تا چند دهه پیش اتومبیلران‌ها از کارتینگ به‌عنوان فضای اولیه در یادگیری فوت و فن‌های اتومبیل رالی حرفه‌ای استفاده می‌کردند تا اینکه تعداد این مراکز افزایش پیدا کرد و مردم عادی هم توانستند از این خودروهای پهن استفاده‌ کنند و در پیچ‌وخم‌های پیست‌های کارتینگ آدرنالین خون‌شان را بالا ببرند.

سرعت

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: حالا امکان انجام این تفریح سرعتی، برای رده‌های سنی مختلف فراهم شده و در برخی مراکز سرما و بارندگی هم نمی‌تواند برای تجربه سرعت بدون مخاطره مانع شود. در پیست‌های کارتینگ، بانوان و آقایان می‌توانند سوار این ماشین‌ها شوند. البته این کارت‌ها (خودروهای چرخ باز) در ۲دسته رنتال یا عمومی و ریس ویژه حرفه‌ای‌ها تدارک دیده شده است.

نام مقصد: کارتینگ آزادی

- نشانی: ضلع شرقی استادیوم آزادی، جنب پارکینگ شماره۱۳

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ورزشگاه آزادی

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۴

- وسعت: ۸۰۰ متر طول

نوع پیست: سرباز

- هزینه: ۱۷۵ تا ۱۰۵ هزار تومان

- امکانات: پارکینگ، کافی‌شاپ، سالن همایش، زمین‌های فوتبال، بیلیارد، پینت بال در اطراف، استودیوی عکاسی، فروشگاه قطعات کارتینگ.

- نوع فعالیت: آموزشی و تفریحی

- مدت بازی: ۱۰دقیقه با آموزش اولیه

- ویژه گروه سنی: همه رده‌های سنی

نوع پیست: روباز

- معرفی: سال۱۳۸۱ در زمینی به‌ مساحت ۳۰هزار مترمربع با همکاری یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتور در جهان ساخته شده تا جزو مجموعه‌های منحصربه‌فرد به‌دلیل امکانات و وسعت در خاورمیانه باشد.

خودروهایی که چپ نمی‌شوند

بین ۸ تا ۱۰ متر عرض دارد و به‌دلیل داشتن امکانات مختلف، نخستین و تنها محل برگزاری مسابقه‌های قهرمانی کشور RotaxMax است. سیستم تایم‌گیری پیست کارتینگ آزادی توسط کمپانی‌های اروپایی طراحی و اجرا شده و در نتیجه آن امکان ثبت رکورد هر مسابقه، مقایسه با رکورد سایر شرکت‌کنندگان، ارسال ایمیل نتایج هر مسابقه، مقایسه رکوردهای هر فرد در سال، خرید پکیج‌های ویژه و تخفیفی و... دارد. ماشین‌های تفریحی کارتینگ (کارت‌های رنتال) به‌دلیل نوع طراحی شاسی و نزدیک بودن مرکز ثقل آن به سطح زمین از چسبندگی و فرمان پذیری مناسب در سطح مسیر حرکت می‌کند و تقریبا واژگونی این وسیله به‌طور عادی غیرممکن است. به همین دلیل برای غیرحرفه ای‌ها، مکان مناسبی است.

تفریح با این اتومبیل‌ها، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد | تجربه سرعت بدون مخاطره

نام مقصد: مجموعه شهربانو

- نشانی: انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی، بوستان ولایت، بوستان شهربانو

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: جوادیه

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: زمزم

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹

- وسعت: ۴۰۰متر طول

نوع پیست: سرباز

- امکانات: پیست دوچرخه سواری، سالن ورزشی سرپوشیده، استخر، زمین چمن فوتبال، زمین ورزشی روباز

- نوع فعالیت: آموزشی و تفریحی

- مدت بازی: ۶دقیقه

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- معرفی: تنها پیست تخصصی کارتینگ ویژه بانوان در بوستان ولایت قرار دارد که در آن بانوان می‌توانند بدون داشتن حجاب رانندگی را تجربه ‌کنند و با هم مسابقه بدهند.

پیستی با دیوارهای بلند

این پیست با دیوارهای بلند از قسمت پارک جدا شده و در زمینی به‌وسعت ۲هزار مترمربع قرار دارد. بنابراین پوشیدن لباس کارتینگ واجب نیست اما برای ایمنی شرکت‌کنندگان توصیه می‌شود که لباس مخصوص بپوشند. همچنین کودکان ۶سال به بالا هم می‌توانند با کارت‌های کوچک مخصوص، این تفریح را تجربه‌ کنند و حتی آموزش ببینند. به‌دلیل قرار داشتن در مجموعه تخصصی بانوان، مربیان و همه کارکنان این مجموعه را بانوان تشکیل می‌دهند. همچنین در اینجا داشتن گواهینامه خودرو یا موتور لازم نیست و با چند دقیقه آموزش می‌توانید سوار بر کارت(خودرو) شوید. البته آن دسته از افرادی که برای نخستین بار به اینجا مراجعه می‌کنند باید کلاه ایمنی همراه خود داشته باشند.

نام مقصد: پیست فراسا

- نشانی: جاده لشکرک، ۷کیلومتر بعد از میدان زربند به سمت فشم، نرسیده به اوشان، جنب پمپ بنزین

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ندارد

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ندارد

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۴

- وسعت: ۶۰۰متر طول

نوع پیست: سرباز

- امکانات: سرای سنتی و رستوران، فروشگاه تجهیزات کارتینگ

- نوع فعالیت: تفریحی و آموزشی

- مدت بازی: ۶دقیقه

- ویژه گروه سنی: ۱۲سال به بالا

- معرفی: به‌دلیل قرار گرفتن در محدوده فشم، عنوان خوش آب‌وهواترین کارتینگ تهران را به‌خود اختصاص داده است که می‌توانید خانوادگی در این پیست به تفریح بپردازید.

تجهیزات رایگان برای کارت‌سوارها

این پیست هنگام بارندگی‌ها تعطیل است اما در روزهای عادی افراد مبتدی هم می‌توانند زیر نظر مربیان آموزش ببینند و سپس سوار کارت‌ شوند. برای آن دسته از افرادی هم که با خود کلاه و تجهیزات ایمنی همراه ندارند، وسایل موردنیاز بدون پرداخت هزینه جداگانه در اختیارشان قرار می‌گیرد و در نهایت با یک فنجان چای داغ از آنها پذیرایی می‌شود. عرض این پیست زیاد است و به همین دلیل می‌توان در این مجموعه آزادانه سبقت گرفت و مسابقه داد. البته در پیچ‌ها باید دقت کنید چون امکان تصادف با موانع وجود دارد؛ به همین دلیل مربیان پیشنهاد می‌کنند که در پیچ‌های کارتینگ به جای ترمز، گاز بدهید تا مبادا اتفاقی پیش بیاید.

نام مقصد: دریاچه چیتگر

- نشانی: انتهای بزرگراه شهید همت غرب، ورودی دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر)

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بلوار کاشانی

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: چیتگر

- روزها و ساعت فعالیت: از ساعت ۹ تا ۲۰

- وسعت: ۳۰۰مترطول

نوع پیست: سرباز

- امکانات: فوتبال‌دستی، قایق سواری، دوچرخه‌سواری، شهربادی، اسکای فلایر، سرزمین واقعیت مجازی

- نوع فعالیت: آموزشی و تفریحی

- مدت بازی: ۴دقیقه

- ویژه گروه سنی: بالای ۱۲سال

- معرفی: عنوان نخستین پیست روی یخ خاورمیانه به این مکان داده شده اما در آن خبری از یخ نیست؛ چرا که این پیست از موادی مشابه یخ و مطابق استانداردهای جهانی ساخته شده است.

هیجان خاص

اینگونه ماشین ها توسط ایتالیایی‌ها طراحی شده و همه ماشین‌های کارتینگ در این پیست قابلیت دریفتینگ دارند؛ یعنی هنگامی که راننده با سرعت مناسب وارد پیچ می‌شود، این امکان برایش فراهم است که چسبندگی چرخ‌های عقب را کاهش بدهد. نتیجه این کار کشیده شدن چرخ‌های عقب روی زمین به ‌سمت مخالف پیچ است؛ بنابراین هیجان تفریح افزایش می‌یابد. با توجه به مواد به کار رفته در کارتینگ چیتگر، محدودیت وزنی (کمتر از ۱۱۰کیلوگرم) در نظر گرفته شده است. همچنین ذهنیت برخی افراد از ماشین‌های کارتینگ، یک جثه کوچک در کنار موتوری قدرتمند است اما اگر بخواهید این ماشین‌های معمولی را روی یخ آزمایش کنید، ناامید خواهید شد! حرکت روی یخ در صورتی به بهترین شکل خود اتفاق می‌افتد که وسایل نقلیه، لاستیک‌های مخصوصی داشته باشند.

تفریح با این اتومبیل‌ها، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد | تجربه سرعت بدون مخاطره

نام مقصد: فرهنگسرای خاوران

- نشانی: خاوران، سه راه هاشم‌آباد، داخل فرهنگسرای خاوران

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: قیام و محمدیه

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: فرهنگسرا (اتوبوس‌های تندروی خاوران- آزادی)

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰

- وسعت: ۵۰۰ متر طول

نوع پیست: روباز

- هزینه: ۹۰هزار تومان

- امکانات: بوفه، کلاس‌های آموزشی داخل فرهنگسرا

- نوع فعالیت: تفریحی

- مدت بازی: ۵ دقیقه

- ویژه گروه سنی: ۶سال به بالا

- معرفی: تنها مجموعه‌ای است که داخل محل فرهنگی قرار دارد و در زمینی به‌وسعت ۳هزار و۵۰۰ مترمربع ساخته شده است و افراد با آموزش‌های اولیه می‌توانند هیجان را تجربه‌ کنند.

امتحان کن، بعد پول بده

در این مجموعه ۵ ماشین تفریحی پیش‌بینی شده و علاقه‌مندان می‌توانند با اجاره آنها به تفریح‌ بپردازند. البته مدیریت کارتینگ برای همراهی با مبتدی‌ها، این امکان را فراهم کرده که با پرداخت ۲۰هزار تومان یک دور کامل دور کارتینگ بزنند و در صورت علاقه و توانایی هزینه کامل برای ۵دقیقه را بپردازند. در کارتینگ خاوران برخلاف سایر مجموعه‌ها، مینی کارتینگ‌هایی هم وجود دارد تا کودکان بالای ۶سال و با قد ۱۳۰سانتی‌متر هم بتوانند تفریح‌ کنند. همچنین در اینجا کلاه و تجهیزات ایمنی رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و سرعت ماشین‌های پیست هم به‌دلیل تفریحی بودن نهایت۴۰کیلومتر است؛ درحالی‌که در مراکز تخصصی به ۱۸۰کیلومتر هم می‌رسد.

نام مقصد: مجموعه تفریحی میثاق (دانیال)

- نشانی: آجودانیه، انتهای کوچه ۱۲شرقی، محدوده مجموعه فرهنگی و تفریحی میثاق

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: شهدای دارآباد

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: اقدسیه

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۲

- وسعت: ۷۰۰متر طول

نوع پیست: روباز

- هزینه: ۲۰۰هزار تومان

- امکانات: بوفه، کافی شاپ، فروشگاه تجهیزات ورزشی، کلوپ ورزشی

- نوع فعالیت: تفریحی

- مدت بازی: ۵ دقیقه

- ویژه گروه سنی: نوجوانان و بزرگسالان

- معرفی: به‌دلیل تعمیرات و فرسوده شدن تجهیزات تعطیل بوده اما اخیرا پس از بازسازی، بازگشایی و با توجه به امکانات جدید آن، شرایطی فراهم شده تا با تاریکی هوا هم بتوانند در این مکان هیجان را تجربه ‌کنند.

قوانین ساده اما مهم

پیست این مجموعه از ۴مسیر پیچ در پیچ تشکیل می‌شود و در آن ماشین‌های رنتال، ویژه تفریح وجود دارد. به همین دلیل در این مکان از آموزش تخصصی خبری نیست و فقط پیش از شروع بازی کارشناسان علاوه بر در اختیار قرار دادن کلاه و تجهیزات ورزشی، اطلاعاتی را در اختیارشان قرار می‌دهند. همچنین براساس قانون، افراد با قد بالای ۱۵۰سانتی‌متر می‌توانند سوار ماشین‌ها شوند. در کارتینگ دانیال برای رعایت ایمنی شرکت‌کننده‌ها قوانین خاصی گذاشته شده است. مثلا ضربه زدن یا منحرف کردن یا بستن مسیر کارت‌های دیگر، حرکت در خلاف جهت و بی‌توجهی به پرچم داوران باعث اخراج از پیست می‌شود. همچنین بانوان باردار و افراد با وزن بالای۹۰کیلو امکان استفاده از آن را ندارند.

نام مقصد: کارتینگ آتلانتیس

- نشانی: پردیس، فاز۳، روبه‌روی خیابان معلم، مجتمع تجاری تفریحی و ورزشی آتلانتیس، طبقه اول

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه خیابان معلم

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ندارد

- روزها و ساعت فعالیت: از ساعت ۱۲ تا ۲۳

- وسعت: ۳۰۰متر

نوع پیست: سرپوشیده

- هزینه: ۱۲۰هزار تومان

- امکانات: بوفه، شهربازی، کافی شاپ، باشگاه بیلیارد

- نوع فعالیت: آموزشی و تفریحی

- مدت بازی: ۶دقیقه

- ویژه گروه سنی: نوجوانان و بزرگسالان

- معرفی: تنها ‌کارتینگ سرپوشیده تهران و داخل مجتمع تفریحی و ورزشی است که افراد به‌صورت تکی و گروهی می‌توانند دقایقی با هیجان در آن رانندگی‌ کنند.

چالش در پیست

با توجه به قرار داشتن در مجموعه سرپوشیده، کوچک‌تر از سایر کارتینگ‌های تهران است اما برای افزایش جذابیت آن با تنگ‌تر کردن زاویه‌ها و پیچ‌ها، شرکت‌کننده‌ها به چالش کشیده می‌شوند. همچنین در این مکان کارت(ماشین) رنتال برای افراد مبتدی و کارت ریس برای حرفه‌ای ها وجود دارد و مکان استفاده برای افراد با قد بالای ۱۴۰سانتی متر و وزن ۱۲۰کیلوگرم از کارت‌ها فراهم شده است. در کارتینگ آتلانتیس علاوه بر تفریح، کلاس‌های آموزشی هم در قالب تئوری و عملی و در ۵جلسه برگزار می‌شود. همچنین در اینجا تنها امکان استفاده از ۴ماشین همزمان وجود دارد و پیش از شروع بازی هم کلاه، گردنی، تجهیزات ایمنی رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

تفریح با این اتومبیل‌ها، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد | تجربه سرعت بدون مخاطره

نام مقصد: کارتینگ کاریو

- نشانی: انتهای اتوبان نواب، بوستان ولایت، ورودی پارکینگ یک

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: جوانمرد

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهرک شریعتی

- روزها و ساعت فعالیت: هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۲۲

- وسعت: ۵۶۰متر طول

نوع پیست: روباز

- هزینه: ۹۰هزار تومان

- امکانات: کافی شاپ، شهربازی

- نوع فعالیت: آموزشی و تفریحی

- مدت بازی: ۵ تا ۶ دقیقه

- ویژه گروه سنی: نوجوانان و بزرگسالان

- معرفی: یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پیست‌های شهر تهران به‌شمار می‌آید که با توجه به وسعت بالای آن بانوان و آقایان می‌توانند از آن استفاده ‌کنند.

۴دور با یک بلیت

مطابق استانداردهای جهانی و زیرنظر متخصصان ساخته شده و هر دور مسافت ۵۷۰متری آن معادل ۲.۵کیلومتر و ۴دور پیست است. به همین دلیل افراد حرفه‌ای بیشتر از این مکان استفاده می‌کنند. همچنین امکان برپایی مسابقه‌های حرفه‌ای در این پیست فراهم است و با توجه به عرض زیاد کارتینگ، تمرکز افراد بیشتر می‌شود. حاشیه‌های این کارتینگ برخلاف پیست‌های دیگر، موانع کمتری دارد و خاکی است؛ به همین دلیل افراد غیرحرفه‌ای نمی‌توانند با سرعت بیش از بالای ۵۰کیلومتر در این مکان حرکت‌کنند اما برای حرفه ای‌ها و افراد آموزش دیده این شرایط فراهم شده تا با هم رقابت داشته باشند. همچنین، امکان تفریح در شب و حضور خانواده‌ها در اینجا فراهم است.

کد خبر 816885
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha