ارم بزرگ‌ترین و تنها باغ ‌وحش تهران با انواع حیوانات بومی و غیربومی متنوع است. باغ ‌وحش ارم سال‌۱۳۶۹با هدف حفظ و نگهداری از گونه‌های حیوانی و آموزش مردم در زمینه حفظ تنوع زیستی راه‌اندازی شده است.

ارم

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: بیش از ۳۰۰ گونه حیوان از نقاط مختلف جهان، ازجمله حیوانات خانگی و نادر در مجموعه باغ‌وحش ارم زندگی می‌کنند. تنوع گونه‌های جانوری از یک طرف و وسعت و امکانات این باغ ‌وحش، آن را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.

از مجمع‌الوحوش تا باغ‌ وحش ارم

نخستین قدم‌ها برای تشکیل باغ‌وحش ارم که با عنوان باغ وحش تهران نیز شناخته می‌شود، به دوران قاجار برمی‌گردد. همه ‌چیز از آشنایی ایرانیان با باغ وحش در سفرهای آنها به اروپا شروع شد. نخستین باغ وحش ایرانی با نام مجمع‌الوحوش شناخته می‌شد. اما بعدها مجموعه ارم در سال۱۳۵۳توسط سرمایه‌داری به نام علی رحیم خرم تاسیس شد. ابتدا این مکان به‌خاطر نام سازنده آن خرم بود اما در سال۱۳۵۸نام آن به ارم تغییر پیدا کرد. باغ‌وحش خصوصی تهران هم سال۱۳۳۲روبه‌روی پارک ملت در خیابان ولی‌عصر(عج) فعالیت خود را آغاز کرد اما به‌دلیل وجود آلودگی، تردد زیاد خودروها و مزاحمت برای ساکنان منطقه، در سال‌۱۳۶۶به‌کلی تعطیل و در نهایت سال۱۳۶۹این باغ وحش به مکان فعلی در مجموعه ارم منتقل شد. سال۱۳۹۲هم باغ ‌وحش ارم موفق به دریافت گواهینامه ایزو و عضویت در برنامه‌های اروپایی برای حفاظت از حیات‌وحش و پلنگ ایرانی شد.

مأمن گونه‌های خاص

باغ‌وحش ارم تهران تنوع جانوری چشمگیری دارد که شامل پستانداران، خزندگان، آبزیان و پرندگان است. علاوه بر حیوانات کشور خودمان در باغ وحش ارم می‌توانید گونه‌هایی از دیگر نقاط جهان همچون قاره آفریقا را نیز ببینید. شرایط نگهداری بیشتر این حیوانات با موقعیت جغرافیایی باغ ارم سازگار است. مارال یا همان گوزن قرمز ایرانی، شیرهای آفریقایی، شیر ایرانی، گوزن زرد ایرانی، گوزن زرد اروپایی، پلنگ ایرانی، شتر دوکوهان، گورخر، اسب، کانگورو، زرافه، ببر بنگال ایرانی، ببرهای سیبری، رزروس، بابون، شامپانزه، ببر سیبری، فیل سریلانکایی، سنجاب، کفتار، گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای گیلان و… از گونه‌های تماشایی و حتی نادر جانوران ساکن در باغ‌وحش ارم تهران است. از خزندگان باغ‌وحش ارم می‌توان به تمساح پوزه‌کوتاه، مار پیتون، لاک‌پشت و… اشاره کرد. همچنین در میان گونه‌های پرندگان نیز کرکس مصری، عقاب، طاووس، سارگپه، دلیجه پلیکان و درنا دیده می‌شود که در موقعیت جغرافیایی و آب‌ و هوایی باغ ارم ساکن‌اند. برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان، کارگاه‌های آموزش حیات‌وحش و چگونگی حفاظت از آن نیز برگزار می‌شود.


بازدید آموزنده

علاوه بر گذران اوقات فراغت و سرگرمی می‌توانید مطالب آموزنده خوبی را در کارگاه‌های آموزش حیات وحش یاد بگیرید. از دیگر امکانات این پارک بزرگ دریاچه آن است که در مساحتی به وسعت ۸‌هکتار، منظره‌ای زیبا و مکانی مناسب برای قایقرانی و ماهیگیری علاقه‌مندان ایجاد می‌کند. این مجموعه در همه روزهای سال پذیرای مراجعان است و می‌توانید با حضور در غربی‌ترین محدوده پایتخت از باغ‌وحش ارم دیدن کنید. اگر قصد دارید زمان بازدید از این باغ‌وحش حیوانات بیدار باشند بهتر است صبح یا عصر را انتخاب کنید، چون در ساعات ظهر بیشتر گونه‌های جانوری این مجموعه زیرآفتاب مشغول استراحت هستند.

کد خبر 812000
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • جواد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 0
    شیر ایرانی دیگه چیه؟