برخی منابع آگاه به همشهری آنلاین اطلاع دادند به‌زودی با جدا شدن حوزه پاکستان، افغانستان و ترکمنستان از دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مدیر جدید این دفتر نیز معرفی می‌شود.

یونسکو

همشهری آنلاین- گروه سیاسی: حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی جهان جزئی از ماموریت‌های سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (UNESCO) در ارتباط با کشورهای عضو است. ثبت جهانی این آثار در یونسکو، جلوگیری از تخریب و حفاظت از این آنها را به همراه خواهد داشت، همچنین از سوی یونسکو کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای مراقبت از این آثار ارائه می‌شود. اثر مهمتر ثبت جهانی آثار فرهنگی و تاریخی این است که با ثبت این آثار، اسامی آنها خود به خود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین‌المللی افزوده می‌شود و می‌توانند از اقتصاد گردشگری بهره‌ بیشتری داشته باشند.

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که به علت کوتاهی‌های صورت گرفته در اداره روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، ایران دیگر پایگاه منطقه‌ای یونسکو نخواهد بود و یونسکو این دفتر را به کشور دیگری منتقل می‌کند. همشهری آنلاین صحت و سقم این خبر را در گفت‌وگو با کارشناس یونسکو در وزارت امور خارجه جویا شد.

آیا تعطیلی دفتر یونسکو در تهران صحت دارد؟

واقعیت این است که برای چابک‌سازی دفتر یونسکو و اینکه اولویت‌های ملی در اولویت کاری آنها باشد، این سازمان دفاتر منطقه‌ای را تبدیل به دفاتر ملی کرده است. این دفاتر جمع یا منتقل نمی‌شود. دفتر منطقه‌ای پیش از این افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را نیز پوشش می‌داد و از این به بعد هر کدام از این کشورها برای خودشان یک دفتر ملی خواهند داشت، یعنی افغانستان برای خودش در کابل خواهد داشت و اسلام آباد پاکستان و تهران نیز دفاتر جداگانه خودشان را خواهند داشت.

یعنی زیر مجموعه دفتر منطقه‌ای دیگری نمی‌رویم؟

خیر. دفتر یونسکو در تهران همچنان در جای خود در کاخ سعدآباد مستقر است، منتهی عنوان دفتر منطقه‌ای تبدیل به دفتر ملی می‌شود؛ به زبان ساده‌ و تمثیلی اگر با درجات نظامی مقایسه کنیم، قبلا سرهنگ بوده‌اند و حالا سرگرد می‌شوند، چون دیگر نیاز نیست مدیر سطح بالا داشته باشند، سطح مدیر آنها پایین‌تر می‌آید.

آیا تنزل سطح دفتر یونسکو در تهران تاثیری بر مراودات ایران با این سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل دارد یا خیر؟

از نقطه‌نظر یونسکو این تغییرات باعث بهبود ماموریت‌های این سازمان در کشوری مانند ایران می‌شود، چون تنها اولویت‌های ایران را پوشش می‌دهند و دیگر به افغانستان و پاکستان کاری ندارند. از نقطه نظر ما در وزارت امور خارجه بهتر بود که این دفتر منطقه‌ای باقی می‌ماند تا بقیه کشورها نیز زیر چتر ما باشند.

کوتاهی‌های احتمالی در وزارت امور خارجه منجر به کاهش سطح دفتر یونسکو شد؟

خیر، یونسکویی‌ها دارند به‌اصطلاح خودشان دارند یک رفرم ساختاری متناسب با ساختار سازمان ملل انجام می‌دهند. سازمان ملل (UN) در هر کشوری دفتر ملی راه انداخته است و یونسکو هم دارد همین کار را در ساختار خودش انجام می‌دهد.

نظر شما در ارتباط با این تغییرات چه بوده است؟

ما موافق نبودیم و هنوز هم پیگیر هستیم که این دفتر در سطح منطقه فعال باشد. هنوز بحث با دبیرخانه یونسکو ادامه دارد و به یک جمع‌بندی نرسیده‌ایم. نظر ما این است که دفتر تهران در سطح فراملی و منطقه‌ای فعال باشد ولی نظر آنها است است که دفتر باید ملی باشد.

این تصمیمی است که برای کل دنیا گرفته شده یا محدود به ایران است؟

خیر. برای کل دنیاست. ۱۹۴ کشور عضو یونسکو هستند که در همه آنها نیز نمایندگی یونسکو وجود ندارد. این سازمان ۵۴ نمایندگی در کل دنیا دارد. درخصوص این ۵۴ نمایندگی تصمیماتی گرفته شده است که ملی باشند یا منطقه‌ای. در جریان اجلاس اخیر یونسکو و مذاکراتی که آنجا انجام شد، مشخص شد که این مسئله ختم نشده است و مذاکرات برای اجلاس بعدی شورای اجرایی یونسکو ادامه خواهد داشت. شورای اجرایی در واقع همان هیات مدیره یونسکو است. در بهار سال آتی و اجلاسی که فروردین‌ماه برگزار می‌شود، روی این موضوع دوباره بحث می‌شود.

کد خبر 811452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha