سازمان انتقال خون پویشی را با عنوان «مهر فاطمی» با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون» در مراکز اهدای خون سراسر کشور راه‌اندازی کرده تا میزان مشارکت زنان و دختران را در اهدای خون بالا ببرد.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین، شاید خبر نداشته باشید که زنان از سالم‌ترین اهداکنندگان خون هستند و در برخی از کشورها آمار اهدای خون زنان تقریبا با مردان برابری می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد با وجود نقش پررنگی که زنان می‌توانند در زمینه اهدای خون داشته باشند، آمار اهدای خون بانوان ایرانی چیزی حدود ۵ درصد است که نسبت به میزان قابل انتظار بسیار پایین است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا زنان از اهدای خون می‌ترسند یا باورهای غلط مانع اهدای خون آنان است؟

ماجرا این است که زنان به‌دلیل خودمراقبتی بیشتر، صداقت در پاسخگویی به سؤالات هنگام اهدای خون و رفتارهای پرخطر کمتر، خون سالم‌تری دارند و ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما ترس از کم‌خونی و سوزن کیسه‌های اهدای خون و ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود و داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون باعث میزان پایین اهدای خون بانوان شده است.

بیشتر بخوانید:

به همین دلیل سازمان انتقال خون پویشی را با عنوان «مهر فاطمی» با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون» در مراکز اهدای خون سراسر کشور راه‌اندازی کرده تا میزان مشارکت زنان و دختران را در اهدای خون بالا ببرد. مسئولان این سازمان معتقدند که اگر یک زن در خانواده به جمع اهداکنندگان خون بپیوندد، در فرهنگسازی‌ این امر انسان‌دوستانه میان دیگر اعضای خانواده و جامعه، بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین از زنان ایرانی خواسته‌اند که در این پویش شرکت کرده و برای حمایت از کودکان، بانوان باردار و همه بیماران نیازمند به خون، آستین بالا بزنند و یک‌بار دیگر ظرفیت خود را در حمایت و سخاوت به اثبات برسانند.

کد خبر 816421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha