یک فوق تخصص آلرژی می‌گوید: ما نمی‌گوییم رژیم غذایی ازسوی بیمار مبتلا به آلرژی جدی گرفته نشود، ولی مواد غذاییِ اصلی نباید از رژیم فرد مبتلا حذف شود.

آلرژی غذایی

به گزارش همشهری‌ آنلاین، بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی از این مساله گلایه دارند که پزشکشان یک لیست بلندبالای غذایی به آنها داده و دستور داده که از رژیم غذایی روزانه حذف شود تا آلرژی کنترل شود. اما بسیاری از متخصصان آلرژی می‌گویند حذف مواد غذایی اصلی یا محدودیت شدید غذایی بیماران مبتلا به آلرژی ضرورتی ندارد. چراکه می‌تواند آنان را دچار سوءتغذیه کند.

دکتر سیدعلیرضا مهدویانی، فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی در این رابطه می‌گوید: ما نمی‌گوییم رژیم غذایی ازسوی بیماران مبتلا به آلرژی جدی گرفته نشود، ولی مواد غذایی اصلی نباید از رژیم فردِ مبتلا به آلرژی حذف شود.

این فوق تخصص آلرژی می‌گوید: قبل از هر توضیحی باید این نکته را بدانیم که بیماری‌های آلرژیک انواع دارند و همه افراد، همه آلرژی ها را با هم ندارند و همه هم آلرژی غذایی ندارند. تشخیص این نکته ازسوی پزشک مهم است.

او با بیان این که بیش‌فعالی یا افزایش حساسیت در هر ارگان بدن که اتفاق بیفتد، ما در آن ارگان یا سیستم با همان نوع آلرژی روبرو می‌شویم؛ یعنی اگر بیش‌فعالی یا افزایش حساسیت در سیستم تنفسی اتفاق بیفتد، می‌شود آسم، آلرژی بینی و یا ریمیت آلرژیک یا همان آلرژی بهاره. اگر افزایش حساسیت درپوست اتفاق بیفتد می‌شود کهیر و اگزما. و اگر افزایش حساسیت در گوارش فرد اتفاق بیفتد، می‌شود آلرژی غذایی.

دکتر مهدویانی می‌گوید: اتفاقی که الان دارد رخ می‌دهد، این است که وقتی یک بیمار مبتلا به آلرژی به متخصص مراجعه می‌کند، آنقدر توسط بعضی از همکاران پزشک تحت اجتناب‌های غذایی قرار می‌گیرد که بیمار گاهی دچار سوءتغذیه می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی تاکید می‌کند: ما نمی‌گوییم رژیم غذایی ازسوی بیمار مبتلا به آلرژی جدی گرفته نشود، ولی مواد غذاییِ اصلی نباید از رژیم فرد مبتلا حذف شود. مثلا به بیمار آلرژیک مبتلا می‌گوییم شما آلرژی غذایی نداری و او می‌پرسد "یعنی می‌توانم فست‌فود و سس و فلفل و ... بخورم؟" اینها در حیطه آلرژی نیست؛ اینها مواد تحریک‌کننده است که هر فردی – نه فقط مبتلایان آلرژی - اینها را بخورد، ممکن است دچار تحریک‌، سرفه و ... شود.

دکتر مهدویانی می‌گوید: وقتی ما می‌گوییم آلرژی غذایی نداری، یعنی نسبت به مواد غذایی اصلی مثل شیر، گندم، تخم مرغ، برنج و ماهی حساسیت نداری. این به این معنا نیست که شما آزاد هستید که سس و مواد افزودنی و نگه‌دارنده و ... بخورید.

این فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به اینکه آیا پرهیز غذایی زنان باردار می‌تواند منجر به این شود که کودکی که به دنیا می‌آید، مبتلا به آلرژی نشود؟، توضیح می‌دهد: هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که با اطمینان بگوییم نخوردن این یا آن خوراکی می‌تواند باعث کاهش آلرژی در کودکی شود که قرار است به دنیا بیاید. البته این اطلاعات متغیر است. ممکن است مثلا در یک مقاله پزشکی تاکید شود که نخوردن بادام زمینی باعث کاهش آلرژی در کودکی می‌شود که به دنیا خواهد آمد اما همان طور که گفتم، متغیر است و قطعیت ندارد.

آلرژی را چگونه درمان کنیم؟ | نسخه‌های اشتباه بلای جان مبتلایان به آلرژی | پرهیز غذایی را کنار بگذاریم؟

این ایمونولوژیست تاکید می‌کند: افراد مبتلا به آلرژی لازم است که با پزشک خود مشورت کنند و البته از آن طرف هم بی‌جهت تحت رژیم‌های اجتنابی از غذاهای اصلی قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 812647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    قابل توجه : همسر بنده بعلت بیماری ریوی تحت درمان یک فوق تخصص ریه قرار گرفت در طول سه سال درمان !!!!!!!!! حتی یکبار این پزشک خانم فوق تخصص ریه احتمال داشتن آلرژی در همسرم اشاره ای نکرد ، تا اینکه همسرم بعلت حمله آلرژی در حین خواب فوت نمود !!!!!!