سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است موضوع فرونشست زمین باید در میان حوادثی قرار بگیرد که در کشور به‌دلیل خشکسالی‌های متعدد اتفاق افتاده است.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین، مجید عبداللهی به همشهری گفت: «همچنین به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها موضوع فرونشست به یک معضل برای تاسیسات عمومی، فضاهای مسکونی و کاربری‌های چندگانه‌ای که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. یکی از این کاربری‌ها، مکان‌های آموزشی است که با معضل فرونشست تهدید می‌شوند و نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی و بعضا تخریب و نوسازی هستند.»

به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدارسی که به‌علت فرونشست مشکل پیدا کردند را از ۴ منظر می‌توان بررسی کرد. عبداللهی عنوان کرد: «اول، مسائل فنی و شناختی موضوع، یعنی در گام نخست باید مطابق یک برنامه مشخص فضاهای در معرض و به‌ویژه مدارس که اولویت سازمان است، شناسایی شود. ۲ دستگاه اجرایی با سازمان نوسازی همراه هستند تا در حوزه فرونشست بتوانند اطلاعات آن را استخراج کنند و بر مبنای آن مجموع اقدامات لازم انجام شود.»

او ادامه داد: «سازمان نوسازی با همکاری سازمان نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی فهرست فضاهای در خطر فرونشست را تهیه کرده و این فهرست در اختیار مدیران استانی قرار گرفته است. مسئولان استانی نباید در پهنه‌هایی که با خطر فرونشست مواجه هستند، اقدام به مدرسه‌سازی کنند.»

عبداللهی گفت: «دوم، برنامه‌ریزی و مقابله و پیشگیری با اثراث ناشی از فرونشست، ۱۰۴ هزار مدرسه با حدود ۵۴۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که مسئولیت پوشش‌تحصیلی برای ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را در اختیار دارند. یک جاهایی ما نشانگرها یا پیش نشانگرهایی را داریم که در حوزه مدیریت بحران بسیار اهمیت دارند. این نشانگرها به ما امکان ارزیابی وضعیت مدارس را می‌دهند تا اگر مدرسه‌ای در خطر فرونشست است، اقدامات لازم صورت گیرد.» او ادامه داد: «متأسفانه نمونه آن را ما در اصفهان داریم. چند شهرستان این استان درگیر فرونشست هستند و به همین دلیل، تلاش شده در جاهایی که خطر فرونشست است، به تخلیه مدرسه اقدام شود.»

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی تاکید کرد: «سوم، مباحث بودجه‌ریزی برای مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی مدارس‌ در همین استان اصفهان گزارش بسیار دقیقی از مدارس آسیب‌پذیر در برابر فرونشست تنظیم و به وزارت کشور پیشنهاد شد. وزارت کشور نیز از محل منابع قانون مدیریت بحران را پیشنهاد کردند و اکنون تشریفات آن در حوزه دولت دنبال می‌شود.»

او اضافه کرد: «چهارم، به لحاظ فنی و اجرایی، فعالیت‌هایی را درباره نوسازی مدارس شروع کردیم. اینکه چگونه در مدارسی که در خطر فرونشست قرار دارند، اقدامات لازم را انجام دهیم. در این حوزه هماهنگی نیز با معاونت کنترل ساختمان و نظام مهندسی وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم تا ببینیم چه مکانیزمی برای کنترل و مقابله با پدیده فرونشست داشته باشیم.»

کد خبر 811178
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha