در پی انتشار گزارش فساد در حوزه واردات چای در برخی رسانه‌ها، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بازرسی ویژه رئیس‌جمهور

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها خبری در فضای رسانه‌ای و محافل عمومی منتشر شده مبنی بر اینکه دستگاه قضایی فسادی را در حوزه واردات چای کشف کرده که به اندازه نصف طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره است و برای تعدادی از مدیران متخلف هم در این زمینه پرونده تشکیل شده؛ اما واقعیت این است که هم این خبر تازگی ندارد و هم کاشف آن دولت بوده که پیش از همه با آن برخورد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، این روزها شاید بسیاری از مردم با خبری درباره «کشف فسادی به اندازه نصف طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره و انحصارگرایی در تخصیص ارز برای واردات چای» مواجه شده باشند که حکایت از آن دارد برخی مدیران دولتی هم به‌خاطر آن به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند؛ خبری که چندان هم تازگی نداشته و نخستین بار شامگاه جمعه ۱۸ فروردین ماه امسال در رسانه ملی مطرح شد و واکنش‌های زیادی را در فضای عمومی جامعه و شبکه‌های مجازی برانگیخت.

ماجرا هم از این قرار بود که یک شرکت خاص ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای گرفته اما بخشی از ارزها را در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته و برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن هم اصلاً هیچ کالایی وارد نشده است؛ بر اساس اسناد موجود، شرکت مذکور از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ مجموعاً معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار تأمین شده برای ماشین آلات و مابقی برای واردات چای بوده اما این ارز را در بازار آزاد به‌ مبالغ بالاتری فروخته است!

برای بسیاری این سؤال به وجود آمده بود که آیا واقعاً چنین تخلفی رخ داده و اگر صحت دارد، دولت به‌عنوان خط مقدم مواجهه با موضوع که اتفاقاً مبارزه با فساد یکی از اصلی‌ترین شعارهایش هست و برای این کار نماینده ویژه‌ای هم از سوی رئیس‌جمهور تعیین شده، چه اقدامی برای برخورد با این رانت‌خواری کرده است؟

اما واقعیت این است که خبرنگار ایرنا در فروردین ماه که این خبر منتشر شده بود، بلافاصله به سراغ رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی رفت و کم و کیف ماجرا را از او جویا شد و حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن درویشیان» نیز توضیح داده بود که اساساً کشف و برخورد با این فساد ارزی از درون دولت و با دستور معاون اول رئیس‌جمهور آغاز و ورود به موقع بازرسی ویژه ریاست جمهوری به پرونده، موجب جلوگیری از تداوم پرداخت ارز نیمایی به شرکت مذکور و ارجاع آن به مرجع قضایی شده و در حال رسیدگی است.

او مبارزه جدی و قاطع با فساد را از اولویت‌های مهمی دانست که همه‌ بخش‌های دولت مردمی به آن اهتمام دارند و با بیان اینکه در اجرای قانون و برخورد با تخلفات با کسی تعارف نداریم، گفت که آنچه رخ داد، مربوط به مقطع خاصی بوده که با وجود فعالیت قریب یکصد شرکت تولیدی و بازرگانی به امر واردات چای، عددی قابل توجه و بیش از حد نیاز ارز نیمایی برای واردات به یک شرکت خاص تخصیص داده شد و بازرسی ویژه ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات به محض اطلاع از این موضوع به این پرونده ورود کرده و اقدامات و مکاتبات لازم را با وزارت جهاد، بانک مرکزی و گمرک برای کسب اطلاعات انجام دادند و مانع تداوم این روند شدند.

درویشیان در ادامه توضیح داد که «بخشی از این ارز در گذشته به این شرکت پرداخت شده که همان رقم هم نباید پرداخت می‌شد و در مواردی هم شرکت تعهداتی داشته اما در موعد مقرر به آن عمل نکرده که سازمان تعزیرات موضوع را در دست بررسی دارد و برخورد لازم و قانونی انجام خواهد گرفت».

«محمدرضا یزدی» دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در توضیح این پرونده گفته بود که تخلف پرداخت انحصاری ارز به یک نشان تجاری خاص در سال ۹۷ صورت گرفته و به دنبال برخی اطلاعات واصله از جمله نامه جمعی از فعالان صنعت چای به معاون اول رئیس‌جمهور، دکتر مخبر ضمن دستور به توقف فوری روند ناصحیح، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و بازرسی ریاست جمهوری را موظف کرد با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.

او با تأکید بر برخورد جدی و بدون اغماض دولت سیزدهم با اشخاصی که در همه حوزه‌های مرتبط با تجارت خارجی و واردات، با وجود دریافت ارز کالا وارد نکرده یا بیش اظهاری داشته‌اند، این نکته را متذکر شده بود که «با ورود به‌موقع دولت جلوی این کار گرفته و فرد متخلف ممنوع‌الخروج و برخی اموالش مصادره‌ شده و پرونده‌اش نیز به دستگاه قضایی رفته است».

نگاهی به مواضع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد برخورد دولت او با مفاسد ریشه در روزهای پیش از حضورش در پاستور دارد که البته با پوشیدن ردای ریاست جمهوری و سکانداری قوه مجریه، شدت بیشتری گرفت. آیت‌الله رئیسی در ایام انتخابات ۱۴۰۰ همواره تأکید داشت در صورت کسب رأی اعتماد مردم برای تصدی دولت، «گشت ارشاد مدیران» را برای نظارت بر عمکرد دولتمردان و دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از تخلفات و مفاسد اداری راه‌اندازی می‌کند؛ وعده‌ای که با ریاست جمهوری او تحقق یافت و ثمرات زیادی نیز در پی داشته است.

بررسی پرونده مذکور نشان می‌دهد که اولاً سازوکار گشت ارشاد مدیران دقیقاً همین بوده که مردم به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، بازرسی ویژه ریاست جمهوری و مرکز ارتباطات مردمی دولت به‌عنوان سه نهاد مهم نظارتی گزارش بدهند و این مجموعه‌ها با بررسی و پیگیری موضوع، با فوریت و بدون اغماض با هرگونه تخلف، فساد و رانت‌خواری برخورد کنند و دوم آنکه برخورد با تخلف رخ داده نیز از درون دولت آغاز شده و وزارت اطلاعات به‌عنوان ضابط پرونده گزارش خود را به مراجع ذیصلاح فرستاده و پس از بررسی اتقان و مستندات و تکمیل پرونده، برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال شده است.

رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه استیضاح «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر وقت صنعت، تجارت و معدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، همکاران خود را مدیرانی توصیف کرد که با شاخصه ضدیت با فساد و مافیا انتخاب شده‌اند و تأکید کرد: خط قرمز دولت سیزدهم رانت، مافیا و ویژه‌خواری است و به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مسأله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش از آن نخواهیم گذشت.

متن اطلاعیه بازرسی ویژه رئیس‌جمهور

در پی انتشار گزارش فساد در حوزه واردات چای در برخی رسانه‌ها، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور با اشاره به کشف موضوع به وسیله نهادهای نظارتی درون دولت تأکید کرد: در این دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و بر خلاف برخی ادوار گذشته که در درون دولت برای مفسدان حاشیه امن ایجاد و از برخورد با آن‌ها جلوگیری می‌شد، در این دولت و مشخصا در پرونده مذکور، دولت هم فساد را کشف کرده و هم دولت مدیران مربوطه را نیز تا بالاترین سطوح برکنار کرده و پرونده انحراف ارزی را برای رسیدگی و صدور حکم در اختیار دستگاه قضایی داده است.

به گزارش ایسنا، متن اطلاعیه به این شرح است:

۱. ریشه تخلف و فساد ارزی یک شرکت مطرح در زمینه واردات چای به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد.
۲. در دولت کنونی به دنبال ارسال گزارش به معاون اول رئیس جمهور، دکتر مخبر بلافاصله دستور پیگیری موضوع را صادر کرد.
۳.متعاقب این دستور و بر مبنای رویکرد مبارزه بدون ملاحظه با فساد در دولت مردمی، موضوع در دستور کار نهادهای نظارتی درون دولت قرار گرفت. ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، با همکاری بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی وزارت اطلاعات، ابعاد فساد را شناسایی و پرونده برای برخورد با متخلفان و با اولویت برگشت ارز در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته و دو گزارش نیز در همین رابطه از سوی دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست محترم و معاون اول محترم قوه قضاییه منعکس شده است.
۴.روند طی شده در این پرونده نمونه ای از عمل به وعده دولت در مبارزه با فساد است. در این دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و بر خلاف برخی ادوار گذشته که در درون دولت برای مفسدان حاشیه امن ایجاد و از برخورد با آنها جلوگیری می‌شد، در این دولت و مشخصا در پرونده مذکور، دولت هم فساد را کشف کرده و هم دولت مدیران مربوطه را نیز تا بالاترین سطوح برکنار کرده و پرونده انحراف ارزی را برای رسیدگی و صدور حکم در اختیار دستگاه قضایی داده است.
۵. باعنایت به عزم دولت و قوه قضاییه در امر مبارزه با فساد قطعا پرونده ارسال شده به دستگاه قضایی مورد رسیدگی دقیق قرار گرفته و با عوامل آن بر اساس قانون برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

بازرسی ویژه رییس جمهور
۱۲ آذر ۱۴۰۲

کد خبر 812721
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    21 0
    باباکشوروبه غارت.میبرندفقط.اختلاس.دزدی.
  • ایرانی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    4 20
    درود بر سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • Borzoo NO ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    11 0
    نگران نباشید. ارز نیمایی اگر تبدیل به ارز شناور شده و یک لیوان آب روی آن هم خورده شده یک چیز پیش پا افتاده است. زیرا نه فرقی بحال مردم میکند و نه عاملان آن معرفی خواهند شد
  • داریوش IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 4
    سلام و خدا قوت آیا مشخص است که پول مردم که در صرافی کریپتولند مانده کی عودت داده می‌شود با تشکر و سپاس از قوه قضائیه .
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    22 1
    خسارت مردم و جامعه از جنبه روانی و.. چگونه جبران میشود .واحد نظارتی درون سازمانی کجا بودند
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    27 0
    حال چطور میشودمگر اب از اب تکان میخورد اگر روز اول جلو رانت ویژخواری گرفته میشد تخم مرغ دوذ شتر دوذ نمیشد
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    35 0
    چای دبش مال کدوم یکی از مسولان ...ویا وابسته به کدام ارکان ... می‌باشد ...
  • ح.پ IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    18 0
    این قدر تعریف از خود نکنید این مملکت اگر رانت و اختلاس نبود وضعیت اقتصادی مردم ایران از تمام کشورهای اطراف بهتر بود راستی اختلاس فولاد مبارکه به کجا کشید ؟ چرا نماینده های مردمی از اوضاع مالی این وزارتخانه گزارشی به ملت نمیدهند ؟ شاید ......؟
  • ایرانی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    10 2
    وقتی با شهرام جزایری هیچ برخوردی نکردند مملکت رفت به سمت دزدی مسئولان و وابستگان دیگه کاری نمیشه کرد بیچاره مردم فقر سرزمین ثروت ایران
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 0
    دولتمردان اگر رلست میگویند داروندارشرکت مذکور ومدیران متخاف رامصادره کنه تاعبرتی بشه برای بقیه .
  • منصور IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 0
    این شرکت خاص که خوردن بلده چرا می ترسین ازش اسم ببرید. شریکانش چه کسانی هستند..چرا می ترسین
  • وطن دوست IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    4 0
    ... این مبلغ به این زیادی را چرا صرف واردات گوشت قرمز یا دارو نکردید . چای که کشور مازاد بر مصرف دارد و انقدر واجب نیست ...
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    2 0
    به نام خدا نامه کلیشه شده در خبر مربوط به ۱۲ آذر ۴۰۲ است، اگر اظهارات حضرات در مبارزه با فساد ارزی واقعی است نامه ی مربوط به فروردین را نشان بدهند. آیا این دور جدیدی از سیاست است؟
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    21 0
    برای بالا کشیدن ۴میلیارد دلار هم ارز وهم بودجه هست اما برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی نه بودجه هست و نه ارز اگر این ۴میلیارد دلار به بانک مرکزی برنگردد و عاملان در ملا عام محاکمه نشوند بدانید شراکتی در کار است و این شخص عادی نیست و دستی از ....در کار است
  • مهدی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    13 0
    یه نفر به تنهایی نمیتونه اختلاس به این بزرگی داشته باشه قطعن مقامات دستشان درد نکنه....
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    10 0
    بنده خدا مرادبیک هم باشرف تر بود ازبعضیا
  • صافی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    5 0
    ولا همشون میدونن وهیچ خط قرمزی وجودنداره هرکی میتونه دزدی میکنه
  • افشین IE ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 0
    اصلا چرا واردات چای؟
    • علی ایرانی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      1 0
      احسنت