به رغم وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه در تأمین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان در جلسه علنی امروز، نمایندگان با اکثریت آرا کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کردند؛ حال آنکه طبق آیین نامه دولت در مرحله اول فقط منابع بودجه ای را در قالب لایحه به مجلس ارائه کرده و هنوز بخش مصارف لایحه را ارائه نکرده است.

مجلس شوراي اسلامي

به گزارش همشهری آنلاین، در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مخالفان تصویب کلیات لایحه بودجه انتقادات تندی را مبنی بر عدم تامین منابع مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح کردند که این موضوع ناظر به تغییرات آیین نامه داخلی مجلس بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رفع دغدغه نمایندگان در این خصوص گفت: بسیاری از نگرانی‌های مطرح شده از سوی نمایندگان ناظر به بخش دوم بودجه است، ما هنوز وارد بخش دوم نشدیم و در مرحله اول فقط منابع، سقف منابع، احکام و تراز عملیاتی را تقدیم مجلس کردیم بنابراین لایحه در چهارچوب ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه مجلس تنظیم شده است و ما در بخش اول وارد مصارف نشدیم.

وی گفت: برخی دوستان درباره وضعیت اعتباری بخش بهداشت و درمان، بخش کشاورزی، همسان‌سازی بازنشستگان را مطرح کردند که باید بگویم ما به هیچ وجه در این مرحله نمی‌توانستیم که به این موضوعات ورود کنیم یا در مورد مصارف جدولی ارائه کنیم. ما در سقف منابعی که تصویب می‌کنیم حتماً مصارف را با رویکردی که شما در برنامه هفتم تکلیف کردید تنظیم می‌کنیم یعنی ما خود را مقید می دانیم برنامه هفتم مصوب شده از سوی مجلس را عینا در بخش مصارف بودجه ۱۴۰۳ اعمال کنیم . در بخش منابع و بخش احکام تلاش خود را کردیم که این موضوع را اعمال کنیم. نگرانی اصلی همه عزیزان در مورد بازنشستگان و دغدغه ما در زمان تصویب برنامه هفتم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان بود در حالی که ما اصلا وارد تعیین و تکلیف هزینه ها و مصارف نشدیم حتی برای حقوق شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... نیز اعتباری پیشنهاد نکردیم.

منظور ادامه داد: روز گذشته نیز تاکید کردم با توجه به اینکه سقف اعتبارات مورد نیاز برای همسان سازی در مرحله اول را ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند و ما گفته ایم این مبلغ را در مرحله دوم در مصارف حتما تامین خواهیم کرد بنابراین شما نمایندگان عزیز سقف بودجه را تصویب کنید تا در ادامه هرگونه اصلاح لازم را انجام دهیم.

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بحث بازنشستگان که مجدد توضیح دادید باز منوط بر سقف بودجه شد. سازمان برنامه و بودجه به صورت کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده که این بندها در لایحه برنامه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی است؛ بنابر این دولت باید به صورت روشن و کتبی اظهار نظر کند، چرا که اگر به صورت شفاهی ارائه شود شورای نگهبان از ما قبول نمی‌کند.

بعد از اظهارات قالیباف مجددا منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در سرجمع اعتبارات،۵۰ همت را به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص می‌دهیم که هیچ‌گونه ابهامی ندارد و به صورت مکتوب نیز یادداشت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا به رغم قول مساعد منظور برای اختصاص ۵۰ همت به همسان سازی حقوق بازنشستگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی کلیات لایحه بودجه را رد کردند.

بر اساس ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش تقدیم مجلس کند که مرحله اول آن مربوط به احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل کشور شامل سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و اجزای اصلی آنها از جمله مالیـات، حقوق و عوارض گمرکی، درآمد ناشی از فـروش کالا، خـدمات و حقوق مالکانه، منابع حاصل از فروش نفت، گـاز، میعانـات گـازی و فرآورده های نفتی و گازی، منابع حاصل از واگـذاری سـهام، سـهم الشرکه و اموال دولت و واگذاری اوراق مالی اسلامی می شود.

پیش از این در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز، کمیسیون تلفیق برنامه با افزودن بندهای هزینه ساز به لایحه دولت، موجب تحمیل بار مالی شده بود که پس از نامه گلایه آمیز رئیس جمهور به رهبر انقلاب، ایشان به مجلس تأکید کردند که مصوبات مجلس نباید خلااف اصل ۷۵ قانون اساسی و تکلیف مالایطاق برای مسئولان اجرایی باشد.

مجلس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کرد

در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۱ آذرماه - مجلس شورای اسلامی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات این لایحه به تصویب نمایندگان نرسید. کلیات این لایحه با ۹۱ رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید .اعضای کمیسیون تلفیق روز گذشته با ۲۱ رای موافق کلیات لایحه بودجه را تصویب کرده بودند.

محمد باقر قالیباف در واکنش به مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس مسیری که باید طی کنیم این است که دولت ۷ روز فرصت دارد که این اصلاحات را انجام دهد و دو باره به مجلس برگرداند.

رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست با توجه به ضیق وقت اصلاحات این لایحه را زودتر انجام دهد و اظهار داشت: برخی از همکاران حرف از دو دوازدهم می زنند که این به مصلحت کشور نیست ما باید برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ را در سال اول برنامه هفتم،محکم و دقیق تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه اولین سالی است که در اجرایی کردن ماد ه ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه و جلوگیری از عدم تراز و کسری عملیاتی گام بر داشتم،گفت:چون رای گیری تمام شده با این صراحت عرض می کنم این لایحه کسری قابل توجه دارد و در این کسری پیش بینی حقوق بازنشستگان لحاظ نشده است که باید به این لایحه اضافه شود.

قالیباف اضافه کرد: اگر تامین منابع حقوق بازنشستگان را به محل مالیات منوط کنیم، اشکال بدتری به وجود می آید لذا بودجه کار تعاملی دقیق مجلس و دولت است باید کمک کنیم که این کار به درستی انجام شود. وی افزود: مجلس و کمیسیون تلفیق در خدمت دولت است تا بودجه ای تدوین شود که تورم زا نباشد و بتواند در راستای برنامه هفتم عملیاتی شود.

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به مبلغ ۶.۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ ۲.۷۳۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی به مبلغ ۳.۷۴۲ هزار میلیارد تومان است.

منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کرده بود.

لایحه برنامه هفتم توسعه نیز خرداد ماه به مجلس ارائه شد اما بررسی و تصویب آن تا ابتدای آذرماه در مجلس شورای اسلامی به طول انجامید و هنوز ایرادات شورای نگهبان به گزارش کمیسیون برنامه از لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال نشده و این لایحه تعیین تکلیف نشده است.

لایحه بودجه ۱۴۰۳ آخرین لایحه بودجه ای است که مجلس یازدهم آن را در سالی منتهی به انتخابات بررسی می کند و قرار است ۱۱ اسفند ماه، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

کد خبر 815319
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    6 0
    فقط حقوق باز من شستگان تورم زاست، نه اختلاس ۴میلیارد دلاری،ما فقی میمانیم شما و خوش باشین اشکال نداره
  • ایرانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    3 1
    به قول و وعده این دولت اعتمادی نیست؛ اگر مجلسیان حساسیت نباشند همه قرارهارا زیر پا می گذارد.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    5 0
    خودشون هم نمیدونند چیکار کردند نمی دونند منابع چیه مصارف چیه ورزش صبح گاهی دور صندلی ها را عشقه
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 0
    سوال اینجاست که اینبار پول ها به کدامین شرکت چای و خودرو و دارو و پترو و پوشاکی قراره تزریق بشه؟ دیگه امیدی به مجلسیان نیست.
  • US ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 0
    مردم تبدیل شده اند به عروسک‌ های خیمه شب بازی مجلس و دولت
  • بازنشسته IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 0
    ادله موافقان لایحه بودجه جالب وقابل تامل است.بویژه امثال حاج بابابی که سنگ باز نشسته ها را به سینه می زد؟! ولی در بزنگاه آنها قربانی منافع سباسی خود می کند
  • تامین احتماعی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 0
    نزدیک به دچند سال است که افزایش حقوق مستمری بگیران وبازنشستگان تامین اجتماعی وامسالهم در فیلمی که کارگردانش دولت وبازیگرش سازمان تامین اجتماعی است وکارگران بازنشسته تماشای ان هستند این فیلم از ابان ماه هرسال روی پرده میرود وقول وقرارهایی که میدهند از شصت درصد شروع وبه 10 ددرصدو بیست درصد خاتمه میابد تبلی که سازنده اش دولت ونوازنده اش سازمان است صدایش به گوش مردم نمی رسد شدهایم بازیچه فرصت طلب ها که فقط به نفع خودشان مینوازند وهمیشه این دو به دنبال دعوای زرگری پیش مردم این از ان بد میگوید وان از این اخر هم دریک کاسه دست میکنند وبرای هم لقمه میگیرند بیست یا ده درصد روی حقوقها میگذارند سالی بیست بار هربار چهل درصد روی مایحتاج مردم میگذارند معلوم نیست این بازی کی تمام میشود
  • حمید IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    وقتی حقوق 18درصد افزایش پیدا کند ولی تورم حدود 45درصد باشد یعنی قدرت خرید مردم کاهش می یابد و سفره ها کوچکتر می شود. که همه حاصل شکاف عمیقی است که بین حقوق و دستمزد با تورم ایجاد می شود.و هنگامی که تورم کنترل نشود حذف طبقه متوسط رقم می خورد و جامعه فقیر می شود از جامعه فقیر نیز نمیتوان مالیات گرفت نه هم انتظار چرخاندن چرخ تولید را داشت.لذا برای برون رفت از این معضل باید ریشه تورم را شناخت و نرخ بالای کسری بودجه را کاهش داد این ریشه عمدتا همان انبوه ردیف های بی خاصیتی است که توسط افراد ذی نفوذ تحمیل می گردد .افرادی که براحتی از پرداخت مالیات فرار می کنند و از نابسامانیهای اقتصادی بهره وافر می برند