تیمی متشکل از نخبگان ایرانی موفق شده‌اند در رقابت‌های بین‌المللی هوش مصنوعی در کشور امارات مدال طلای بخش بازاریابی و تبلیغات را از آن خود کنند.

پهپاد هوشمند ایرانی

همشهری آنلاین، زهرا خلجی: این تیم جوان و نخبه با حضور عضو هیأت‌علمی جوان دانشگاه تهران و دبیر و نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری کشور در واقع طرحی نوآورانه با عنوان «گردشگری ورزشی هوشمند به کمک پرندگان بازاریاب» برای مدیریت رویدادهای ورزشی و معرفی مقاصد گردشگری ارائه کرده‌اند. ایده آنها در حقیقت تلفیقی از علوم و فناوری‌های هوافضا، گردشگری و هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید.

پهپادی برای مشاهده زنده رویدادها

«سامان کیوان‌نیا»، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری و یکی از اعضای تیم قهرمان مسابقات دبی در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات طرح گردشگری ورزشی هوشمند به کمک پرندگان بازاریاب، گفت: «ایده اولیه این طرح در حقیقت برای برداشتن موانع و محدودیت‌های دیدن رقابت‌های زنده یا جاذبه‌های گردشگری در شهرها و یا حتی سایر کشورها بود. ما برای کنار زدن این محدودیت‌ها وارد فاز گردشگری هوشمند شدیم تا به این ترتیب بتوانیم برای مدیریت رویدادهای بین‌المللی ورزشی، یک کار جدید ارائه دهیم. در این مسیر دوستان‌مان در رشته‌های هوافضا و فیزیک، پهپادی طراحی کردند که به‌صورت هوشمند از شهر یا کشورهای دیگر قابل کنترل است.»

تماشای زنده مسابقات به کمک هوش مصنوعی

یک عینک واقعیت مجازی با قابلیت فناوری واقعیت افزوده، داده‌های ارسال شده این پهپاد را تکمیل می‌کند. با قابلیت واقعیت افزوده، حس‌های شنوایی، بینایی و حتی لامسه نیز حین تماشای یک رویداد ورزشی زنده درگیر می‌شود. کیوان‌نیا با بیان اینکه این طرح هنوز در مرحله اولیه است و به مرحله صنعتی‌سازی‌ نرسیده است، گفت: «هدف نهایی این طرح که در مراحل آزمایشی هم عملی شده است، ارسال پهپاد به یک شهر همراه با یک نفر برای کنترل است تا هرکسی بتواند یک رویداد را به‌طور زنده با تمام وجود ببیند. ارسال آن به یک کشور دیگر هم منوط به حضور فردی برای کنترل پهپاد کاملا عملی است. همه این روش‌ها در آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.»

بازار هدف کجاست؟

اگرچه هنوز این پکیج به مرحله فروش نرسیده است اما بازار هدف آن می‌تواند آژانس‌های گردشگری، استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌های پخش زنده رقابت‌های ورزشی و رویدادهای گردشگری باشد. کیوان‌نیا درباره روند دریافت مجوز برای این پکیج گفت: «برای شرکت در رقابت هوش مصنوعی باید از نهادهای مربوط به هوافضا مجوز می‌گرفتیم. یکی از امتیازهایی که باعث شد مدال طلای مسابقات را دریافت کنیم داشتن همین مجوز بود. علاوه بر مجوز، ایده این محققان طبق معیارهای داوری از نظر نوآوری، کاربردی-عملی‌سازی، ماهیت طرح، مقرون به‌صرفه‌بودن، تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرصت‌های بازار، مورد ارزیابی و نمره‌دهی هیأت داوران جشنواره قرار گرفت.

نیاز به اینترنت پرسرعت

فرایند ارسال داده از پهپاد به عینک واقعیت مجازی و تماشای یک رویداد با واقعیت افزوده نیاز به اینترنت پرسرعت دارد. کیوان نیا در این‌باره گفت: «برای استفاده از این پکیج سرعت کم اینترنت می‌تواند علاوه بر محدودیت، در ارسال داده‌ها هم تداخل ایجاد کند. برای استفاده حداکثر از فناوری واقعیت افزوده، سرعت اینترنت در منطقه مورد استفاده باید در نقطه مطلوبی باشد.»

بیشتر بخوانید:

قهرمانی بین 21 کشور

ایرانی‌ها پرنده هوشمند طلایی به هوا می‌فرستند

رقابت‌های هوش مصنوعی دبی از 16تا 18آذر در ۸ بخش انرژی، پزشکی، فناوری اطلاعات، هوافضا، شیمی، فیزیک، بازاریابی و تبلیغات و هنر برگزار شد و تیم ایرانی موفق شد در حوزه بازاریابی و تبلیغات با تکیه بر هوش مصنوعی مقام اول آن را به‌دست بیاورد. در این مسابقات 21کشور ازجمله ایران، آلمان، کرواسی، رومانی، کره‌جنوبی، سنگاپور، انگلستان، اندونزی، چین، لهستان با بیش از 150ایده و طرح شرکت داشتند. دکتر رضا حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری (گروه گردشگری ورزشی و سلامت) دانشگاه تهران، امیرحسین پاینده، سامان کیوان‌نیا و مصطفی رفتاری دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران، امیر ارغوان دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز و نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری و امیرحسین لطفی دانشجوی رشته فیزیک از اعضای این گروه بودند.

کد خبر 815130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha