مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

ارتباط زیاد کودک با فضای مجازی از دغدغه های والدین امروزی است. اینکه کودک ساعت ها وقت خود را در چنین فضایی سپری می کند و با تماشای انیمیشن یا بازی سرگرم می شود بی آنکه تحرکی کند.

فضای مجازی

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:اما قسمت تلخ ماجرا زمانی است که او با ورود به سایت های نامناسب و دیدن صحنه های مستهجن روبرو شود. اینجاست که پدر و مادر دستپاچه می شود که الان باید چه کار کند؟ دکتر پروانه صفایی مقدم، مشاور کودک و نوجوان در این باره می گوید: «طبق تحقیقات به دست آمده تماشای صحنه های نامناسب در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. بر اساس این آمار پسران در گروه سنی ۱۴ تا ۱۷ سال بیشترین جستجوی محتوای نامناسب، در فضای مجازی را به خود اختصاص می دهند. دیدن صحنه های مستهجن باعث می شود کودک یا نوجوان درک اشتباهی از هنجارهای جنسی پیدا کند. این امر به بلوغ زودرس آنها کمک می کند. پدر و مادرها باید بدانند شاید دفعات اول کودک به دلیل کنجکاوی سراغ چنین صحنه هایی برود. بنابراین پدر و مادر به محض آگاه شدن باید او را از این کار بازدارند. البته نه با تنبیه و خشونت. آگاه سازی کودک به نوع رابطه پدر و مادر و فرزند برمی گردد. هر چه ارتباط قوی تر باشد قطعا کودک زودتر از این مهلکه رها می شود.»

تنبیه کردن راه حل خوبی نیست

بعضی از والدین وقتی متوجه می شوند فرزندشان واردی سایت های نامناسب شده، دست پاچه می شوند و آرامش خود را از دست می دهند. ممکن است کودک خود را هم تنبیه یا محروم کنند. دکتر صفایی مقدم توصیه می کند: «به جای قیل و قال، از فرزند خود بخواهید چرا سراغ چنین چیزی رفته است. با آرامش رفتار کنید تا او همه حقایق را بیان کند. بپرسید آیا کسی به او یاد داده این صحنه ها را تماشا کند یا علتی وجود داشته است؟ بعد از شنیدن صحبت های او اقدامات امنیتی را انجام دهید. نظارت خود را به فضای مجازی بیشتر کنید. مادری که تبلت را به دست فرزند خود داده و مشغول امور خانه یا تلفن صحبت کردن با دیگران است قاعدتا نظارتی بر رفتار فرزند خود ندارد. مادر وقتی می بیند فرزندش آرام و ساکت نشسته و تبلت به دست مشغول تماشای چیزی باید کنجکاو شود. بی دقتی پدر و مادر باعث رخداد چنین فاجعه ای می شود.»و اما نکته آخر اینکه پدر و مادرهای امروزی باید با فناوری های جدید آشنا شوند تا بتوانند در صورت مواجه شدن با مشکل آن را به موقع برطرف کنند.

کد خبر 812965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha