چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

گود شهرزاد برای بسیاری از چهره‌های مطرح فوتبال و اهالی جنوب تهران یادآور تمرین‌های فوتبال، مسابقات دوستانه، حضور بازیکنان تیم ملی و تماشای بازی تیم‌های محلی است.

گود شهرزاد

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد: گود شهرزاد، برای پیشکسوتان ورزش و نوجوانان و جوانان دیروز، یادآور روزهایی است که همراه با بچه محل‌های خود به این زمین فوتبال می‌رفتند تا مسابقه‌ای پر هیجان را با نشستن روی سکوهای سیمانی آن تماشا کنند. گود شهرزاد بیش از یک دهه رها شده و به محلی آسیب‌زا تبدیل شده بود. معتادان در آن پرسه می‌زدند و خانواده‌ها بیم آن داشتند که فرزندانشان گذرشان به این گود بیفتد. احیای گود شهرزاد توسط شهرداری منطقه ۱۵، خبری خوش برای اهالی کیانشهر و مناطق همجوار است. آنها امیدوارند تا این زمین فرسوده و رها شده، جانی دوباره بگیرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

گود شهرزاد، روزگاری نه چندان دور میزبان جوانانی بود که خیلی زود به چهره‌های مطرح فوتبال تبدیل شدند. جوانان بسیاری در دهه ۷۰، ۶۰ و حتی دهه‌های قبل‌تر از آن در این زمین پا به توپ شدند. علی پروین، مهدی مهدوی کیا، رضا شاهرودی، امیر قلعه‌نویی، مهدی فنونی‌زاده، مهدی پاشازاده، علی اکبریان، ضیاء عربشاهی، مهدی مهدوی کیا و مجید نامجو مطلق فقط نام چند بازیکن مطرح و شناخته شده کشور است که در این زمین تمرین کرده و مسابقه داده‌اند.

آنطور که نصرالله حدادی می‌گوید، گود شهرزداد آن زمان بیرون از تهران و محدوده شهری بوده و از زمین‌های خاکی و مورد علاقه فوتبال دوستان بوده‌است: «گود شهرزاد جزء زمین‌های خاکی جنوب شهر بود. در آن محدوده، بعد از میدان غار تا میدان شوش زمین‌های خاکی زیادی بود که برخی مانند گود شهرزاد به دلیل برگزاری مسابقات از بقیه شهرت بیشتری داشت. البته در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۴۹ زمین‌های خاکی و بدون صاحب زیادی بود که برای تخلیه بار از آنها استفاده می‌شد. برخی از زمین‌ها هم مانند گود شهرزاد به دلیل علاقه جوانان به ورزش و تلاش برخی چهره‌های محلی و پیشکسوتان فوتبال، کم کم به محل بازی و تمرین تبدیل شد و البته حضور چهره‌های فوتبالی آن روزها هم در شهرت این زمین‌ها بی‌تاثیر نبود.»

بزرگانی که خاک گود شهرزاد را خوردند

علی جاوید، محمد قهرمان، محمد محقق، اود صادقی، قاسم آقایی، تیمور فلاحی چند تن از بزرگانی بودند که خاک شهرزاد را خوردند تا این زمین خاکی به محلی برای تمرین و برگزاری مسابقه‌های فوتبال تبدیل شود. گود شهرزاد ۳ زمین بازی داشت و تیم‌های محلی می‌توانستند با گرفتن نوبت و طبق زمانبندی تعیین شده در این زمین‌ها مسابقه دهند. بسیاری از بازیکنان پیشکسوت دوره حرفه‌ای خود را از این زمین آغاز کردند و افراد بسیاری از جمله صادق ورمزیار هم که نوجوانی خود را با رفتن به این گود و تماشای مسابقات به یاد می‌آورد، معتقدند حضور در این گود فوتبالی و آشنایی با مربیان و چهره‌های فوتبالی علاقه آنها را به فوتبال بیشتر کرد. نوجوانانی که راه فوتبال را پیش گرفتند، بعدها به عنوان بازیکنان تاثیرگذار در همین زمین ورزشی با تیم‌های محلی و کشوری مسابقه دادند.

گود شهرزاد؛ زمین محبوب فوتبال‌های جنوب شهر

داوری در گود شهرزاد

سوت زدن در زمین گود شهرزاد، خاطره‌ای به یاد ماندنی برای «علی خسروی» داور پیشکسوت فوتبال از روزهایی است که بازیکن‌های مشهور در این زمین پا به توپ می‌شدند. او می‌گوید: «در زمین گود شهرزاد فوتبالیست‌های خیلی مشهوری بازی می‌کردند. به یاد دارم سال ۱۳۶۴ و زمانی که ۲۵ سالم بود داوری فوتبال یکی از مسابقات را در این زمین بر عهده داشتم. تیم محلی گود شهرزاد با تیمی که مهمان بود بازی می‌کرد. در تیم مهمان بازیکن‌هایی که آن موقع مطرح بودند مانند سعید تهمتن، شاهپور علی‌عباسی و فنونی زاده حضور داشتند. دروازه‌بان تیم مهمان هم وحید قلیچ بود. دور تا دور سکوها جمعیتی حدود ۴ تا ۵ هزار نفر نشسته بود و تیم مورد نظر خودشان را تشویق می‌کردند.»

خسروی می‌افزاید: «من آن زمان جوان بودم و راستش از اینکه باید برای بازیکن‌هایی که سن و سالشان از من بزرگتر بود سوت می‌زدم کمی خجالت می‌کشیدم. تورج ایازپور و ابراهیم جهانبخش موسوی، هم کمک داور بودند. مسابقه دوستانه اما بسیار پرهیجان بود که بخش اصلی آن هم به حضور تماشاچیانی برمی‌گشت که اغلب محلی و ساکن همان محدوده بودند. نتیجه این بازی دوستانه هم یک بر یک تمام شد.»

گود شهرزاد بیش از یک دهه رها و به محلی برای تجمع معتادان و افرادبی‌خانمان تبدیل شده‌ بود به طوری که خانواده‌ها حتی اجازه نمی‌دادند فرزندانشان پا به آن محل بگذارند. اهالی محله بروجردی بارها از این موضوع شاکی بودند که با تاریک شدن هوا از ترس معتادانی که در این زمین بودند نمی‌توانند از کنار این زمین رد شوند. حضور معتادان در این زمین چندین بار آتش‌سوزی‌هایی را رقم زده بود و موجب شکایت اهالی شده بود. اکنون بعد از یک دهه رها شدن، بازسازی و احیای زمین فوتبال گود شهرزاد، خبری خوش برای اهالی و فوتبال‌دوستان منطقه ۱۵ است.

گود شهرزاد؛ زمین محبوب فوتبال‌های جنوب شهر

«علی خسروی» که چندین سال قبل مدیریت ورزش شهرداری منطقه ۱۵ را برعهده داشت می‌گوید: «صحبت بازسازی و احیای گود شهرزاد چندین سال پیش مطرح شده بود. سال‌های ۸۸ و ۸۹ چند بار تلاش کردیم تا این زمین ورزشی احیا شود. حتی طرحی هم برای راه اندازی ایستگاه‌های ورزشی و بدنسازی، جانمایی میز شطرنج و .. داشتیم، اما مشکلاتی پیش‌رو بود و باید بدون صاحب بودن زمین قطعی می‌شد. آنطور که شنیده‌ام اکنون قرار است زمین توسط شهرداری منطقه ۱۵ احیا شود و این خبری خوب برای فوتبال دوستان قدیمی و جوانان علاقه مند به ورزش است.»

احیای دوباره زمین فوتبال

به گفته «محمد شیری» شهردار منطقه ۱۵ تهران، احیای زمین فوتبال شهدای هفت تیر(گود شهرزاد) آغاز شده و فضایی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربعی بی‌دفاع شهری به زمین فوتبال تبدیل خواهد شد. او می‌گوید: «در ۱۰ سال گذشته زمین گود شهرزاد به دلیل رهاسازی به محلی برای دپو خاک و نخاله و تجمع معتادان متجاهر تبدیل شده بود که با پیگیری‌های انجام شده احیا و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. همزمان با آغاز دهه مبارک فجر نیز قرار است مسابقات فوتبال پیشکسوتان در این زمین آغاز ‌شود.»

خبر احیای دوباره زمین گود شهرزاد بار دیگر خاطرات شیرین صبح‌های جمعه و تماشای فوتبال را برای نوجوانان دهه ۷۰ زنده کرده است،؛ خاطره روزهایی که خسته اما پرانرژی، پا به توپ می‌شدند یا برای نوبت بازی در یک زمین ساعت‌ها منتظر می‌ماندند. اکنون اهالی محل و ورزش دوستان، امیدوارند که باز هم بتوانند روی سکوهای این زمین ورزشی بنشینند و تیم‌های محبوب و خود را تشویق کنند.

گود شهرزاد؛ زمین محبوب فوتبال‌های جنوب شهر

کد خبر 814148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha