وزارت امور خارجه انگلیس امروز با صدور بیانیه‌ای حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را محکوم کرد و با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارتباط ایران با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه، مدعی شد که مسئولیت این حملات بر عهده ایران است.

انگليس

به گزارش همشهری آنلاین، در این بیانیه ادعایی که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد،‌ آمده است: بریتانیا حملات شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم می کند. همانطور که پیشتر گفته‌ایم، ایران مدت‌هاست که از شبه‌نظامیان حوثی حمایت نظامی و سیاسی کرده است و مسئولیت اقدامات گروه‌های نیابتی‌ و شرکای خود را بر عهده دارد.

این بیانیه می‌افزاید: این آب‌ها مسیرهای حیاتی برای تجارت جهانی هستند و حوادثی از این دست اهمیت حضور نیروی دریایی سلطنتی در منطقه را نشان می‌دهد.

در بیانیه یادشده با اشاره به تصمیم انگلیس برای اعزام دومین ناو نیروی دریایی سلطنتی این کشور به خلیج فارس ادعا شده است این کشور از طریق مشارکت در ائتلاف موسوم به «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی» (IMSC) و «نیروهای دریایی ترکیبی» (CMF) که از سوی ایالات متحده فرماندهی می‌شود، به تضمین ایمنی کشتیرانی در منطقه متعهد است.

نیروهای مسلح یمن دیروز در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح یمن پس از رد پیام‌های هشدارآمیز از سوی دو کشتی «یونیتی اکسپلورر» و «شماره ۹» علیه آنها در تنگه باب المندب عملیات نظامی انجام دادند.

طبق این بیانیه، کشتی اول هدف موشک نیروی دریایی و کشتی دوم هدف پهپاد نیروی دریایی یمن قرار گرفت. این بیانیه افزوده است: عملیات هدف گیری پس از آن انجام شد که دو کشتی پیام‌های هشدار نیروهای دریایی یمن را رد کردند.

نیروهای دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که به عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف نشود، ادامه خواهند داد.

نیروهای مسلح یمن پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هر کشتی اسرائیلی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.

اما ادعای انگلیس درباره نقش تهران در این تحولات درحالیست که جمهوری اسلامی ایران ادعای دخالت در تحولات فلسطین را رد و تاکید کرده است که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. این‌ها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند.‌

کد خبر 813124
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 6
    داعش مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل مسئولیت انفجار تروریستی فیلیپین را برعهده گرفت.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      بابائی بجای این فرمایشات وشعارها بزنید ناو انگلیس رو بفرستین زیر آب خسته نمیشی اینقد فقط شغار میدی؟
    • US ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      خودت میفهمی چی میگی؟!
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 8
    حملات ارتش اسرائیل وارتش آمریکا به غزه شبیه به اقدام نازی‌هاست
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 10
    آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و با کمک مالی برخی کشورهای عربی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 2011 تاکنون داعش وحشی را وارد سوریه، عراق، افغانستان، یمن، لیبی و منطقه خاورمیانه وارد کرده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 5
    دولت آمریکا شریک اسرائیل در نسل کشی‌های غزه است. ارتش آمریکا شریک اسرائیل در نسل کشی‌های غزه است. رفتار آمریکا در قبال فلسطین، عامل انفجار در منطقه می‌شود آمریکا جنایتکار به بهانه مقابله حماس به همراه اسرائیل جنایتکار، مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام می کند شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 6
    عناصر القاعده و داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش هنوز در افغانستان فعال هستند
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 5
    کاش کشورهای جنوبی و شمالی خلیج فارس اندازه کفش یمنی ها وجود و غیرت و شرف داشتن
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    6 6
    نیروهای نگلیسی از سال 2001 تاکنون در منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    6 5
    نیروهای نگلیسی از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 2
    نیروهای نگلیسی از سال 2011 تاکنون در سوریه چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    6 2
    نیروهای نگلیسی از سال 2015 تاکنون در یمن چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 3
    نیروهای نگلیسی از سال 2021 تاکنون در اوکراین چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    7 3
    انگلیس جنایتکار از سال 1918 تاکنون شریک جرم جنایت های صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین بوده است.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 5
    در پاسخ به مجری بی ادب شبکه ANT TV تلویزیونی ماهواره ای در جمهوری آذربایجان باکو جنایتکار سگ دست نشانده جو بایدن، اردوغان و نتانیاهو/ حامیان اصلی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی را بشناسید 1 - آمریکا 2 - کشورهای اروپایی 3 - عربستان سعودی 4 - امارات 5 - ترکیه 6 - اسرائیل 7 - ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا 8 - سازمان های بین المللی هم با حامیان اصلی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی همه جانبه همکاری می کنند.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 2
    آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش از هزاران بار در افغانستان مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند. آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش ازهزاران بار در عراق مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 2
    آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش از هزاران بار در افغانستان مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند. آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش ازهزاران بار در عراق مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 2
    آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش از هزاران بار در یمن مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند. آمریکا جنایتکار و ۳ کشور اروپایی جنایتکار بیش از هزاران بار در جنگ اوکراین، روسیه و غزه مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 2
    و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار در جنگ تحمیلی هشت ساله، تسلیحات رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور را تامین می کردند. و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار در جنگ سوریه، تسلیحات همه گروه های تروریستی را تامین می کردند و هنوز هم تامین می کنند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 2
    و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار در جنگ یمن، تسلیحات ائتلاف متجاوز سعودی را تامین می کردند و هنوز هم تامین می کنند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 2
    و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار تسلیحات اوکراین را تامین می کنند. و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار به همراه آمریکا جنایتکار تسلیحات رژیم کودک کش صهیونیستی را تامین می کنند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    و این در حالی است که ۳ کشور اروپایی جنایتکار شریک جرم جنایت های اسرائیل و آمریکا در فلسطین، غزه، لنبان و سوریه بودن و هنوز هم هستند.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 2
    بیش از 178 شهید در حملات امروز صهیونیست‌ها به غزه / بیش از ۶۱۵۰ کودک و ۴ هزار زن در بین شهدای غزه سوال اینجاست که پس ۳ کشور اروپایی جنایتکار مانند انگلیس، فرانسه، آلمان سگ دست نشانده آمریکا کجا هستند هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی اسرائیل و آمریکا نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 2
    و این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا جنایتکار خودش رئیس کل همه گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است. وزارت خارجه آمریکا جنایتکار خودش حامی اصلی مالی گروهک تروریستی انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است. اسرائیل از سال 2011 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار به تروریست ها در سوریه سلاح و حقوق می دهد و همچنان نیز ادامه می دهد. اسرائیل و متحدانش از سال 2011 تاکنون تسلیحات همه گروه های تروریستی را در سوریه، عراق، منطقه و جهان تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 2
    سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات انگلیس است. سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات رژیم صهیونیستی است.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 2
    سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات آمریکا است. سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات رژیم صهیونیستی است.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 1
    آمریکایی ها جنایتکار سال 1945 تاکنون به اسم دفاع از حقوق بشر در سراسر منطقه خاورمیانه وجهان جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست اقدامات تروریستی می زنند. آمریکایی ها جنایتکار سال 2001 تاکنون به اسم مبارزه با تروریسم، القاعده و طالبان حقوق بشر در سراسر منطقه خاورمیانه وجهان جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست اقدامات تروریستی می زنند. آمریکایی ها جنایتکار سال 2011 تاکنون به اسم مبارزه با تروریسم، القاعده و داعش حقوق بشر در سراسر منطقه خاورمیانه وجهان جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست اقدامات تروریستی می زنند.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 1
    تعداد شهدای غزه به 17207 نفر رسید سوال اینجاست که پس 3 کشور اروپایی جنایتکار کجا هستند هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی اسرائیل و آمریکا نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟ دبیرکل سازمان ملل اگر نمی‌تواند جلوی نسل کشی و جنایات صهیونیست‌ها، آمریکا، غرب و مزدورانشان را بگیرد، باید استعفا بدهد. رئیسی شورای امنیت سازمان ملل اگر نمی‌تواند جلوی نسل کشی و جنایات صهیونیست‌ها، آمریکا، غرب و مزدورانشان را بگیرد، باید استعفا بدهد. رئیسی شورای حقوق بشر سازمان ملل اگر نمی‌تواند جلوی نسل کشی و جنایات صهیونیست‌ها، آمریکا، غرب و مزدورانشان را بگیرد، باید استعفا بدهد.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    ما دیگر به مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین نیاز نداریم و فقط در برابر مقابله دخالت، مداخله گری، اهانت، خیانت، تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش بمب اتمی نیاز داریم به آمریکا جنایتکار اعتماد نداریم/آنان آشکارا از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می‌کنند و همچنان نیز ادامه می دهند. به اروپا جنایتکار اعتماد نداریم/آنان آشکارا از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می‌کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    از سال 1357 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است. از سال 1357 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست اروپا جنایتکار در کار است. از سال 1357 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی جنایتکار در کار است. از سال 1357 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست اسرائیل جنایتکار در کار است. از سال 1357 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست گروهک تروریستی منافقین جنایتکار در کار است. از سال 1389 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست گروهی تروریستی داعش جنایتکار در کار است. عربستان سعودی حامی اصلی مالی همه گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    حضور نظامی انگلیس در خاک عراق، نقض حاکمیت عراق است. حضور نظامی انگلیس در خاک لیبی، نقض حاکمیت لیبی است. حضور نظامی انگلیس در خاک سوریه، نقض حاکمیت سوریه است. حضور نظامی انگلیس در خاک یمن، نقض حاکمیت یمن است
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    نیویورک‌تایمز: راکت حماس به یک پایگاه هسته‌ای اسرائیل برخورد کرد روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده راکتی که احتمالاً توسط گروه حماس شلیک شده به یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل برخورد کرده است.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    کشتار اسرائیل در غزه، در تمام قوانین بین‌المللی معادل نسل‌کشی است که جنایات اخیر اسرائیل در غزه در تمام ابعاد بین‌المللی معادل نسل‌کشی است که باید طبق همین قوانین مجازات شود. که به علت حملات نیرو‌های مقاومت و شکست عملیاتی رژیم صهیونیستی، ۷۰ درصد از نظامیان صهیونیست از شمال نوار غزه خارج شدند. خروج از نوار غزه با آتش‌بس آغاز شد و پس از حملات نیرو‌های مقاومت، در دو روز گذشته شدت گرفته است. این فرمانده قسام اضافه کرد: عملیات زمینی صهیونیست‌ها در جنوب نوار غزه متمرکز است و همزمان، قدرت مانور محدودی در شمال دارند.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    انگلیس که مسئول جنایت در تمام دنیاست چی؟!!!
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    بنده از حمله به یک کشتی اسرائیلی دیگر در نزدیکی یمن استقبال می کنم
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    درود بر شما مردم آزاده در سراسر جهان که همه روزه با برگزاری راهپیمایی‌، تنفر و انزجارخود را از آمریکا و رژیم سفاک صهیونیستی اعلام می‌دارید. تنها راه توقف این خونریزی‌ها این است که با اقدامات نامتقارن مردمی نسبت به مراکز و دیپلمات‌های صهیونیست و آمریکایی درکشورهایتان‌، آمریکا را مجبور به ترک حمایت از این رژیم وحشی خون‌آشام ‌نمایید.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    امروز مقاومت و پایداری ۷۵ ساله ملت فلسطین به ثمر نشسته و بیداری جهانی را به دنبال خود داشته است. ملت‌ها از شرق تا غرب عالم به محکوم‌‌سازی جنایات ددمنشانه این رژیم کودک‌کش روی آورده‌اند.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    رژیم جنایتکار صهیونیستی در ۷ هفته بیشتر از ۲۰ سال جنگ ویتنام و ۶ سال جنگ جهانی دوم در غزه روزنامه‌نگار کشته است! در ویتنام ۶۳ روزنامه‌نگار توسط هر دو طرف کشته شدند و در جنگ جهانی دوم ۶۹ نفر توسط همه طرف‌ها کشته شدند و در حملات ددمنشانه اخیر خون‌آشامان صهیونیست به غزه به تنهائی ۷۰ نفر!
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    چند روزقبل من شاهد عرضه و حراج محصولات غیرضروری مثل غذای آماده کودک (نه شیرخشک) شرکت صهیونیستی نستله در چند فروشگاه زنجیره‌ای بودم. این کار در یک واحدکسب در گوشه‌ای از شهر صورت نمی‌گیرد بلکه در چنین فروشگاه‌های بزرگی انجام می‌شود. در روزهای که هر روز شاهدصحنه‌های جگرسوز جنازه‌های پاره پاره کودکان فلسطینی هستیم دیدن چنین مسائلی در داخل کشور خیلی ناراحت‌کننده است. نهادهای ناظر چه می‌کنند؟
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    برت مک گورک هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور غرب آسیا و شمال آفریقا مصاحبه کرده و گفته است روزهای قبل از ۷ اکتبر، ما درگیر گفت‌وگوهای فشرده با عربستان سعودی و اسرائیل درباره چشم‌انداز عادی‌‌سازی بین آنها بودیم، از طرفی هم در گفت‌وگو با فلسطینی‌ها درباره یک بسته، توافق به عمل آمده بود. معلوم می‌شود اهمیت کار حماس در عملیات 7 اکتبر در این است که خواب شیطانی آمریکایی‌ها برای آینده منطقه را به‌طور کل برهم زده است. طبیعی است که اشرار عالم عصبانی باشند.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    ایام سالگرد شهادت شهید شهریاری نخبه انقلابی هسته‌ای توسط رژیم سفاک و خون‌ریز صهیونیستی را گرامی می‌داریم و بر روح پرفتوح این عزیز سفر کرده درود و سلام می‌فرستیم. لعن و نفرین ابدی بر قاتلان تمامی شهدای ترور.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم، گفته است‌، نتانیاهو در جنگ غزه شکست خورده و صلاحیت رهبری دولت را ندارد.یک چنین شخص مفلوکی که در داخل رژیم صهیونیستی هم کسی قبولش ندارد قطعا ماندنی نیست و باید هرچه زودتر غزل خداحافظی را بخواند. بیهوده نیست که این‌گونه بی‌محابا جنایت می‌کند و البته صهیونیست‌ها را نیز به کشتن می‌دهد.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    در جنگ غزه فقط این حماس نبود که پیروز شد. واقعیت این است که تمامی اسلام‌گرایان در جهان به پیروزی رسیدند. مطمئن باشید پیروزی حماس مانند پیروزی ما در جنگ تحمیلی حوادث بزرگی را در آینده رقم خواهد زد. ان‌شاءالله
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    خدا را سپاس می‌گوییم که امروز دولت انقلابی یمن از ثمره خون مقدس شهدا و مقاومت، به یکی از قدرت‌های مطرح و نقش‌آفرین منطقه و وحشت صهیونیست‌ها و اربابانشان تبدیل شده است.
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    ‏عکسی از یک کشتی توقیف شده توسط یمنی‌ها در فضای مجازی پخش شده که یک یمنی را در حال کشیدن قلیان بر روی عرشه آن نشان می‌دهد. عرضم این است که اگر قبلا می‌گفتیم به زودی یمنی‌ها روی کشتی اسرائیلی قلیان خواهند کشید، سوژه خنده خلق‌الله می‌شدیم. پس وقتی آینده‌ نزدیک می‌تواند تا این حد شگفت‌انگیز و متفاوت باشد چرا به گشایش‌ بزرگ جهانی وعده داده شده یعنی ظهور امیدوار نباشیم؟
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 1
    بهترین گزینه و بهترین پاسخ در برابر مقابله تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و اسرائیل و مزدورانشان 100درصد فقط ساخت بمب اتمی است و هم واجب است.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    حملات ارتش اسرائیل جنایتکار به غزه جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب رژیم کودک کش صهیونیستی جنایتکار و هم سران بی ادب آمریکا جنایتکار درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    اسرائیل، آمریکا، انگلیس و اروپا کشتار زنان، کودکان و نوزادان را متوقف کنند.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    آمریکای جنایتکار مدعی حقوق بشر است از سال 1945 تاکنون در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان جنایت می کند، آدم می کشد و هم دست به اقدامات تروریستی می زند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    اردن از سال 2011 تاکنون پایگاه آمریکا، اروپا، داعش و سایه گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش شده است.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    آمریکا جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون به بهانه مقابله حماس به همراه اسرائیل جنایتکار و برخی کشورهای اروپایی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار متأسفانه که مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام می کند و همچنان نیز ادامه می دهد شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    انگلیسی ها برای پیوستن به داعش از کانادا وارد ترکیه می شوند. هر هفته 100 تروریست از ترکیه برای پیوستن به داعش وارد سوریه می‌شوند.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    آمریکایی ها دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند از آمریکایی ها می خواهیم دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند.
  • بابائی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    انگلیس جنایتکار یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا، انگلیس، فرانسه،آلمان، ناتو، امارات، ترکیه، اسرائیل، عربستان و مزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    آمریکایی ها سال هاست که با حمایت از ظالمان در کشورهای اسلامی شریک دزدها و جنایتکاران بوده اند و هنگامی که درماندهاند، به این جنایات اعتراف می کنند، اما این اعترافات و قطعنامه ها نفاق آلود و دیرهنگام است. آمریکا دشمن تاریخی مردم ایران است/ جامعه بین المللی 9 سال ایستاد و بمباران مردم یمن را تماشا کرد/ آمریکا در جنایت جنگی یمن، همدست عربستان است. آمریکا همراه با چند کشور دیگر ازسال 2001 تاکنون ازتروریسم برای تغییرحکومت ها استفاده می کند. آمریکا به همراه اروپا ازتامین کنندگان اصلی تسلیحات ائتلاف متجاوزسعودی درجنگ یمن بوده است.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    همه گروه های تروریستی آموزش دیده عربستان هستند گروه های تروریستی منطقه آموزش دیده مدارس تحت حمایت مالی عربستان سعودی هستند.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند اروپا در جنگ تحمیلی 8 ساله شریک جرم جنایات رژیم صدام دیکتاتور بوده است. اروپا به همراه آمریکا و با کمک مالی کشورهای عربی در جنگ تحمیلی 8 سال انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، تسلیحات و سلاح شیمیایی صدام را تامین کرده است.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    تلفات طوفان «ایان» در آمریکا به بیش از ۱۰۰ نفر رسید/ آقای جو بایدن! دهانت را ببند و به مشکلات مردم آمریکا رسیدگی کن
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    نیروهای تروریست آمریکایی همچنان و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در حال سرقت نفت سوریه هستند.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
  • بابائی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 1
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک کش صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکایی‌ها ۴۸ تانکر دیگر از نفت سوریه را غارت کردند منابع سوری از سرقت ۴۸ تانکر نفت سوریه توسط نیرو‌های تروریستی آمریکا در این کشور خبر دادند.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش از سال 1359 تاکنون در اقلیم کردستان عراق فعالیت می کنند پس چگونه و چطور آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار ادعای مبارزه با تروریسم، القاعده و داعش را دارند. حضور نیروهای خارجی به سرکردگی آمریکا در عراق متاسفانه حضور تروریست ها هم درعراق و هم منطقه افزایش یافته است چرا؟ تروریست های کومله مورد حمایت آمریکا و متحدانش از سال 1359 تاکنون در اقلیم کردستان عراق چه غلطی می کنند؟ مهسا بهانه بود، آشوبگران مورد حمایت آمریکا و متحدانش به دنبال تجزیه ایران بودند بنده از همان روز اول در رسانه ها اعلام کردم که آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی و اسرائیل در اغتشاشات اخیر در کشور نقش دارند و دست داشتند ادعای آمریکا جنایتکار و هم اروپا جنایتکار مبارزه با تروریسم، القاعده و داعش در عراق، لیبی، سوریه و منطقه خاورمیانه 100 درصد فقط دروغ بوده است. اروپایی ها جنایتکار از سال 2011 تاکنون برای پیوستن به داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش از ترکیه وارد سوریه و عراق می شوند.
  • بابائی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    باید جنایت انگلیس و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکا جنایتکار 82 درصد نفت سوریه را غارت می‌کند آمریکا جنایتکار دست از غارت منابع ملی سوریه بردارد.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مردم ایران خواستار غرامت 95 میلیارد دلاری از آمریکا شد در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکایی ها جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند. اروپایی ها جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند. صهیونیست ها جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکا جنایتکار از سال 1945 تاکنون به همراه اروپا جنایتکار بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیا است. مردم جهان سال‌هاست چهره بی‌نقاب حقوق‌بشرِ آمریکایی را مشاهده کردند.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    بایدن مسئول طراحی های اغتشاشات اخیر است پروژه آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل همراه با چند کشور دیگر در ناآرامی های اخیر کشور شکست خورده است. باید جنایت مدعیان حقوق بشر را به دنیا معرفی کنیم انگلیسی ها برای پیوستن به داعش از کانادا وارد ترکیه می شوند همکاری انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان اغتشاشگران مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی و اسرائیل از یک سال پیش خود را آماده کرده بودند و این در حالی است که کانادا جنایتکار از سال 1357 تاکنون به همراه اروپا جنایتکار؛ گروهک تروریستی ضد انقلاب و گروهک تروریستی منافقین را پناه داده است چرا؟
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کسانی که با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، و حمایت آمریکا و متحدانش در حوادث اخیر در کشور دست به اقدامات تروریستی زنند و مرتکب جنایات علیه بشریت شدند و باید بدون محاکمه اعدام شوند. اغتشاشگران مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی و اسرائیل از یک سال پیش خود را آماده کرده بودند مقصران اصلی آشوب در زاهدان چه کسانی هستند؟ گروه های تروریستی مورد حمایت اروپا و متحدانش!
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    امروز کشورهای که سنگ حقوق بشر را بر سینه می زنند خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و آمریکا در صدر آنها قرار دارد. هزار و ۴۰۰ سال قبل اعلامیه حقوق بشر به همه انسان ها اعلام شد و جبهه استکبار پس از جنایات پس از جنگ جهانی دوم یک منشور خود ساخته را به عنوان قانون حقوق بشر به تصویب رساندند اما امروز کشورهای که سنگ حقوق بشر را بر سنیه می زنند خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند. حکومت جنایتکار آمریکا با جنایات گسترده خویش ضدبشری ترین حکومت جهان بوده و نماد اصلی نقض حقوق بشر جهانی محسوب می شود. دشمنان به بهانه های واهی به هر نقطه ای از جهان حمله می کنند و دیوانه وار از رژیم جنایتکار سعودی حمایت تسلیحاتی می کنند و مردم بی دفاع و مظلوم کشوری مانند یمن را کشتار می کنند. حقوق بشر آمریکایی را باید در زندان ابوغریب و یمن و سوریه و دیگر نقاط مشاهد کرد و جنایت این رژیم جنایتکار را رسوا کرد و روزی خواهد رسید که اسلام به عنوان حافظ حقوق بشر به ویژه مظلومان بر دنبا حکومت خواهد کرد.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    بایدن مسئول طراحی های اغتشاشات اخیر است بین بایدن و ترامپ هیچ تفاوتی وجود ندارد چون به خاطر که هر دو سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی هستند. اعتراضات اخیر در ایران 100 درصد فقط کار آمریکا و متحدانش بوده است.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    همکاری انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان انگلیسی ها برای پیوستن به داعش از کانادا وارد ترکیه می شوند. آمریکایی‌ها دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند از آمریکایی ها می خواهیم دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    انگلیس ازسال 2015 تاکنون شریک جرم جنایات و حشیانه، وحشی گری وغیرانسانی ائتلاف متجاوز سعودی درجنگ یمن است. نیروهای تروریست انگلیسی به همراه ائتلاف متجاوز سعودی به علت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت درجنگ یمن باید در دادگاه لاهه محاکمه شوند.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    انگلیس به همراه اروپا و آمریکا در اعتراضات و ناآرامی های اخیر ایران نقش دارد و دست داشته است؟!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    بمباران شدید مردم غزه در این مدت 60 روز توسط رژیم کودک کش صهیونیستی با حمایت و پشتیبانی همه جانبه آمریکا و غرب بسیار ناراحت کننده است.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    انگلیس جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات آمریکا از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد/ انگلیس جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات اروپا از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد/ انگلیس جنایتکار اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات اسرائیل از سال 2011 تاکنون در سوریه سکوت نمی‌کرد.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان،‌ فرانسه و ایتالیا شریک جرم جنایات رژیم تروریست صهیونیستی در فلسطین و نوارغزه و سوریه و لبنان هستند.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    انگلیس جنایتکار از سال 1357 تاکنون گروهک تروریستی ضد انقلاب را پناه داده است چرا؟ انگلیس جنایتکار از سال 1360 تاکنون گروهک تروریستی منافقین را پناه داده است چرا؟
  • بابائی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آمریکا، کشورهای غربی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان همه جانبه حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • بابائی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    که انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر در جنگ تحمیلی هشت ساله شریک جرم جنایت های رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور بوده است.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    صهیونیست ها جنایتکار با حمایت و پشتیبانی انگلیس جنایت می کنند، آدم مش کشند و هم مردم غزه را بمباران و قتل عام می کنند.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    و این در حالی است که انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1332 تاکنون در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. از سال 1918 تاکنون در هر جای دنیا منطقه و جهان جنایتی رخ می دهد دست انگلیس جنایتکار در کار است.
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    هرکسی در برابر جنایت صهیونیست‌ها جنایتکار و آمریکایی ها جنایتکار و مزدورانشان سکوت کند دستش به خون مردم غزه آغشته است.
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    واکنش حماس و جهاد اسلامی به مداخله انگلیس در جنگ غزه جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین تصمیم انگلیس برای حمایت مستقیم از تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و انجام پروازهای جاسوسی بر فراز این منطقه را محکوم کرده…
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    هر کشتی حامی اسرائیلی‌ها را هدف می‌گیریم تمام کشتی‌هایی که از کشتی‌های اسرائیلی حمایت کنند مورد حمله قرار می‌گیرند.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ۲۰:۰۷۱۳ آذر ۱۴۰۲/ سوال من از دولت نامردان انگلیس اینه که مسول کشتار مردم در اقصا نهاد دنیا و غزه کیست مسول کشتار کودکان و غیر نظامیان کیست . مگر نه این که شما و آمریکا وفرانسه آلمان دارید موشک و ...به اسرائیل غاصب می دهید
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ۲۰:۰۷۱۳ آذر ۱۴۰۲/ شما وقتی تاوان خون 9 میلیون ایرانی بی گناه رو دادی بعد بیا سخنرانی کن، اصلا ما میزنیم به بدترین شکل هم با شما برخورد می‌کنیم، شما تو آسیا چه غلطی میکنید
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    اعزام نماینده آمریکا به منطقه در سایه حملات ارتش یمن به کشتی‌های صهیونیستی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن فرستاده ویژه خود در امور کشور‌های خلیج فارس را برای حفاظت از آنچه «امنیت دریای سرخ عنوان شده» به منطقه می‌فرستد. وزارت امورخارجه آمریکا به دنبال حمله ارتش ملی یمن به کشتی رژیم صهیونیستی، بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن فرستاده ویژه خود در امور کشور‌های خلیج فارس را برای حفاظت از آنچه "امنیت دریای سرخ عنوان شده" به منطقه می‌فرستد. وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: فرستاده ویژه خود در امور یمن این هفته به برای هماهنگی در خصوص حفاظت از امنیت دریایی دریای سرخ به خلیج [فارس]سفر می‌کند. براساس گزارش وزارت امورخارجه آمریکا، در سفر تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس بر ضرورت کنترل جنگ میان اسرائیل و حماس تأکید خواهد شد.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    هدف از جنگ غزه اخراج فلسطینی‌ها به شبه‌جزیره سیناست هدف رژیم صهیونیستی از حمله به غزه اخراج ساکنان این باریکه به شبه‌جزیره سینا در مصر است.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵/ دست از جنایت در فلسطین بردارید، حمله ها خاتمه می یابد.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    لعنت خدا بر شما باد ابلیس چند ناو در خلیج فارس دارید شیطان بزرگ امریکا چند تا نکند مثل 28 مرداد کوتا بکنید امنیت خلیج فارس به عهده کشورهای خلیج فارس است جهودها اشتباه میکنند با شما در سرزمین ابی و خاکی رفت امد میکنند لعنت به شما هرات و بحرین از ما جدا و بجایش جهود را بر مسلمانان مسلط کردین
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    انصارالله: عملیات نظامی در دریای سرخ تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که عملیات نظامی نیروهای یمنی در دریای سرخ و دریای مکران تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است.