دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: روز یکشنبه میزان بازده بورس تهران با گذشت 50 روز از سال جدید به 13درصد رسید.

به گزارش همشهری، در شرایطی که این روز‌ها عموم بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران با رکود مواجه هستند، سرمایه‌گذاران در بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون توانستند 13درصد سود به دست بیاورند. 

در حالی که فعالان بازار و کارگزاران بازار سرمایه از ورود سرمایه‌های جدید به بورس تهران خبر می‌دهند؛ گویا سرمایه‌های جدید مردمی و شرکت‌های حقوقی به‌دلیل فضای اندک سرمایه‌گذاری در بازار‌های دیگر به سمت بورس تهران گسیل شده‌اند.

در واقع به‌نظر می‌رسد رکود در بازار مسکن و تغییرات جدید نرخ سود بانکی، جذابیت بازارهای رقیب را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده و سرمایه‌گذاران را به انتقال نقدینگی به سمت بورس تهران ترغیب کرده است.

هنوز آمار دقیقی از میزان سرمایه‌های جدید بورس تهران منتشر نشده است اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل فضای مناسب سرمایه‌گذاری در روز‌های آغازین سال جدید و همچنین عرضه سهام شرکت‌های جدید دولتی، سرمایه‌های جدیدی در روز‌های آینده وارد بورس تهران شوند.

قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ در روز‌های آینده، سهام بانک‌های تجارت، صادرات و شرکت‌های بیمه البرز، داناو آسیا را در بورس واگذار کند.

کارشناسان معتقدند عرضه سهام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، فرصت جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران به‌وجود می‌آورد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری و با عرضه سهام شرکت‌های اصل44 نزدیک به 10میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه شود.

تحلیلگران بر این باورند که تثبیت قیمت محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و افزایش قیمت نفت یکی از دلایل رشد ارزش سهام در سال جدید است و چنانچه روند معاملات بورس با شرایط فعلی پیش برود، میزان بازدهی بورس تهران از تمامی بازار‌های رقیب پیشی خواهد گرفت.

در چنین شرایطی روز گذشته پس از گذشت 50 روز از سال جدید، شاخص بورس تهران که هم‌اکنون بیانگر افزایش قیمت سهام و میزان سود نقدی شرکت‌های بورس است 13درصد افزایش یافت. این میزان حاکی از آن است که بازده بورس تهران در طول این مدت 13درصد رشد کرده است. در حال حاضر شاخص بورس تهران در محدوده 9 هزار واحد قرار دارد و بر مبنای استدلال تحلیلگران درصورت عبور شاخص از 9 هزارو 200واحد، این شاخص تا مرز 10هزارو 400 واحد رشد خواهد کرد.

در این میان شاخص صنایع نیز به همین میزان رشد کرده است، این شاخص دربرگیرنده شرکت‌هایی است که بیش از 87درصد از شرکت‌های بورس را تشکیل می‌دهند.

شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) که نوسانات قیمت سهامش در این شاخص لحاظ می‌شود توانسته است بیشترین میزان رشد را در طول سال‌جاری از آن خود کند. ارزش سهام این شرکت در طول این مدت 151درصد رشد کرده است.

همچنین صنعت فراورده‌های نفتی از دیگر صنایع پر بازده بورس تهران در سال‌جاری بوده است، شاخص این صنعت که شامل شرکت‌هایی مانند نفت بهران، نفت پارس، پالایشگاه نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری صنعت نفت است از ابتدای امسال تاکنون 35‌درصد رشد کرده است.

شاخص سهام بانک‌ها و مؤسسات مالی واعتباری نیز ازدیگر شاخص‌هایی است که با رشد مناسبی روبه‌رو شده است. شاخص این صنعت از ابتدای امسال تاکنون با 22درصد رشد مواجه شده و توانسته است سهامداران زیادی را به سوی خود جلب کند.

کد خبر 81154

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز