چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

روشنک محمدی: مدت‌ها است که شنیدن اخباری درباره وقوع قتل‌هایی با عنوان زنجیره‌ای و یا سریالی برای ما تکراری شده و البته تاکنون فقط مردان بودند که نام اینگونه جانیان را به خود می‌گرفتند اما به تازگی در قزوین یک زن در اقدامی بی‌سابقه عامل وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در این استان شده و این اولین‌بار است که در تاریخ جرم‌شناسی کشور، یک زن قاتل سریالی شده است.

مهین کیست؟

او را به عنوان مادری مهربان می‌شناسند که با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و البته به اعتقاد تمام اعضای خانواده به‌خوبی توانسته بود با این مشکلات کنار بیاید.پدر مهین او را به‌خاطر ازدواجش طرد کرده بود اما بعد از چند سال آنها را بخشید و رابطه با خانواده را نیز از سر گرفت. همه اعضای خانواده از این بازگشت راضی و خوشحال بودند.

پدر که مرد، دوباره همه چیز به هم ریخت. مهین دو دختر دارد، دختر کوچکترش یکساله بود که بعد از یک تب شدید معلول شد. اما مهین عاشق دخترها و زندگی‌اش است و برای درمان دختر کوچک‌اش هر‌کاری انجام می‌داد. پدر که مرد با همه اندوهی که داشت فکر کرد شاید با سهم‌الارثش بتواند قسمتی از هزینه‌های درمانی فرزند معلولش را جبران کند .

نمی داند چرا مادرش ارثیه‌اش را به او نداد او که بیشتر از بقیه به این پول احتیاج داشت و زندگی دخترش به آن وابسته بود.مهین از کار کردن هم ابایی نداشت اما نگهداری از یک دختر معلول وقت و امکان کار کردن را از او گرفته بود. به‌هر‌حال در جایی که دخترش را برای درمان می‌برد کارگری هم می‌کرد.

کم‌کم تمام محبت‌ها جایش را به کینه داد‌، کینه از تمام زن‌هایی به سن مادرش . پلیس در مورد اولین زن قاتل سریالی ایران چه می‌گوید« شما شبیه مادرم هستید». این جمله‌ای بود که قاتل سریالی قزوین برای آنکه طعمه‌هایش را فریب دهد به زبان می‌راند. این زن بعد از فریب زنانی که شبیه مادرش بودند، آنها را سوار خودروی رنوی خود می‌کرد و بعد از خوراندن آبمیوه مسموم، آنها را به قتل می‌رساند.

سردار هدایتی فرمانده انتظامی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: کارآگاهان بعد از اولین قتل در 15 بهمن‌ماه سال گذشته، با بررسی مکان کشف جسد با جای پای زنی مواجه شدند که بعد از بررسی این جای پا و بررسی آن در کفش‌دوزی‌های قزوین، تبریز و تهران توانستند کفی کفش و نوع آن را که متعلق به یک زن بود را شناسایی کنند.

 پس از وقوع دومین قتل و اطمینان پلیس از اینکه قتل‌ها توسط یک زن صورت گرفته است، جست‌وجو برای دستگیری این زن آغاز شد.

شما شبیه مادرم هستید

هدایتی گفت: تحقیقات پلیس پیرامون وقوع قتل‌ها ادامه داشت تا اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال زن 60 ساله‌ای نزد ماموران پلیس رفت و مدعی شد در محوطه مقبره چهارانبیا قزوین زنی حدودا 30 ساله به او مراجعه کرده و با بیان این که وی شبیه مادرش است که سال‌ها پیش از دنیا رفته، با او طرح دوستی ریخته است.

سپس وی را سوار خودروی رنوی خود کرده و قصد داشته در بین راه به او یک آبمیوه مسموم بخوراند که زن میانسال متوجه ماجرا شده و از خوردن آبمیوه امتناع کرده است. راننده رنو نیز وقتی در اجرای نقشه‌اش ناکام می‌ماند، با بیان این که می‌خواهد به‌دنبال پسرش برود، قصد تغییر مسیر داشته که زن میانسال شروع به داد و فریاد کرده و از ماشین پیاده
می‌شود.

وی افزود: بررسی‌های پلیس مشخص کرد که قاتل پس از ناامیدی از اجرای این قتل، بعد از ظهر همان روز دوباره به مقبره چهار‌انبیا قزوین برگشته و با اغفال زنی دیگر مرتکب پنجمین قتل شد.

با به‌دست آمدن این سرنخ 27 هزار خودروی رنو در کشور مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه مشخص شد یک خودروی رنو در نزدیکی محل پیدا شدن جسد آخرین قربانی، تصادف کرده و یکی از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی راننده رنو را جریمه کرده است.

 ‌با ردگیری برگه جریمه و شماره پلاک خودروی رنو، ماموران موفق شدند مخفیگاه قاتل سریالی را در منطقه شنبه بازار مینودر شناسایی و وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر
کنند. «مهین» پس از دستگیری ‌کاملا خونسرد و بدون هیچ دلهره‌ای به سئوالات کارآگاهان جواب داد و به قتل‌های صورت گرفته اعتراف کرد. 

قاتل ‌هنوز صراحتا انگیزه خود از این قتل‌ها را عنوان نکرده است اما یکی از احتمالات این است که او به‌خاطر تنفر شدیدی که از مادر خود داشته، زنان هم‌سن و سال و شبیه مادرش را شناسایی و آنها را به قتل می‌رساند.

کارشناسان از مهین اینگونه می‌گویند؟

مجید بیگی جرم‌شناس و مدرس دانشگاه در این‌باره گفت: باید به‌یاد داشت که این زن یک شبه قاتل نشده و دلایل بسیاری او را به این سمت برده است.وی افزود: با بررسی زندگی وی می‌‌توان دریافت که او از اختلال‌های شخصیتی رنج می‌برده و احتمالا در دوره کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته، پدر اجازه بسیاری از کارها  را به او نمی‌داده و مادر نیز مدام به او تحکم می‌کرده است.

بیگی تصریح کرد: قاتل زنجیره‌ای زن نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای اروپایی و امریکایی نیز پدیده نادر و کمیابی است‌.این جرم‌شناس و مدرس دانشگاه قتل‌هایی از نوع قتل‌هایی را که مهین مرتکب شده است را قتل‌های سازمان یافته دانسته و ادامه می‌دهد: در قتل‌های سازمان یافته‌، قاتل طعمه‌های خود را از یک مورد خاص انتخاب کرده، ابتدا با آنها طرح دوستی می‌ریزد و سپس آنها را می‌کشد‌، این مورد درباره میهن کاملا اجرا شده
است.

وی درباره احتمال داشتن هم دست در این قتل های سریالی گفت: احتمال داشتن  دست در این قتل‌ها بعید است‌. قاتلان زن به‌دلیل ساختار فیزیولوژیکی خود اقدام به قتل‌های ظریف می‌کنند در صورتی که یک زن بخواهد مرتکب قتلی خشن و مردانه بشود از همدست مرد کمک می‌گیرد. قتل‌های مهین تماماً زنانه بوده است.

وی وقوع این حادثه در کشور را زنگ خطری جدی دانست و اظهار داشت: اگر یکسری نهادهایی وجود داشتند که از این زن حمایت می‌کردند و نیازهای ابتدایی زندگی او رفع می‌شد‌، احتمالا هیچگاه به اقدامی از این دست مبادرت نمی‌کرد.وی از رسانه‌ها خواست با اطلاع‌رسانی درست به ترس به‌وجود آمده در این استان دامن نزنند.

دکتر امان قرایی‌مقدم‌، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم نیز درباره قتل‌های زنجیره ای  گفت: برای بررسی دلایل این قتل‌ها باید ابتدا سوابق خانوادگی مرتکبان قتلهای سریالی را موردنظر قرار داد.

وی افزود: بسیاری از این افراد دوران کودکیشان را در محرومیت گذرانده‌اند، با ازدواج‌های ناموجه درگیرند و از بد‌سرپرستی و یا بی‌سرپرستی رنج می‌برند.قرایی‌مقدم ادامه داد: از نظر روانشناسی حق انتقام در این افراد ریشه دوانده و گاه به بیماری دیگر آزاری یا سادیسم نیز مبتلا هستند.وی اظهار داشت: بر موارد یاد شده باید کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و معنوی را نیز افزود که این عامل به علت جبر اجتماعی در جامعه ایجاد شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم در مورد مهین گفت: با توجه به اینکه وی زنی محبوب و خانواده دوست بوده و همسایه‌ها از او راضی بوده‌اند جبر اقتصادی و فشارهای زندگی را می‌توان عامل اصلی روی آوردنش به این قتل‌ها عنوان کرد.

به اعتقاد وی میهن به هیچ عنوان از سوی عزیزترین فرد خانواده‌اش (مادرش) مورد مهر و محبت قرار نگرفته و به‌همین علت تصمیم گرفته انتقامش را از سایر زنان هم سن و سال مادر خود بگیرد.قرایی‌مقدم گفت: احتمالا مهین از ناهنجاری‌هاو پریشانی‌های ارزشی که در اثر فشارهای زندگی در او ایجاد شده است نیز رنج می‌برد.

وی با اشاره به اینکه نوع قتل‌هایی که زنان مرتکب می‌شوند به مراتب ظریفتر از نوع مردانه آن است تصریح کرد: این نظریه در قتل‌هایی که مهین انجام داده است کاملا مشهود است‌. زیرا او ابتدا قربانیان خود را بی هوش کرده و سپس آنها را خفه می‌کرده است.این جامعه‌شناس اضافه کرد: قتل‌های سریالی یک مکانیسم واکنشی به ظلمی است که فرد جامعه را مقصر اصلی آن می‌داند.

شاید اگر کمی با مهین مهربانی می‌شد او اکنون اولین قاتل سریالی زن ایران نبود و کودکان و اطرافیانش از محبت او محروم نمی‌ماندند.محمدباقر الفت دادستان قزوین که تحقیقات درباره قاتل سریالی زیر‌نظر او انجام می‌شود گفت: «مهین 5 فقره قتل را به گردن گرفته که 4نفر از مقتولان زن و یک نفر مرد است.»به گفته دادستان قزوین متهم اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او همچنین تمام ابعاد پرونده ابهامات موجود ادامه دارد.

همشهری استانها

کد خبر 81807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز