجش خارج شده، تاکنون تماسی ازسوی وزارت علوم با او گرفته نشده‌است. پورعباس به این نکته هم اشاره کرد که از صبح ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ همه مسئولیت‌هایش را در سازمان سنجش واگذار کرده و از آن روز هیچ مسئولیتی در قبال این سازمان برعهده ندارد و هیچ تماس و ارتباطی هم برقرار نکرده‌است.

دور جدید حاشیه‌ها

دور تازه حاشیه‌ها پیرامون سازمان سنجش اما از همان روز ۲۷ آذرماه و به‌دنبال صدور حکمی ازسوی دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور، که اکثرا مرتبط با رشته‌های پزشکی بودند، آغاز شد. به‌دنبال این حکم، رئیس سازمان سنجش آموزش در نامه‌ای به وزیر علوم، به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد در اعتراض به احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب از ریاست این سازمان استعفا می‌دهد. استعفای پورعباس اما با واکنش‌های گسترده‌ای در مجلس و دولت مواجه شد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور دراین‌باره ضمن تاکید بر اینکه «استعفای پورعباس را به صلاح نمی‌دانیم»، تاکید کرد که او باید کار خود را در سازمان سنجش دنبال می‌کرد و موضوع‌هایی که در آن اختلاف‌هایی میان قوه مجریه و قوه قضاییه وجود دارد، باید با تعامل سازنده رفع شود. محمد دهقان به این موضوع هم اشاره کرد که ورود دیوان عدالت‌اداری براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در گذشته تصویب شده، وجاهت قانونی نداشته‌است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

پیش از این و در اواسط مردادماه بود که حاشیه‌ها درباره ادامه فعالیت پورعباس در سازمان سنجش آموزش کشور کلید خورد و به‌دنبال مقاومت این سازمان در برابر بازگشت شماری از داوطلبان متقلب و متخلف آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دانشگاه، دیوان عدالت اداری به انفضال از خدمت یک‌ساله پورعباس حکم داد.

این حکم، که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود، درحالی صادر شد که مقام‌های دولتی‌ اعتقاد داشتند برای ادعای تقلب و تخلف کنکوری اسناد متقنی وجود دارد. در ادامه تحولات اما در آخرین روزهای مردادماه و پس‌از رسیدگی به موضوع در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت‌اداری، مشکل به‌وجود آمده برای پورعباس رفع شد، اما پرونده این ماجرا بسته نشد.

حکم اخیر دیوان عدالت‌اداری درباره بازگشت ۳۵نفر از داوطلبان شبهه‌دار کنکور به دانشگاه‌ها اما حاشیه‌هایی جدید پیرامون این موضوع به وجود آورد و استعفای پورعباس را نیز به‌دنبال داشت؛ استعفایی که تاکنون خبر دقیقی درباره پذیرش یا عدم‌پذیرش آن منتشر شده‌است. این‌درحالی‌است که گمانه‌زنی‌ها دراین باره همچنان ادامه دارد.

دفاع مجلس از عملکرد پورعباس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، درباره موضوع استعفای رئیس سازمان سنجش کشور گفت: همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام شد، پورعباس موضوع عدم تایید استعفای خود را رد و اعلام کرده از ۲۷ آذرماه ارتباطی با این سازمان نداشته‌است.

احمدحسین فلاحی از عملکرد پورعباس در سازمان سنجش دفاع کرد و افزود: طی حدود ۲ سال اخیر شاهد فعالیت‌های مثبت و موثر پورعباس در سازمان سنجش بوده‌ایم و زحماتی که دراین سازمان در راستای اجرای وظایف محموله انجام شده، جای قدردانی دارد.

وی ادامه‌داد: دراین مدت شاهد بوده‌ایم که سازمان سنجش برای برخورد با موضوع تقلب در کنکور از همه ابزارها استفاده کرده‌ و دراین مسیر اقدام‌های قابل‌توجهی نیز انجام شده‌است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از عملکرد پورعباس دفاع می‌کند، تصریح‌کرد: موضوع تقلب در کنکور، که اخیرا مطرح شده، موضوع جدایی است که ازسوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دست بررسی و دراین زمینه جلسه‌هایی نیز اخیرا با حضور مسئولان مربوط برگزار شده‌است.

کد خبر 818463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    اگر بنا باشد عده ای با هر دلیل با تقلب به دانشگاه دولتی آن هم رشته ای با اهمیت مثل پزشکی برسانند که با جان مردم سر و کار دارد خدا می داند در آینده چه بر سر بیماران خواهد آمد.از آن مهم تر در دفترچه راهنمای آزمون به صراحت بیان شده اگر فردی متقلبانه وارد دانشگاه شود در هر سطحی که مشغول به تحصیل باشد ورودی او کن لم یکن بوده و اخراج می شود .اگر همین دفترچه راهنما را به دقت مطالعه می کردند کار به اینجا نمی کشید و افراد متقلب باید از جامعه عذر خواهی می کردند و طلبکار نمی شدند.