آمازون قصد دارد که پرتاب موشک خود را به اسپیس ایکس بسپارد. هرچند ایلان ماسک درباره جف بزوس و شرکت بلواوریجین شوخی می‌کند، اما همکاری‌ دو رقیب تجاری در دنیای پرتاب موشک، امری عادی است.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، آماوزن پرتاب ماهواره خود را به رقیب اصلی خود اسپیس ایکس، شرکت ایلان ماسک می‌سپارد. این شرکت قراردادی با اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره‌های اینترنتی بسته است، در حالی که جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، خود صاحب شرکت تکنولوژی فضایی بلواوریجین است.

در حالی که ماسک و بزوس به طور علنی با یکدیگر رقیبند و سابقه رقابت آشکار در رسانه‌های اجتماعی را دارند، همکاریشان با هم غیرعادی نیست. برخی از ماهواره‌های آمازون در آینده، روی نیو گلن، موشک بزرگ شرکت بلوراوریجین سوار خواهند شد، اما آماده شدن این موشک سال‌ها است به تعویق افتاده و زودترین زمان ممکن برای اولین عرضه آن، احتمالا سال آینده خواهد بود.

آمازون اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای برای پرتاب ماهواره‌های خود در سه پرتاب با فالکون ۹ اسپیس ایکس امضا کرده که انتظار می‌رود اجرای آن اواسط ۲۰۲۵ آغاز شود. آمازون در حال ساخت مجموعه‌ای متشکل از هزاران ماهواره اینترنتی تحت عنوان پروژه کویپر است که قرار است سراسر سیاره را با یک شبکه ارتباطی پوشش دهد. این پروژه با پروژه استارلینک اسپیس ایکس که در حال حاضر ۵۰۰۰ ماهواره در مدار دارد، رقابت خواهد کرد.

شرکت آماوزن فعلا از رقیب خود جا مانده است. این شرکت در حال حاضر دو ماهواره دارد که در ماه اکتبر با موشک ساخته شده توسط یونایتد لانچ الیانس، سرمایه‌گذاری مشترک لاکهید مارتین و بویینگ، پرتاب شدند. آمازون آوریل ۲۰۲۲ با امضای قراردادی به ارزش میلیاردها دلار برای پرتاب ماهواره‌های کویپر روی ۷۷ موشک ساخته شده توسط بلو اوریجین و همچنین یوال‌ای و شرکت اروپایی آرین اسپیس، خبرساز شد.

قرادادهای اولیه، موجب شکایت سهامداران شد. این شکایت ماه آگوست توسط صندوق بازنشستگی کلیولند بیکرز و تیمستر ارائه شد و مدعی است که مدیران آمازون عمدا ابتدایی‌ترین سطح از مسئولیت امانتداری خود را زیر پا گذاشته‌اند. چطور؟ با چشم‌پوشی از گزینه پرتاب ماهواره‌های کویپر با موشک‌های اسپیس ایکس که یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های پرتاب است.

یکی از سخنگویان آمازون در آن زمان گفت: «ادعاهای مطرح‌شده در این شکایت کاملاً بی‌اساس است و ما آن را در روند دادرسی قانونی نشان خواهیم داد.»

بیشتر بخوانید:

آمازون در بیانیه خود که درباره قرارداد اخیر منتشر کرده می‌گوید که قرارداد قبلی «ظرفیت کافی برای پرتاب اکثر ماهواره‌های ما را فراهم می‌کند و پرتاب‌های اضافی با اسپیس ایکس نیز ظرفیت بیشتری برای پشتیبانی از برنامه استقرار ماهواره‌های ما در مدار ارائه می‌کند.»

صرف نظر از اینکه چه شرکتی پرتاب را انجام دهد، ابتدا آمازون باید ماوهواره‌ها را بسازد و آماده کند. آمازون چند ماه پیش اعلام کرد که نمونه‌های اولیه ماهواره‌ها کاملا موفق بودند. این شرکت در نظر دار تا اواخر ۲۰۲۴ آزمایش‌های بتا را آغاز کند.

کد خبر 812252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha