آنقدر اما و اگر لابه‌لای تبصره‌های قانونی قرار دادند تا اینکه ساخت‌وساز سیر نزولی گرفت و از رونق افتاد. به‌عبارت دیگر، قفل بزرگی روی ساخت‌وساز در تهران زده شد به‌نحوی که نه شهروندان و نه سرمایه‌گذاران میل و رغبتی برای ورود به این موضوع نداشتند تا جایی که قیمت مسکن در تهران را تحت‌تأثیر قرار داد.

نوسازس

همشهری-زینب زینال زاده: آنها افزایش قیمت مسکن را هم گردن نگرفتند. پرونده‌ها در کمیسیون ماده۵ تلنبار و تعیین تکلیف آنها هر روز به ‌روز دیگر موکول شد تا اینکه عمر مدیریتشان به اتمام رسید و جز خاطره ناکارآمدی چیزی در ذهن شهروندان حک نشد.

مدیریت شهری در دوره ششم خط بطلانی روی این سیاست و رویکرد کشید و با تسهیل و تسریع فرایند صدور پروانه، گام اول را در راستای بازکردن قفل ساخت‌وسازها برداشت و در گام‌های بعدی هم رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده۵، تهیه و تدوین طرح‌های موضوعی و موضعی و حتی پیگیری طرحTOD را در دستور کار قرار داد؛ به‌نحوی که امروز شاهد هستیم در نقاطی چون کن که شهروندان اجازه ساخت‌وساز نداشتند، دست به‌کار شده و طبق مصوبات شورای‌عالی معماری و شهرسازی و شورای شهر تهران و قوانین شهرسازی، در حال دریافت مجوز برای ساخت‌وساز هستند.

این اقدامات به مذاق عده‌ای خوش نیامد اما شهردار تهران آب پاکی را روی دست منتقدان فرصت‌طلب ریخت و در دفاع از عملکرد مدیریت شهری گفت: «امروز کمیسیون ماده۵ به اهرم تحول کالبدی شهر تبدیل شده است، اما نه برای برج‌سازان! بلکه برای محلات نفرآباد، اسلام‌آباد، کن، گلابدره و ده‌ونک. ما ده‌ها طرح موضعی را بررسی کردیم. عده‌ای اما ظاهرا ناراحت هستند که چرا فرصتی برای نوسازی خانه‌های تقریبا مخروبه شهروندان محلات فراهم شده است. ما سمت مردم هستیم و تمام این‌ها برای این است که سمت افراد متمول نیستیم.»

براساس همین گفته‌های شهردار پایتخت، نگاهی به اقدامات شهرداری تهران در راستای مطالبه شهروندان برای نوسازی خانه‌ها و ایجاد تحول در پایتخت خواهیم داشت.

عمارتی با نماد بی‌عدالتی
ساخت با تراکم ۳طبقه، ضوابط و قانون مربوط به محدوده تاریخی و زیارتی است؛ قانونی که مدیران دوره قبل با استناد به آن برای ساکنان محدوده پیرامونی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) سفت و سخت گرفتند و اجازه ساخت در تراکم بیش از ۳طبقه ندادند، اما افراد خاص را مبرا از این قانون کردند و مجوز عمارت ۸طبقه ۳۲واحدی دادند؛ عمارت سفیدی که چون لکه سیاهی در کارنامه مدیران دوره گذشته ثبت شد و شهرداری تهران در دوره ششم برای جبران این بی‌عدالتی تلاش کرد تا طرح موضعی فضاهای پیرامونی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) در کمیسیون ماده۵ تصویب شود؛ اقدامی که به موجب آن یک طبقه تشویقی و تسهیلات بانکی و... برای شهروندان پیش‌بینی شد و شهروندان ابراز رضایتمندی کردند.

بازآفرینی محله نفرآباد
محله نفرآباد حدود ۱۳هکتار مساحت دارد و همجواری آن با حرم عبدالعظیم حسنی(ع) محدودیت‌هایی در حوزه ساخت‌وساز برای ساکنان ایجاد کرده بود؛ محله‌ای که سال‌ها فریز شده بود و هیچ ساخت‌وسازی‌ در آن صورت نمی‌گرفت، باز هم با پیگیری‌های مدیریت شهری در کمیسیون ماده۵ طرح بازآفرینی محله تصویب شد. علاوه بر مسکن‌سازی‌ و عملیاتی‌شدن پروژه‌های شهرداری تهران در این محله، مجوز ساخت در ارتفاع ۱۴متر و تراکم ۴طبقه برای املاک ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر داده شد.

ساخت‌وساز قانونی در گلابدره

گلابدره، محله‌ای ‌در شمال شرقی پایتخت است که در پهنه R۲۱۲ (ساخت ۳طبقه در سطح اشغال ۴۰درصد) قرار دارد. علاوه بر این بخش زیادی از املاک این محدوده سند ندارد و به همین دلیل ساخت‌وساز در آن محدود شده بود. البته خواص از این امر مستثنی بودند و در برخی از نقاط بناهای ۱۰طبقه قد علم کرده‌اند؛ ساختمان‌هایی که همواره باعث گلایه و نارضایتی شهروندان بوده و هست.

در دوره ششم مدیریت شهری برای استیفای حقوق سکنه و با توجه به اینکه حدود ۳۸هکتار از محله گلابدره بافت فرسوده است، موضوع، در کمیسیون ماده۵ مطرح و طرح موضعی (طرحی که هم از نظر زمانی و هم از نظر مکانی با محدودیت همراه بوده است و شامل طراحی توسعه جدید شهر با تجدیدنظر در طرح‌های توسعه قبلی یا بهسازی مناطقی از شهر یا ترکیبی از اینها خواهد بود.) محله پس از یک دهه تصویب شد. براساس این طرح مالکان املاک ریزدانه می‌توانند درصورت تجمیع، از تراکم تشویقی استفاده کنند. همچنین املاکی که فاقد سند هستند هم می‌توانند برای دریافت پروانه اقدام کنند که در نهایت پس از رفع مشکل سند، پایان کار به شهروندان داده می‌شود.

عملیاتی‌شدن تی‌اودی

تی‌اودی، طرح و رویکردی مبتنی بر توسعه حمل‌ونقل همگانی است. مدیران شهری پیشین همواره از این طرح سخن گفتند اما هرگز شهروندان شاهد عملیاتی‌شدن آن نبودند و اقدامات به مطالعات خلاصه شد. تسهیل عبور و مرور شهروندان اولویت شهرداری تهران است و ازاین‌رو با بازنگری در طرح تفصیلی محله عباس‌آباد و تصویب آن در کمیسیون ماده۵ زمینه را برای عملیاتی‌شدن طرح تی‌اودی فراهم کرد. همچنین براساس مصوبه کمیسیون ماده۵ در راستای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، مطالعات در سایر مناطق هم شروع شده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

متفاوت‌شدن چهره کن

ساخت‌وساز در محله کن به بهانه وجود باغ‌ها و صیانت از آنها فریز شده و سکونت در خانه‌های فرسوده کیفیت زندگی شهروندان را به حداقل رسانده بود. تخریب و نوسازی مطالبه چندین‌ساله اهالی بود که مدیران شهری در ادوار گذشته توجهی به این موضوع نداشتند اما شهرداری تهران به این خواسته اهالی لبیک گفت و مطالبه مردم را در کمیسیون ماده۵ پیگیری کرد و در نهایت طرح «بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن» تصویب شد. در این طرح موضوع صیانت از باغ‌های کن هم لحاظ شده ‌و مجوز ساخت ۴طبقه در گذر ۶متری و تجمیع در ۱۵۰مترمربع و ساخت ۵طبقه در گذر ۸متر و تجمیع ۳۰۰مترمربع داده می‌شود؛ طرحی که گره چندین‌ساله زندگی اهالی را باز کرد و رضایت شهروندان را درپی داشت.

کد خبر 813323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha