در بازنگری مطالعات طرح جامع مسکن، میزان کسری مسکن کشور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ معادل ۲.۵ میلیون واحد برآورد شده؛ این در حالی است که طبق آمارها، در دو سال اخیر نیز تولید به میزانی نبوده است که بتواند بخشی از این کسری را جبران کند.

ساخت و ساز

به گزارش همشهری، مطالعات اولین طرح جامع مسکن ایران از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و با اتمام این مطالعات در سال ۱۳۸۴، اولین سند بالادستی جامع در حوزه مسکن کشور در اختیار سیاست‌گذار قرار گفت. در این سند، نیاز سالانه کشور به تولید مسکن در ابعاد مختلف و در کل مناطق، بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد برآورد شده بود که در برخی سال‌ها به‌خصوص بعد از رکود ابتدای دهه ۹۰، هیچ‌گاه محقق نشد.

حالا، ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بازنگری مطالعات این طرح، از کسری ۲.۵ میلیون واحدی مسکن کشور فقط در نیمه دوم دهه ۹۰ خبر داده است.

بر اساس آمارها، در این دوره، با وجود نیاز کشور به احداث یک میلیون واحد مسکونی، سالانه حدود ۴۰۰ هزار واحد احداث شده و کسری این حوزه در هر سال ۶۰۰ هزار واحد بالاتر رفته است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این آمارها، می‌گوید: در ۸ سال دولت قبل کسری جدی در بخش مسکن و تولید آن وجود داشت و برنامه‌های تولید مسکن در دو سال اخیر، جبران کسری دولت قبل بوده است. البته این اظهارات نوروزی در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمارهایی که در مورد نهضت ملی مسکن ارائه می‌دهد، در دو سال اخیر همچنان معضل تولید مسکن تداوم داشته و در بهترین حالت، میزان تولید مسکن چندان توفیری با سال‌های قبل از آن ندارد.

تمهیدات جبران کسری مسکن

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه افق سیما ضمن تشریح اقدامات دولت در سیاست‌گذاری مسکن، گفت: برای جبران کسری مسکن در قالب ساخت ۴ میلیون مسکن در آیتم‌های مختلف و در قالب یک برنامه جامع دقیق و منسجم توسط دولت سیزدهم انجام شد، توضیح داد: سیاست‌گذاری دولت سیزدهم برای بخش مسکن در قالب طرح حمایتی مسکن روستایی، بافت فرسوده و واحدهای خود مالکی در جریان است. در وزارت راه و شهرسازی ناظر به ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی هستیم و سهمیه هر استان نیز مشخص شده است.

همه ساخت‌وسازها در قالب یک سامانه ثبت‌نام در مدل‌های مختلف آغاز شد. او با بیان اینکه در بخش حمایتی مسکن، پالایش متقاضیان به‌طور کامل انجام شد گفت: بعد از پالایش، فرآیند تأمین زمین انجام شد و هم‌اکنون ۵۲ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است.

نوروزی ادامه داد: بیش از یک و نیم میلیون واحد از نهضت ملی مسکن شروع شده که ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. از این میزان در مدل انبوه‌سازی حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی شروع شده که در مراحل مختلف تجهیزات کارگاه تا تحویل به متقاضیان و سفت‌کاری قرار دارد و در مدل زمین به مردم در شهرها نیز به بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی زمین واگذار شده است.

دولت قبل چند واحد مسکونی تولید نکرد؟! | آخرین آمار پیشرفت نهضت ملی مسکن

کد خبر 811813
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    دولت ها عموما إز دولت هاي قبلي اشان ضعيف تر هستند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    دولت قبلی بدترین شمابهترین چکارکردید
  • امیر IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    بخدا اگه پول بود خونه نقد میخریدم هر دفعه ۵۰ تومن یا صد تومان باید بپردازیم منزل نیستم سربازی و ی بچه هم دارم لطفا قسط بندی کنین حداقلی ..دیگه واموهم نمیتونم بگیرم