لیونل مسی جایزه بهترین بازیکن سال را گرفت و یک جایزه دیگر هم در راه است.

مسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، مسی باز هم جایزه می‌گیرد؟ گردانندگان و مدیران مراسمی که هر ساله برای انتخاب بهترین‌ بازیکنان فوتبال سال، برگزار می‌شود، انگار عادت کرده‌اند که نام مسی را در لیست نامزدها قرار بدهند و او را لایق گرفتن جایزه بدانند، حتی اگر او در آن سال کار خاصی نکرده باشد.

در پایان امسال هم نام ستاره آرژانتینی در میان ۳نامزد نهایی برترین بازیکن سال۲۰۲۳ از نگاه فیفا (جایزه دبست) در کنار هالند و امباپه دیده می‌شود. سایت گل هم برای هفتمین‌بار (۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) او را به‌عنوان برترین بازیکن سال انتخاب کرد؛ ۱- لیونل مسی ۲- ارلینگ هالند ۳- جود بلینگام ۴- کیلیان امباپه ۵- کوین دی‌بروینه.

مسی برترین بازیکن سال۲۰۲۳ شده، نه برترین بازیکن سالی که دقیقا یک سال و ۳روز پیش جام‌جهانی را با آرژانتین فتح کرد. مسی در سالی که رو به پایان است، دقیقا چه کرد که مستحق این جایزه‌هاست؟ فیفا برای قرار دادن نام امباپه در این فهرست نوشته: «قهرمان لیگ فرانسه، بهترین گلزن لیگ فرانسه و بهترین بازیکن لیگ فرانسه.» برای حضور نام مسی در این فهرست نیز به این موارد اشاره داشته: «قهرمان لیگ فرانسه، رسیدن به رکورد بیشترین گل زده در ۵لیگ معتبر اروپایی (۴۹۰گل؛ ۴۷۴گل برای بارسا و ۱۶گل برای پاریس) و حضور در تیم منتخب لیگ فرانسه.» برای هالند دلیل خاصی لازم نبود؛ او آقای گل لیگ برتر شده، با منچسترسیتی سه‌گانه برده و این فصل هم بهترین گلزن انگلیس است.

سؤال اینجاست که آیا مادامی که مسی بازی می‌کند باید هر سال جایزه بهترین بازیکن فصل یا سال را ببرد؟ حضور در تیم منتخب لیگ فرانسه یا حتی قهرمانی این لیگ چه ارزشی دارد؟ فراموش نکنیم که مسی در پاری‌سن‌ژرمن در هیچ مسابقه بزرگی موفق نشد گل بزند. او حتی یک‌بار با از دست دادن پنالتی مقابل رئال‌مادرید موجبات حذف تیمش را فراهم و پاریس در حضور او ۲سال پیاپی از مرحله یک‌هشتم پایانی صعود نکرد. اگر ارزش به اینهاست، پس ۱۰بازیکن دیگر حاضر در تیم منتخب لیگ یک فرانسه در فصل پیش می‌توانستند جزو ۳بازیکن برتر سال قرار بگیرند و حتی هر ۲۵بازیکن تیم پی‌اس‌جی که قهرمان یک‌طرفه‌ترین لیگ دنیا شده‌اند.

نکته اینجاست که مسی رکورد بیشترین گل زده در لیگ‌های اروپایی را فقط در این سال به‌دست نیاورده و فقط ۴گل در این سال به ثمر رسانده است. او در ۲فصل حضور در پاریس فقط ۱۶گل در لیگ یک زد، در ۲۸۴۲دقیقه بازی و هر ۱۷۸دقیقه یک گل، یعنی هر ۲بازی یک گل. بازیکن در پرستاره‌ترین تیم جهان در ضعیف‌ترین لیگ بزرگ اروپایی وقتی خودش را نشان می‌دهد که در تورنمنت‌های بین‌المللی کاری انجام دهد و تفاوتی را رقم بزند. امباپه را درنظر بگیرید؛ حتی اگر او هر فصل ۸۰گل هم بزند، باز هم در لیگ فرانسه بازی می‌کند و گل زدن به تیم‌هایی که تلفظ نام‌شان برای بیشتر مردم دنیا سخت است، مزیتی به همراه نمی‌آورد.

مسی با انتقال به آمریکا نیمی از سال۲۰۲۳ را خارج از اروپا سپری کرد. در لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا تنها یک‌بار موفق به گلزنی شد و فقط ۲بار گل ساخت اما در لیگز کاپ که یک جام فرعی در آمریکای شمالی است ۱۰گل زد و نخستین جام را برای اینترمایامی به ارمغان آورد. اما مگر مهم است؟ کریستیانو رونالدو هم در النصر هفته‌ای ۲بار رکورد ثبت می‌کند و برگ تازه‌ای در کتاب گینس رقم می‌زند.

درباره هالند حرفی برای گفتن نیست. با زدن گل اول مقابل لیورپول، ارلینگ هالند به سریع‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که به رکورد ۵۰گل زده دست پیدا می‌کند؛ هالند ۴۸بازی، آلن شیرر ۶۵بازی. اما آمار و تأثیرگذاری رودری را هم درنظر بگیرید. منچسترسیتی بدون او الزاما در هر مسابقه شکست می‌خورد. هافبک اسپانیایی گل نخستین قهرمانی من‌سیتی را در فینال لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند، بهترین بازیکن فصل این رقابت‌ها شد و ۲جام دیگر هم با تیمش به دست‌آورد و همچنین اسپانیا را به مرحله نهایی یورو۲۰۲۴ هدایت کرد.

مسی؛ نامزد مادام‌العمر! | چرا باید او انتخاب اول باشد؟

یا کوین دی‌بروینه که در نخستین بازی این فصل مصدوم شد، یکی از ارکان سه‌گانه منچسترسیتی در فصل پیش بود. هالند در کنار او بود که هالند شد. هافبک بلژیکی در ۳۴بازی امسال ۸گل، ۱۹پاس گل، ۲۷گل + پاس گل، هر ۹۰دقیقه گل یا پاس گل، ۸۶خلق موقعیت، ۲۷خلق موقعیت بزرگ، بیشترین پاس گل، آقای پاس گل پریمیرلیگ، آقای پاس گل لیگ قهرمانان، آقای پاس گل جام‌حذفی انگلیس، حضور در تیم منتخب فصل، حضور در تیم منتخب فصل لیگ قهرمانان، حضور در تیم منتخب فصل جام‌حذفی، قهرمان پریمیرلیگ، قهرمان لیگ قهرمانان، قهرمان جام‌حذفی انگلیس، ۳گل و ۲پاس گل مقابل آرسنال در بازی سرنوشت‌ساز قهرمانی، یک‌گل و ۲پاس گل مقابل رئال‌مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، ۲پاس گل مقابل منچستریونایتد در فینال جام‌حذفی... با این دستاورد و آمار عجیب، نام او در میان نامزدهای بهترین بازیکن سال وجود ندارد اما مسی از لیگ آمریکا که چند بازی آخر را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داد جزو ۳نفر است و احتمالا به‌خاطر قهرمانی در جامی که سال۲۰۲۲ به‌دست آورده، جایزه بهترین بازیکن سال۲۰۲۳ را هم خواهد برد! همین‌قدر عادلانه!

جایزه دبست فیفا قرار است پس از رأی گیری، در تاریخ ۱۵ژانویه سال۲۰۲۴ میلادی، در شهر لندن به برندگان اهدا شود.

نامزدهای بازیکن برتر سال۲۰۲۳: مسی، هالند و امباپه

نامزدهای سرمربی برتر سال۲۰۲۳: گواردیولا، اسپالتی و اینتزاگی

نامزدهای بازیکن زن برتر سال۲۰۲۳: آیتانا بونماتی، لیندا کایسدو و جنیفر هرموسو

نامزدهای دروازه‌بان برتر سال۲۰۲۳: کورتوا، یاسین بونو و ادرسون

دلایل سایت گل درباره جایزه مسی

مسی پس از الهام بخشیدن به آرژانتین برای شکوه و قهرمانی در دسامبر گذشته در قطر و همچنین اضافه کردن دومین قهرمانی لیگ فرانسه پس از پیوستن به پاری‌سن ژرمن، به‌عنوان قهرمان جام‌جهانی۲۰۲۳ وارد می‌شود. این جادوگر کوتاه قد در آخرین فصل حضورش در پارک دو پرنس، ۲۱گل و ۲۰پاس گل در تمام رقابت‌ها به ثبت رساند و تصمیم گرفت ماجراجویی جدیدی را در MLS آغاز کند.

مسی در اینترمایامی پس از یک قرارداد اولیه ۲ساله، تأثیری فوری در ورزشگاه DRV PNK گذاشت و در ۱۱بازی اول خود، ۱۴گل به ثمر رساند و در عین حال به باشگاه کمک کرد تا نخستین عنوان قهرمانی خود را کسب کند.

مسی همچنین به آرژانتین کمک کرد تا شروعی قدرتمند در مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۶ با ۵‌پیروزی از ۶‌بازی داشته باشد و هشتمین توپ طلا را به‌عنوان پاداشی برای عملکرد خود در سطح باشگاهی و تیم ملی به‌دست آورد.

این بازیکن ۳۶ساله اکنون ۷جام GOAL۵۰ دارد، ۲جام بیشتر از کریستیانو رونالدو.

حالا قانع شدید یا قهرمانی کوپا آمریکا در سال۲۰۲۱ را هم به فهرست دلایل اضافه کنند!؟

کد خبر 817588
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha